تبیان، دستیار زندگی
جذابیت های مختلف طبیعی از جمله آبشارها و چشمه سارهای فراوان باعث شده استان گلستان به سرزمین آبشارها شناخته شود. شیب تند رشته کوه های البرز در گلستان که خود سرچشمه رودهای فراوانی است، آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری به وجود می آورد که از نواحی مختلف سرازیر و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیر «باران کوه» باید رفت

جذابیت های مختلف طبیعی از جمله آبشارها و چشمه سارهای فراوان باعث شده استان گلستان به سرزمین آبشارها شناخته شود. شیب تند رشته کوه های البرز در گلستان که خود سرچشمه رودهای فراوانی است، آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری به وجود می آورد که ‌از نواحی مختلف سرازیر و جلوه های زییایی را ایجاد می کند.

فرآوری: علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

جنگل «شصت کلا» و آبشار «باران کوه»

پیاده روی در جنگلی که دست بشر به آن نرسیده و تقریبا دست نخورده مانده برای همه لذت بخش است. جنگل شصت کلا در استان گلستان و در نزدیکی گرگان از همین نوع جنگل هاست. در واقع به علت اینکه پیمودن این جنگل توسط ماشین امکان پذیر نیست، باعث شده افراد زیادی هنوز این جنگل را ندیده باشند و تمام ویژگی های یک جنگل بکر را بتوانید در آن مشاهده کنید.

موقعیت جغرافیایی

جنگل شصت کلا در ٦ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان واقع است. در نقاط بکر و دور از دسترس این جنگل، جانوران وحشی و درنده نیزدیده می‌شود. در کف تاریک جنگل و در کنار درختان می‌توان انواع قارچ‌های رنگارنگ و بعضاً سمی را یافت که بسیاری از آن‌ها خواص دارویی و صنعتی مهمی دارند.

تنه های درختی که قطرشان به یک متر می رسد، تارهای عنکبوت روی درختان، گونه های گیاهی زرد رنگ فیل گوش و...  همه را مشتاق می کند.هوای مطبوع جنگل با تشعشع خورشید که از لابه لای درخت ها روی زمین سر خورده است هم از دیگر زیبایی های مسیر است.

آبشار های جنگل

رودخانه شصت کلا به طول تقریبی 43 کیلومتر از دامنه‌های شمالی کوه «قل بلاغ» سرچشمه گرفته و با عبور از دره‌ها و جنگل‌های زیبای کوه «جوزبند» و سیراب نمودن روستای «سیدمیران»، به دشت گرگان و مازاد آن به رودخانه «قره‌سو» می‌ریزد. این رود زیبا در مسیر خود آبشارهایی همچون «باران کوه» و «شصت کلانه» را به وجود می‌آورد. آبشار شصت کلانه (در بین محلی‌ها مشهور به آبشار «فیروز محل» است) در انتهای جنگل «شصت کلا» در 22 کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار دارد و مسیر دسترسی به آن از میان این جنگل زیبا می گذرد.

جنگل «شصت کلا» و آبشار «باران کوه»

آبشار باران کوه

آبشار «باران کوه» یکی دیگر از آبشارهای زیبای استان گلستان است که در ارتفاعات همین جنگل در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی گرگان و در مسیر رودخانه «شصت کلا» و پارک جنگلی «باران کوه» واقع شده است. در میان آبشارهای استان گلستان، آبشار «باران کوه» یکی از زیبا ترین مکان های استان گلستان است که به علت مسیر طولانی پیاده روی و دسترسی سخت تر ، همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است.

وجه تسمیه نام باران کوه

ریزش مداوم آب به صورت قطرات ریز و درشت شبیه باران از بالای صخره های پوشیده از خزه ، وجه تسمیه آبشار «باران کوه» است، این درحالی است که صخره های سبز در این منطقه شبیه چترهای زیبایی هستند که از یک طرف به کوه چسبیده و از سوی دیگر آویزان هستند. آبی که منشا این همه زیبایی در «باران کوه» است از دل غارها و چشمه ها تامین می شود. غارهای باران کوه کوچک، باریک و دراز بوده و تعداد آنها زیاد است وآبی که از آن ها روی زمین می‌ ریزد تمیز و زلال بوده و حتی می‌ تواند قابل شرب باشد.

جنگل «شصت کلا» و آبشار «باران کوه»

پیش به سوی آبشار با پای پیاده

در مسیر رسیدن به آبشار «باران کوه» ، تا اولین رودخانه را می شود با اتومبیل طی کرد. هر چند جاده خاکی و ناهموار است اما بهتر است این مسیر را با ماشین طی کنیم، چرا که بعد از رودخانه چیزی در حدود دو و نیم الی سه ساعت پیاده روی در پیش رو دارید. همین پیاده روی طولانی و دور بودن مسیر باعث می شود خیلی ها نتوانند از آبشار باران کوه دیدن کنند.اما مسیر تقریبا بکر و دست نخورده «باران کوه» آنقدر جذابیت دارد که متوجه خستگی پاها و تاول های احتمالی آن ها نشوید.

باران کوه در زمستان

این جنگل در هر فصل سال زیبایی های خاص خودش را دارد. در زمستان به دلیل این که آب جاری از آبشار «باران کوه» یخ می بندد و تشکیل قندیل می دهد، زیبایی مضاعفی ایجاد می کند و این موقعیت را برای کوهنوردان و گردشگران فراهم می کند تا از طبیعت زمستانی این منطقه بهره مند گردند.

جنگل «شصت کلا» و آبشار «باران کوه»


منابع : سیری در ایران، بولتن نیوز، مهر