تبیان، دستیار زندگی
یک گزارش درباره شادی های خاص و غیرکلیشه ای سینماگران بعد از گرفتن جایزه.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شادی های بعد از جایزه

یک گزارش درباره شادی های خاص و غیرکلیشه ای سینماگران بعد از گرفتن جایزه.

احمد رنجبر - بخش سینما و تلویزیون تبیان

در جشن و جشنواره های مهم سینمایی ما كمتر سینماگری است كه خالق لحظات خاص بعد از دریافت جایزه شود. عموما از یك الگوی كلیشه ای بهره می برند ؛یا می گویند هول شده ام و بعد از همه تشكر می كنند یا در نهایت آرامش آیین سپاس از همه را بجا می آوردند. در این میان نوید محمد زاده یك استثنا است ؛ او در جشنواره سال پیش فجر با رفتاری از پیش طراحی شده و غیر كلیشه ای شادی اش را نشان داد و در جشن حافظ هم شمه ای دیگر از توانایی اش در ارائه خوشحالی به رخ كشید. در آستانه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر چند شادی بیادماندنی سینماگران پس از دریافت جایزه را مرور کرده ایم.

سینما

خسرو شکیبایی

حرکت خاص زنده یاد خسرو شکیبایی بعد از دریافت سیمرغ جشنواره سیزدهم فجر برای «کیمیا» شکل گرفت. در ادامه برای «سالاد فصل» سیمرغ و برای «اتوبوس شب» دیپلم افتخار بدست آورد. در جشن منتقدان وخانه سینما بارها شاهد جایزه گرفتن شکیبایی بوده ایم. خسرو شکیبایی برای نشان دادن خوشحالی خود انگشت دست شست راست را بالا می گرفت و به آسمان نگاه می کرد. گاهی هم انگشت شست را به حرکت در می آورد و چند بار آن را تکان می داد. این حرکت معنایی کاملا روشن دارد ؛ او دارد از خدای خودش تشکر می کند و با زبان اشاره می گوید هر آن چه دارد از لطف خداست. او برای دریافت تندیس خانه سینما و نیز در مراسم بزرگداشت همین حرکت را انجام داد و شد شناسنامه جدانشدنی شخصیت این بازیگر فقید.

سینما

شهاب حسینی

سیمرغ بلورین «سوپراستار» در جشنواره بیست و هفتم فجر ، تندیس «پرسه در مه» و« درباره الی ... » در جشن خانه سینما، نخل طلا برای «فروشنده» در جشنواره كن . این ها جوایز مهم شهاب حسینی است. وقتی سیمرغ «سوپراستار» را دریافت كرد انگشت سبابه را به سمت آسمان نشانه رفت و بعدا آن را مرتب تكرار می كند. حركتش یادآور خسرو شكیبایی است. او با این شیوه هم ارادتش را به شكیبایی نشان می دهد و هم خدا را شاكر می شود. در جشنواره کن این حركت را تكرار كرد و «الهی شكر» را به آن افزود.

سینما

نوید محمد زاده

محمد زاده وقتی برای«ابد و یك روز» سیمرغ مکمل گرفت پشت تریبون رفت. كمی سكوت كرد كه مثلا دارد بر استرس غالب می شود؛ سالن با تشویق او را همراهی كرد. بعد از تشویق ها باز همان حالت را تكرار كرد و باز تشویق... . در مرحله سوم بود كه همه متوجه طراحی خاص محمد زاده شدند و فهمیدند قصد صحبت ندارد. بعد هم به طرف مردم به نشانه احترام بوسه فرستاد و بشدت تشویق شد. در جشن حافظ وقتی روی سن آمد ابتدا دستش را به گردش درآورد، آن را روی لبش گذاشت اما بجای فرستادن بوس برای تماشاچی ها روی تندیس حافظ قرارش داد. این حركات در میان تشویق ممتد حاضران انجام شد. او این بار چند كلمه ای هم حرف زد.

سینما

سحر دولت شاهی

سحر دولتشاهی در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در فیلم «عصر یخبندان» به دست بیاورد. وقتی نام نامزدها اعلام می شد ، مرکز همایش های برج میلاد غرق در هیجان بود و به تبع آن کاندیداها هم گرفتار استرس شده بودند. با خوانده شدن اسم سحر دولت شاهی توسط هانیه توسلی به عنوان برنده، هیجان در چهره اش هویدا شد. سالن منفجر شد و  وقتی سیمرغ را در دست گرفت آن را به نقطه خاصی!‌ از سالن نشانه رفت. گویی با این سیمرغ به کسی فخر می فروشد. خوشحالی اش توام با اشک هم بود و در همین حالت از خانواده به عنوان پشتیبانش تشکر کرد.

سینما

سعید روستایی

ابد و یك روز» اولین فیلم بلند سعید روستایی است كه برای آن این جوایز را از جشنواره فجر بدست آورد.جایزه اول را كه گرفت خیلی هیجان داشت و از شرایط ساخت فیلم اولش گله كرد.  جایزه های بعدی یخش را باز كرد و برای آخرین سیمرغ بجای حركت كردن به سمت سن دوید!

سینما

علیرضا خمسه

چندمین جایزه اش بود؟ علیرضا خمسه اولین سیمرغش را به خاطر نقش كاملا جدید در «بیست» از بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر بدست آورد. اهدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد یکی از جذابترین بخشهای مراسم اختتامیه بود. علیرضا خمسه برنده سیمرغ بلورین و یک دستگاه پراید در میان تشویق حاضران روی سن آمد و مثل همیشه با طنازی، فضای سرد مراسم را تغییر داد. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرددر سالروز ازدواج خمسه به او اهدا شد و او با این اتفاق شوخی كلامی زیادی داشت. بعد هم ژست های جالبش برای عكسان سالن را به وجد آورد.

سینما

حمید فرخ نژاد

حمید فرخ نژاد برای اولین تجربه بازیگری اش یعنی «عروس آتش» سیمرغ مكمل گرفته بود. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر در سی و یکمین جشنواره فجر برای « استرداد» را هم بعدا بدست آورد. «سفر سرخ» تنها فیلم اوست و طبیعتا جایزه كه برای آن گرفته اولین جایزه كارگردانی اش بحساب می آید. حمید فرخ نژاد معتقد بود كه باید پیش از این فیلمش از توقیف خارج می شد برای همین متنی نوشت و پسرش روی سن خواند:سلام شبتان به خیر، «سفر سرخ» ساخته شد، من به دنیا نیامده بودم مرسی که به پدرم جایزه دادید.

سینما

جمشید هاشم پور

آن چه باعث شده جمشید هاشم پور واجد قرار گرفتن در این پرونده باشد حركتی است كه در آخرین لحظه تقدیرش در شانزدهمین جشن حافظ (دنیای تصویر) انجام داد. رفتارش عادی بود ؛ چند خطی حرف زد و از روی نوشته از همه كارگردان هایی كه در فیلم شان بازی كرده تشكر كرد. حركت طلایی را فی البدهه انجام داد؛ یعنی درست وقتی می خواست از سن پایین بیاید تندیس را به عقب برد و گویی می خواهد آن را پرت كند. خنده ای ملیحی چاشنی این حركت كرد و سالن را به وجد آورد.

سینما

صابر ابر

صابر ابر در جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر روی سن رفت تا در غیاب اصغر فرهادی كه در جشنواره برلین بود سیمرغ بهترین كارگردانی «درباره الی ... » را بگیرد. او در میان تشویق ممتدروی سن آن آمد جایزه اصغر فرهادی را گرفت و  و نامه تشکر کارگردان را برای حاضران خواند. ایده طلایی او وقتی رقم خورد كه دستش را طوری به آدمی فرضی حائل كرد كه گویی  فرهادی آن جا ایستاده است. به عكسان هم به شوخی گفت بعدا عكس اصغر فرهادی را كنار او قرار دهند. ابر برای دریافت جایزه های خودش اما ایده ناب و جذابی نداشته است.

اعتراض به جای شادی

برخی هم به خاطر اعتراض موقع دریافت جایزه در ذهن مانده اند.

سینما

بهرام رادان / مسعود ده نمکی

اختتامیه جشنواره بیست و پنج فجر یکی از هیجان انگیزترین دوره ها را تجربه کرد. در همین دوره بود که مسعود ده نمکی موقع دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برای «اخراجی ها» داوران را نواخت و فریاد کشید که نه مرغ می خواهد نه سیمرغ. از آن طرف سازندگان «سنتوری» معترض بودند که چرا فقط در دو رشته نامزد شده اند. بهرام رادان وقتی اسمش را شنید خیلی خونسرد روی سن رفت و بعد از گرفتن سیمرغ به هیئت داوران اعتراض و اعلام كرد كه داوران جشنواره، یك بار دیگر فیلم «سنتوری» را ببینند. بعد هم آن را روی زمین گذاشت!‌او با این شیوه اعتراض را به داوارن نشان داد. البته رادان خیلی زود از هیئت داوران عذرخواهی کرد و جلو حاشیه های احتمالی را گرفت.

سینما

مهدی هاشمی

مهدی هاشمی در جشنواره بیست و نهم فجر سیمرغی که بخاطر بازی در فیلم‌های « آلزایمر و آقا یوسف» بدست آورده بود را وارونه در دست گرفت. برای تكمیل اعتراضش به مسئولان وقت سازمان سینمایی سیمرغش را به خانه سینما  اهدا كرد. هاشمی در مراسم جشن انجمن منتقدان هم یك حركت منحصر به فرد نشان داد ؛ او برای رفتن روی سن پای روی صندلی ها گذاشت و حاضران دست به دستش كردند تا به بالا برسد!