تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: ترمیم و بازسازی 100 زندان فرسوده در کشور به عنوان نیاز اساسی و اولویت جدی این بخش است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترمیم و بازسازی 100 زندان فرسوده کشور اولویتی جدی است

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: ترمیم و بازسازی 100 زندان فرسوده در کشور به عنوان نیاز اساسی و اولویت جدی این بخش است.

بخش حقوق تبیان

علی اصغر جهانگیر
علی اصغر جهانگیر در سفر به اراک در جریان دیدار با نماینده ولی فقیه استان مرکزی افزود: وجود زندان های فرسوده از مهمترین چالش های پیش روست چرا که زندان های فرسوده در نقاط مختلف تنگناهای امنیتی و هزینه های سربار مواجه اند.

وی تاکید کرد: ساخت زندان های جدید به معنی افزایش زندانیان نیست بلکه این امر ضرورتی است که برای ارتقاء سطح استانداردها و تعطیلی زندان های فرسوده صورت می گیرد.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: کاهش جمعیت کیفری و توسعه خدمات اصلاحی و تربیتی رویکرد اصلی دستگاه قضایی است و اقدامات موثری نیز در سال های قبل در این راستا انجام شده است.

جهانگیر افزود: خانواده های زندانیان در معرض انواع آسیب ها هستند که اگر حمایت لازم از آنان صورت نگیرد زمینه ورودشان به چرخه ناهنجاری های اجتماعی فراهم می شود که سازمان زندان ها برای مقابله با این پدیده کاهش جمعیت زندانیان را در دستور کار دارد.

وی، بهره گیری از ظرفیت های فقهی، قانونی، مدیریتی و اجتماعی را چهار محور فعالیت سازمان زندان ها عنوان کرد و گفت: توجه به حقوق و جلوگیری از بلاتکلیفی متهمان، تقویت محکومیت های جایگزین، آزادی مشروط و تعیین ترک تعقیب بر اساس این چهار محور انجام می شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در این دیدار گفت: کاهش جمعیت کیفری و تقویت برنامه های فرهنگی و معنوی با هدف کاهش ضریب بازگشت به جرم در قانون مجازات اسلامی اولویت است.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: عبور جمعیت کیفری از ظرفیت در زندان ها، مشکلات متعددی را داخل زندان و در جامعه در پی دارد، بنابراین استفاده حداکثری از قوانین مجازات جایگزین و بازنگری در برخی قوانین کیفری باید در دستور کار قوه قضائیه باشد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در این دیدار گفت: کاهش جمعیت کیفری و تقویت برنامه های فرهنگی و معنوی با هدف کاهش ضریب بازگشت به جرم در قانون مجازات اسلامی اولویت است.

وی ادامه داد: قانون مجازات اسلامی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی علما و حقوقدانان برجسته کشور تدوین شد، نگاه ویژه ای به کاهش جمعیت زندانیان دارد.

آیت الله دری نجف آبادی بیان کرد: سازمان زندان ها در سطوح کشوری و استانی باید طبقه بندی زندانیان را اولویت قرار داده و مجرمانی را که اصلاح پذیر هستند را از زندان آزاد و یا برای آنان از انواع محکومیت های جایگزین استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش، ایجاد کارگاه های حرفه آموزی در زندان ها را گامی اساسی در راستای اصلاح امور زندانیان دانست و گفت: اشتغال پس از پایان محکومیت نقش محوری در زندگی سالم فرد و عدم بازگشت به زندان دارد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، برنامه ریزی برای ساماندهی و حمایت از خانواده های زندانیان را یکی دیگر از وظایف دستگاه قضا عنوان کرد و گفت: خانوارهای بی سرپرست بیشتر از سایر اقشار در معرض آسیب های اجتماعی هستند و دستگاه قضا باید نسبت به حمایت های مالی و معنوی از خانواده های زندانیان برنامه های ویژه تدوین کند.

امام جمعه اراک بیان کرد: دستگاه قضا پناهگاه و حافظ حقوق اقشار مختلف مردم است و کارکنان این نهاد باید با اخلاق نیکو و حسن نیت به امور مردم رسیدگی کنند.

آیت الله دری نجف آبادی افزود: قوه قضائیه باید برای پاکسازی جامعه از وجود مفسدان، شروران و برهم زنندگان نظم اجتماعی برنامه های کاربردی داشته باشد چرا که گام نخست در پیشرفت و توسعه هر جامعه برقراری امنیت و نظم اجتماعی است و این بزرگترین مطالبه مقام معظم رهبری است.

شرکت در آیین تودیع و معارفه رئیس سازمان زندان های استان های مرکزی از دیگر برنامه های رئیس سازمان زندان های کشور در سفر یک روزه به اراک است.


منبع: ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .