تبیان، دستیار زندگی
ست چهل و ششمین سالگرد ارتحال سید الفقهاء و المجتهدین مرحوم  آیت الله العظمی بروجردی (ره) سه شنبه شب با حضور نمایندگان بیوت مراجع تقلید، علما، طلاب و جمع كثیری از مردم قم در مسجد اعظم برگزار شد.  به گزارش  ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كسی كه فقیه نباشد و خود را عارف معرفی كند اشتباه كرده است

چهل و ششمین سالگرد ارتحال سید الفقهاء و المجتهدین مرحوم  آیت الله العظمی بروجردی (ره) سه شنبه شب با حضور نمایندگان بیوت مراجع تقلید، علما، طلاب و جمع كثیری از مردم قم در مسجد اعظم برگزار شد.

به گزارش  رسا، حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نیا در این مراسم با بیان اینكه هیچ كس به اندازه شیطان از مرگ یك فقیه خوشحال نمی‌شود گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید فقیه كسی است كه اول باید خودش در دین تحقیق كند و سپس قوم خود را بیم دهد.

وی افزود: در احادیث داریم شیطان برای هیچ ضایعه‌ای به اندازه مرگ یك فقیه خوشنود نمی‌گردد. زیرا وقتی یك فقیه از دنیا برود شكافی در اسلام واقع می‌شود كه آن هرگز ترمیم نمی‌شود.

حجت الاسلام فاطمی نیا این دنیا را میدانی برای جهان آخرت معرفی كرد و توضیح داد: چند روزی در این دنیا هستیم و باید به جهان آخرت برگردیم. حال در این جهان انبیای الهی و ائمه اطهار (ع) آمدند تا انسان‌ها را تربیت كنند. امروز در شرایطی هستیم كه امام دوازدهم (عج) غائب هستند؛ این فقها هستند كه انسان‌ها را كمك و تربیت می‌كنند.

وی با تأكید بر اینكه هیچ كس عارف نشد مگر اینكه اول فقیه بوده است یاد آور شد: اگر تمام عارفان تشیع را جمع كنند و سپس مورد بررسی قرار دهند مشخص خواهد شد كه آنها نخست فقیه بوده‌اند. كسی كه فقیه نباشد و خود را عارف معرفی كند اشتباه كرده است.

این سخنران افزود: آدم عامی كه نمی‌تواند عارف شود. برخی می‌گویند عرفایی داشتیم كه مجتهد نبوده‌اند. بله آنها هم زحماتی كشیده بودند، ولی هیچ‌گاه ادعایی در خصوص عرفان نداشتند.

وی آیت الله بروجردی را در عظمت و مقام علمی همچون دریایی دانست و گفت: از نظر علمی همه بزرگان می‌دانند كه ایشان دریای دانش بودند. نسل ایشان به علامه بحرالعلوم (ره) می‌رسید و این خاندان شجره طیبه بوده است. آیت الله بروجردی (ره) مانند كسانی نبود كه علم خود را ظاهر و عملش را بیان كند.

استاد حوزه و دانشگاه، آیت الله بروجردی (ره) را یكی از شخصیت‌های صاحب تخصص در علم رجال ارزیابی كرد و توضیح داد: ایشان در بحث رجال از مقام و جایگاه والایی برخوردار بوده است و در خصوص رجال كتاب اربعه كار مبسوطی انجام داده است.

وی در ادامه با توصیه‌های اخلاقی و علمی به طلاب جوان اظهار داشت: در گذشته می‌گفتند عینك سواد نمی‌آورد. یعنی انسان با سواد وقتی چشمش ضعیف می‌شود برای اینكه مطالب را بهتر ببیند از عینك استفاده می‌كند و الا عینك سواد نمی‌آورد. امروز هم وسایل بسیار زیبا و پیچیده‌ای وجود دارد. اگر بخواهیم یك حدیث را از میان كتب گوناگون پیدا كنیم، در رایانه با فشرپن یك دكمه به این مقصود خواهیم رسید، ولی در گذشته ساعت‌ها باید زحمت می‌كشیدیم و چندین جلد كتاب را مطالعه می‌كردیم.

حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نیا خاطر نشان ساخت: ما شاكر نعمات هستیم و می دانیم كه اینها صرفه جویی در وقت هم است، ولی نباید این امكانات باعث شود كه طلاب جوان از تحقیق غفلت كنند. فكر نكنید با كمك رایانه و یك كلیك هر چه خواستید و پیدا كردید علمتان هم زیاد شده است. امكانات امروز ابزار انسان‌های باسواد است، مانند همان عینك؛، سی دی سواد نمی‌آورد. طلاب باید به تحصیل و تحقیق بپردازند؛ در غیر این صورت این گونه نیست كه احادیث جلو ما صف بكشند و ما بهره‌برداری كنیم.

وی در بخشی دیگر در سخنان خود با بیان اینكه اگر كسی متوجه راز و سری شد حتماً آن را باز گو نخواهد كرد یادآور شد: كسی كه چیزی را متوجه شود كم حرف می‌زند. كسانی امروز پیدا شده‌اند كه خیلی ادعا می‌كنند و حرف می‌زنند كه فلانی را دیدم یا فلان كار را كردم. به دلیل همان پرحرفی چیزی بارشان نیست.