تبیان، دستیار زندگی
آیت الله "محمد علی تسخیری" دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت حركت این مجمع و تلاش برای اتحاد مذاهب اسلامی مورد استقبال جهان اسلام قرار گرفته است . وی دوشنبه شب در حاشیه برگزاری" اجلاس بین‌المللی شور...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حركت مجمع التقریب و تلاش برای اتحاد مذاهب اسلامی مورد استقبال جهان اسلام قرار گرفته است

آیت الله "محمد علی تسخیری" دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت حركت این مجمع و تلاش برای اتحاد مذاهب اسلامی مورد استقبال جهان اسلام قرار گرفته است .

وی دوشنبه شب در حاشیه برگزاری" اجلاس بین‌المللی شورای عالی و هیات رییسه مجمع عمومی تقریب مذاهب اسلامی" در اصفهان ، افزود: ارتقای سطح آشنایی و آگاهی و تعمیق تفاهم بین پیروان مذاهب اسلامی ، تحكیم ارتباط متقابل و تقویت رشته‌های اخوت بین مسلمانان به منظور رسیدن به امت واحد اسلامی اساس برنامه‌های مجمع تقریب مذاهب اسلامی است.

وی با اشاره به تشكیل این مجمع در دهه‪ ۴۰قرن بیستم توسط گروهی از علمای برجسته اهل سنت و شیعه در قاهره ، گفت: این حركت با وجود استقبال اولیه جهان اسلام از ان با درگذشت علمای تشكیل‌دهنده آن، بتدریج رنگ باخت.

ایت الله تسخیری اضافه كرد: یكی از اصول استراتژیك جمهوری اسلامی ایران وحدت اسلامی است و در قانون اساسی‌ نیز بر آن تصریح شده است و بر همین اساس ، پس از جنگ تحمیلی رهبر معظم انقلاب اسلامی تصمیم به احیای حركت تقریب مذاهب اسلامی گرفتند و مجمع تقریب مذاهب با حضور جمعی از علمای كشورهای مختلف اسلامی تشكیل شد.

وی گفت : مذاهب اسلامی در بیش از‪ ۹۰درصد اصول با هم مشترك هستند و هدف كلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی این‌است كه با شناخت و شناساندن و توسعه این مشتركات ، آنها را در جوامع اسلامی پیدا كند.

آیت‌الله تسخیری اضافه كرد : استكبار سعی می‌كند به تفرقه در جهان اسلام دامن برند و عده‌ای افراطی نیز در نقاط مختلف مانند پاكستان ، افغانستان و عراق و دیگر كشورهای اسلامی همسو با استكبار حركت می‌كنند.

وی تصریح كرد : تقریب مذاهب اسلامی به عنوان یك راه حل اساسی برای حل مشكلات جهان اسلام مورد توجه سازمانهای بزرگ اسلامی قرار گرفته و ایسیسكو به عنوان بزرگترین تشكیلات فرهنگی جهان اسلام ، یكی از اهداف خود را تقریب مذاهب اسلامی قرار داده است.

دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت :" مجمع بین‌المللی فقه‌ اسلامی" كه مركز ان در جده است و بزرگترین مرجع فقهی جهان اسلام محسوب می‌شود نیز یكی از اهداف خود را تقریب مذاهب اسلامی قرار داده است.

وی افزود : در این مجمع با حضور علمای كشورهای مختلف اسلامی و كارشناسان متخصص، مسایل روز جهان اسلام از دیدگاه فقهی بررسی می‌شود و علمای مذاهب اسلامی دیدگاه فقهی خود را آزادانه مطرح می‌كنند.

وی تصریح كرد : سران كشورهای اسلامی نیز در كنفرانس سران ، تقریب مذاهب اسلامی را به عنوان یك استراتژی جهان اسلام تصویب كرده‌اند.

دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مورد نشست‌های این مجمع و جلسات حاشیه‌ای آن در سه روز آینده در اصفهان گفت : اصفهان در سال آینده به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده و به این دلیل برگزاری مجمع در اصفهان اهمیت خاصی دارد.

وی گفت : در سه روز آینده چهار اجلاس شامل" نشست شورای عالی جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور‪ ۲۱عضو از‪ ۱۰كشور اسلامی" ، "جلسه هیات رئیسه مجمع عمومی‌تقریب مذاهب اسلامی" ، " جلسه مشترك هیات رییسه، شورای عالی و كمیته‌ها" و جلسه هیات رئیسه مجمع جهانی فقه اسلامی " برگزار خواهد شد.

ایت الله تسخیری ، بررسی مسایل خطیر جهان اسلام از قبیل فلسطین و عراق ، بررسی استراتژی‪ ۱۰سال آینده مجمع و گسترش نحوه مناسبات موجود بین مذاهب اسلامی را از جمله اهداف این اجلاس ذكر كرد.

وی ، گسترش زمینه‌های تقریب در ابعاد اعتقادی ، فقه و قواعد ، اخلاق فردی و اجتماعی و موضع‌گیری های سیاسی امت اسلامی و بررسی پذیرش اعضای جدید مجمع عمومی را از دیگراهداف برپایی اجلاس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برشمرد.

وی گفت: در جریان برگزاری این اجلاس كمیته‌های اقلیتهای مسلمان ، تبلیغات ، رویارویی با چالشهای فراروی امت اسلامی و زنان و نقش آنان در تقریب نیز برگزار می‌شود.