تبیان، دستیار زندگی
با چند نمونه از سمی ترین جانداران جهان آشنا شوید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سمی ترین جانداران جهان - بخش اول

با چند نمونه از سمی ترین جانداران جهان آشنا شوید

سمی ترین جانداران جهان- بخش اول

فهرست جانوران زهر آلود به همین چند دانه محدود نمی شود ؛ اینکه اینجا می بینید یک گلچین از جانوران مختلف زهر آلود است . چه فرقی میان جانوران سمی و زهر دار است؟ سمی (Poisonous) یعنی موجودی که بدنش دارای سم است . اگر چنین موجودی را بخورید، مسموم می شوید؛ مثل قارچ سمی. زهردار یا زهرآلود (Venomous) یعنی موجودی که نیشت می زند یا گاز می گیرد و زهرش را می ریزد در خونت، مثل زنبور عسل. یکی قاتل بالفطره است، یکی قاتل بالفعل؛ یکی را نمی شود خورد اما آن یکی را اگر نیشش را نخوری می توانی بخوری . در اینجا مثال هایی از هر دو گروه آورده ایم .

پلاتی پوس

سمی ترین جانداران جهان- بخش اول

پلاتی پوس دارای خاری روی پاشنه پای خود است که البته برای انسان احتمالا مرگ آور نیست . البته امتحانش مجانی نیست چون باید تا استرالیا بروید! زهر این پستاندار و منقار دار به ویژه در فصل تولید مثل بسیار قوی است و برخی فکر می کنند برای به در کردن رقبای عشقی تکامل یافته است. سنگواره های پستانداران اولیه نشان می دهد بیشتر آن ها دارای این خار سمی بوده اند برخی از پستانداران پیشرفته تر مثل موش کور و شرو ( هر دو از حشره خوران اوراسیا ) هم سمی هستند.

عقرب شکارچی مرگ

سمی ترین جانداران جهان- بخش اول

برخلاف تصور بیشتر مردم، سم اغلب عقرب ها خطرناک نیست و تنها مانند نیش زنبور باعث التهاب و درد موضعی می شود . اما سم عقرب شکارچی مرگ معجونی از انواع سم های عصبی جورواجور است که به ترتیب باعث دردی غیر قابل تحمل، سپس تب، اغما، تشنج ، فلج و سرانجام مرگ می شوند. خوشبختانه اگر چه نیش این حیوان بسیار دردناک است اما زهر کافی برای کشتن یک انسان را ندارد؛ یک انسان بالغ و سالم ( و البته عاقل ) را ندارد؛ بچه ها، پیرها، مریض ها و خنگ ها البته باید نگران باشند!

قورباغه سم پیکانی

سمی ترین جانداران جهان- بخش اول

اگر پیش آمد که در جنگل های بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی قدم بزنید، لطفا از دست زدن به قورباغه های خوشگل بپرهیزید! این قورباغه احتمالا سمی ترین جانور روی خشکی است. یک قورباغه پنج سانتی متری سم پیکانی زهر کافی برای کشتن ده انسان بالغ یا 20/000 موش را دارا است. تنها دو میکرو گرم از سم این حیوان ـ که در نوک پیکان سرخپوستی جا می گیرد ـ برای کشتن یک انسان یا یک پستاندار بزرگ کافی است. علت نام گذاری آن ها هم استفاده بومیان سرخپوست از سم آنها برای قتاله کردن پیکان هایشان است. هر کس که این قورباغه را لمس کند می میرد .

هشت پای خال آبی

سمی ترین جانداران جهان- بخش اول

این هشت پای کوچولو که تنها به اندازه یک توپ گلف است، آن قدر زهر دارد که ترتیب 26 انسان بالغ را در چند دقیقه بدهد . پاد زهری هم برای زهر این موجود وجود ندارد . خوشبختانه مرگ بر اثر زهر این هشت پای زیبا بدون درد است ! اما سم های عصبی پس از گزش ( که معمولا با بی خبری همراه است ) شروع به کار می کنند و باعث ضعف ماهیچه ها ، کرخی ، سکته تنفسی و قلبی و نهایتا مرگ می شوند . از ژاپن تا استرالیا در حوضچه های کشندی می توان این هشت پا را پیدا کرد .

عروس دریایی جعبه ای

سمی ترین جانداران جهان- بخش اول

از سال 1954 ، این عروس جان 5/567 نفر را در اطراف آسیا و استرالیا به عقد خویش در آورده است ! زهر این جانب یکی از کشنده ترین زهرهای جهان است که به قلب دستگاه عصبی و پوست حمله می برد. بدترین قسمت قضیه این است که نیش عروس دریایی آن قدر درناک است که به مصدوم شک درد وارد می کند و باعث غرق شدن و سکته تنفسی یا حمله قلبی پیش از رسیدن به ساحل می شود. مصدوم اگر هم جان به در ببرد، تا هفته های متمادی احساس درد خواهد داشت . البته هیچ بختی برای زنده ماندن وجود ندارد، مگر اینکه در کنار آمبولانس دریایی نیش بخورید . بعد از نوش جان کردن نیش عروس دریایی، محل زخم باید دست کم تا 30 دقیقه با سرکه شست و شو داده شود.

اسید استیک مانع فعال شدن نیش های عمل نکرده عروس دریایی می شود و گرنه در تخفیف درد اثری ندارد. پوشیدن لباس غواصی تنها راه پشگیری از نیش عروس دریایی است . کیسه تنان از جمله عروس دریایی همگی سمی هستند. یکی دیگر از کیسه تنان سمی و شناور در آب جنگجوی پرتغالی است که نیش اش می توانند مرگ آور باشد. برخی مرجان ها نیز بسیار سمی هستند. مرجان پالی توآ کشنده ترین آنهاست . چهار میکرو گرم از سم این مرجان باعث درد در قفسه سینه، تنگی نفس، بی نظمی ضربان قلب و افت فشار در چند دقیقه ای پیش از مرگ فرصت دارید می شود. پاد زهری هم برای زهر این مرجان یافت شده است.

koodak@tebyan.com

تنظیم: فهیمه امرالله- منبع : مجله دانستنی ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.