تبیان، دستیار زندگی
خط کوفی یکی از اولین و زیباترین خطوط اسلامی است که این بار در دستان هنرمند عبدالله مقدسی به شکلی تازه درآمده و قرار است به زودی در روسیه به نمایش درآید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برداشتی آزاد از خط کوفی در کازان روسیه

خط کوفی یکی از اولین و زیباترین خطوط اسلامی است که این بار در دستان هنرمند عبدالله مقدسی به شکلی تازه درآمده و قرار است به زودی در روسیه به نمایش درآید.

فرآوری- بخش هنری تبیان
عبدالله مقدسی

خط کوفی نام خطی است زاده شهر کوفه که در آنجا شکل گرفت و وسعت یافت. این خط دارای نقطه‌گذاری و اعراب است، اما در بیشتر متونی که به این خط نوشته شده است تنها حرکت‌های حروف نوشته شده و نقطه‌ها نوشته نشده‌اند. نخستین قرآنها با این خط نوشته می‌‌شد. با آمدن خط نسخ و دیگر دبیره‌های نوآوری شده به دست ایرانیان خط کوفی کنار گذاشته شد و دیگر برای نوشتن آن همه گیری پیشین را نداشت.

این روند تغییر و تبدیل در خط کوفی موجب تنوع بسیار زیادی در انواع خط کوفی شد؛کوفی بنایی، کوفی مشرقی، کوفی شجره، کوفی مغربی، کوفی تزئینی و ... برخی از انواع این خط هستند.

تنوع و زیبایی و انعطافپذیری این خطوط سبب شد که از کوفی در تزئین های معماری ، صنایع دستی، فلزکاری و.. بسیار بهره گرفته شود. امروزه نیز همچنان این خط، همچون بستری برای پرواز تخیل هنرمندان است. یکی از خطاطان خوب ایرانی که توانسته این خط را در فرمی جدید و البته آزاد بازآفرینی کند عبدالله مقدسی است.

عبدالله مقدسی

عبدالله مقدسی هنرمند نقاش ایرانی که قرار است آثارش در شهر کازان روسیه به نمایش در بیاید گفت: 23 اثر از نقاشی‌خط‌های من  از 20 تا 28 ژانویه (1 تا 9 بهمن‌ماه) در مرکز گالری شهر کازان تاتارستان روسیه به نمایش در می‌آید.

عبدالله مقدسی گفت: در آثاری که قرار است در کازان روسیه به نمایش در بیاورم به سمت نوعی برداشت آزاد از خطوط اسلامی کوفی رفته‌ام.

وی ادامه داد: در این نقاشی‌ها من از انحنای حروف استفاده کردم و خطوط در این نقاشی‌ها بیشتر به سمت تکنیک سیاه مشق حرکت کرده است و شکل تجریدی به خود گرفته است .

این هنرمند نقاش گفت: این خطوط در واقع از لحاظ فرمی متناسب با فضای نقاشی شکل گرفته است. البته در بخشی از آثار هم به سمت نوعی برداشت آزاد از خطوط اسلامی کوفی رفته‌ام.

مقدسی گفت: در بخشی از این آثار به سمت نوشتارهایی از آیات قرآن و "بسم الله الرحمن الرحیم" حرکت کرده‌ام  اما تک مصرع و غزل‌هایی از حافظ و مولانا هم وجود دارد.

عبدالله مقدسی

وی اظهار داشت: بر اساس تحقیقاتی که ما صورت دادیم و از آن جایی که 50 درصد مردم کازان مسلمان هستند به نظر می‌آمد که نمایش این آثار با هویت ایرانی _ اسلامی که دارند در این شهر موفق باشد و خوشبختانه مجامع فرهنگی این شهر و به خصوص دانشگاه‌ها و مراکز دینی آن از این نمایشگاه استقبال کردند.

این هنرمند نقاش گفت: قرار است در کنار این نمایشگاه ، ورکشاپی هم در همین زمینه و با حضور بیش از 200 هنرجو در دانشگاه هنر شهر کازان برگزار شود.


منابع: هنرآنلاین/ گیلان ما