تبیان، دستیار زندگی
ست   رئیس شورای سیاستگذاری ادیان، جوامع بشری را بستری برای تعالی و حفظ كرامت انسان دانست و ضرورت تحقق این امر را در گرو وجود و حضور قوانین الهی در بطن و متن جوامع بشری عنوان كرد. به گزارش خبرگزاری تبیان به نقل ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توجه به كرامت انسانی در گرو حضور قوانین الهی در جوامع بشری است

رئیس شورای سیاستگذاری ادیان، جوامع بشری را بستری برای تعالی و حفظ كرامت انسان دانست و ضرورت تحقق این امر را در گرو وجود و حضور قوانین الهی در بطن و متن جوامع بشری عنوان كرد.

به گزارش خبرگزاری تبیان به نقل از شبستان، حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین  محمدی عراقی، رئیس شورای سیاستگذاری ادیان و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی كه در پنجمین دور نشست مركز گفتگوی ادیان با كلیسای كاتولیك واتیكان با عنوان اخلاق زیستی از دیدگاه اسلام و مسیحیت كاتولیك سخن می‌گفت به جایگاه والای كرامت انسان در نظام‌های موجود جهان و زندگی امروزی بشریت اشاره كرد و گفت: حرمت و شان انسانها با كرامت آنها متناسب است و توجه به كرامت انسانی از جمله ابزار رهایی انسان از بردگی جسمی و روحی می‌باشد.
وی وجود ظلم و ستم در دنیای كنونی را ناشی از عدم توجه به اخلاق زیستی و ابعاد مختلف كرامت انسانی دانست و تصریح كرد: وظیفه رهبران دینی دنیاست تا با هشدار به جهانیان و پیروانشان، آنها را از وجود بی‌توجهی به ابعاد مختلف اخلاق زیستی آگاه كنند تا همگان نسبت به دفاع از عزت و كرامت انسانی اهتمام ورزند.
در ادامه این نشست آیت‌الله محمدعلی تسخیری، دبیر كل مجمع تقریب مذاهب به ارائه مقاله خود با عنوان ''ارج گزاردن به انسان از بدو آفرینش'' پرداخت و به توجه ویژه اسلام به بحث كرامت و ارجمندی انسان از پیش از تولد تا پس از مرگ اشاره و آموزه‌های قرآن كریم و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را پایه و مبنای حقوقی تمام فعالیت‌های انسانی مسلمانان در طول تاریخ عنوان كرد.
وی به مقایسه اعلامیه جهانی حقوق بشر با اعلامیه اسلامی پرداخت و تمام قوانین بشری را متضمن كرامت انسانی دانست و گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه اسلامی در زمینه تامین محیط زیست بهداشتی و مناسب، برخورداری از خدمات اجتماعی و زندگی شرافتمندانه، منع محدودیت‌های آزادی، منع مجازات بدون علت، تضمین كرامت ذاتی انسان و بدون تاثیر از هرگونه موقعیت اجتماعی در میزان این كرامت با یكدیگر مشترك هستند.
همچنین حجت الاسلام علی‌اكبر رشاد، رئیس گروه علمی اسلام و مسیحیت برگزاری سلسله نشست‌هایی جهت گفتگو و تعامل میان ادیان مختلف را یك پدیده تاكتیكی جهت ارتباط عمیقتر میان راهبران دینی در سراسر دنیا دانست و بسط صلح و بالندگی عدالت را در این سلسله نشست‌ها عاملی برای ایجاد همدلی، همزبانی و همكاری متقابل میان جوامع مختلف بشری عنوان و بر آسیب‌شناسی این نشستها و ارتقای كیفی آنها توسط شركت كنندگان در این گونه مباحث تاكید كرد.
گفتنی است پنجمین نشست مركز گفتگوی ادیان با كلیسای كاتولیك واتیكان با عنوان اخلاق زیستی از دیدگاه اسلام و مسیحیت كاتولیك صبح امروز با حضور نمایندگان كلیسای كاتولیك و جمعی از محققان در سالن الهدی مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.
پایان پیام/