تبیان، دستیار زندگی
زندگی صحنه تلاش و بالندگی است ولحظه های آن چون رودی، درگذراست. رودی مواج كه درتلاطمش، انسان ها ساخته می شوند؛ پس تا دمی باقی است از لحظات و سخنان دیگران عبرت بگیریم: - هر كه گفتارش بسیار باشد خطا واشتباهش بیشتر شود. ( حضرت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده آراء اندیشمندان ، اشتباه


زندگی صحنه تلاش و بالندگی است ولحظه های آن چون رودی، درگذراست. رودی مواج كه درتلاطمش، انسان ها ساخته می شوند؛ پس تا دمی باقی است از لحظات و سخنان دیگران عبرت بگیریم:

- هر كه گفتارش بسیار باشد خطا واشتباهش بیشتر شود. ( حضرت محمد صلی الله علیه و آله )

- لغزش و اشتباه انسان ِ عاقل را با كنایه تذكر دادن  برای او مؤثرتر و دردناكتر از سرزنش وتوبیخ صریح است. ( حضرت علی علیه السلام )

- از مردم عیب جویی نكنید و برای هر لغزش، مورد ملامتشان قرار ندهید و به هر گناهی كیفرشان ننمایید. ( حضرت علی علیه السلام)

- بعضی چنان سرگرم میراث علمی گذشتگان هستند كه فرصت مراجعه به خرد خود را ندارند و اگر فرصتی هم به دست بیاورند ، حاضر نیستند كه اشتباهات و لغزش های آنان را اصلاح و جبران كنند . ( ابوعلی سینا)

- نظریه پردازی ، بدون دردست داشتن داده ها، اشتباه بزرگی است. در این حالت، شخص بی خبر به جای اینكه نظریه ها را تغییر دهد تا با واقعیات جور درآید، حقایق را طوری تغییر می دهد تا نظریه ها درست از آب درآید . ( دویل)

- درهرحال ، اشتباهی یكسان است : خود را بسیار بالا انگاشتن یا بسیار پست پنداشتن. ( گوته)

- تنها كسی مرتكب اشتباه نمی شود كه عمل نمی كند. ( ناپلئون بناپارت )

- خطایی كردن و از اصلاح آن سرباز زدن ، خود ارتكاب خطایی دیگر است . ( كنفوسیوس)

- خطا اگر ندانسته انجام شود، اشتباه و اگر دانسته باشد  تبهكاری است . ( برشت)

- خطا كردن یك كار انسانی ، اما تكرار آن یك كار حیوانی است . ( فرانس)

- كسانی كه از نظر استعداد، برتر از دیگران هستند، غالباً به خطا نزدیكترند. زیرا هیچ دلیلی وجود ندارد كه استعداد، شخص را مافوق بشر كند. ( ولتر)

- اشتباهی بزرگتر از آن نیست كه آدم باور داشته باشد كه همیشه حق دارد. ( باتلر)

- افراد هرگز بزرگان خود را نمی بخشند، وقتی خطاهایی را به یاد می آورند كه خود مرتكب شده اند و بزرگانشان مانع آنها در ارتكاب آن  خطاها نشده اند. (؟)

- در مورد آنچه نمی دانی خیلی نگران مباش، بلكه بیشتر نگران چیزهایی باش كه می پنداری می دانی، ولی به راستی نمی دانی . (؟)