تبیان، دستیار زندگی
اختتامیه دهمین دوسالانه نگارگری در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری، مجید ملانوروزی رییس موزه هنرهای معاصر و کامبیز درمبخش و پیشکسوتان عرصه نگارگری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهاد می‌دهیم جایزه بهزاد را در هنر نگارگری راه‌اندازی کنند

اختتامیه دهمین دوسالانه نگارگری در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری، مجید ملانوروزی رییس موزه هنرهای معاصر و کامبیز درمبخش و پیشکسوتان عرصه نگارگری برگزار شد.

بخش هنری تبیان
دوسالانه نگارگری

در ابتدای این مراسم مجید ملانوروزی رئیس شورای دوسالانه نگارگری نیز درباره این دوسالانه اظهارکرد: کمتر بی‌ینالی را در این سال‌ها سراغ داریم که مانند خوشنویسی و نگارگری به موقع برگزار شود. شاید یکی از دلایلی که دیگر دوسالانه‌ها منظم برگزار نمی‌شود تغییراتی است که در ساختار برخی انجمن‌های تجسمی رخ داده و همچنین اهمیتی است که میراث ملی ما دارد و ما مفتخریم این دوسالانه‌ها را سر جای خود برگزار می‌کنیم.

او با بیان اینکه میراث ملی ما با تار و پود فرهنگ ما گره خورده است، گفت: این میراث کهن در دوران معاصر با مشکلاتی هم گره خورده است. در همین بی‌ینال ها می‌توان پژوهش‌هایی داشت تا این چالش‌ها بررسی شود. مثلا مکتب نگارگری ما با استاد و شاگردی گره خورده است اما در هنر معاصر همه به دنبال ایده‌های نو و مولف بودن هستند و باید بررسی شود که چگونه می شود هم مولف بود و هم معاصر و در عین حال با فضای مدرن امروز نیز همراه شد.

ملانوروزی با اشاره به موضوع مکتب تهران که موضوع اصلی این دوره دوسالانه بود؛ خاطرنشان کرد: مکتب تهران در همه رشته‌ها دچار مشکل شده است چون از یک طرف آبشخورهای ملی و میراث گرانقدر ما هستند و از سوی دیگر دل در گرو جریان امروز دارند.

در ادامه مراسم از امیر حسن قهرمانی از اساتید هنر نگارگری و گرافیک که در مدرسه کمال‌الملک در رشته مینیاتور تحصیل کرده و مصطفی سهرابی، خوشنویس، نگارگر و عکاس و سیدمحمود افتخاری که در شناساندن مکتب تهران و مدرسه صنایع قدیمه نقش داشته‌اند تجلیل شد. همچنین کتاب دوسالانه نگارگری رونمایی شد.

سپس علی مرادخانی با بیان اینکه ما در بخش موسیقی بخشی از خاطرات اساتید را جمع آوری کرده‌ایم؛ گفت: امیدوارم در بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی و خصوصا نگارگری هم این اتفاق رخ بدهد چرا که نفس این اساتید به جوان‌ترها انگیزه و قدرت حرکت می‌دهد.

معاون اموری با ارائه پیشنهاد جایزه بهزاد در حوزه نگارگری ادامه داد: در هنگام بازدید از نمایشگاه دوسالانه احساس متفاوتی داشتم. نگارگری هویت ماست و برای ما ارزش والا و بالاتری از هنرهای دیگر دارد. هر چند ما برای همه هنرها احترام قائل هستیم ولی هنر نگارگری هویت ملی ماست.

او تصریح کرد: سعی داریم شرایطی فراهم کنیم که انگیزه بیشتری برای نگارگران ایجاد شود و برای همین پیشنهاد دادیم به نام بهزاد جایزه‌ای طراحی شود که هر سال به یک هنرمند داده شود و آن هنرمند از امکان ویژه‌ای از آن پس برخوردار شود. ما در واقع می‌خواهیم به بزرگان این نوید را بدهیم که برای پایداری این هنر در تلاش هستیم. به طور مثال استاد فرشچیان بارها درباره کمرنگ شدن استقبال جوانان از این عرصه اظهار نگرانی کردند.

پیش از اهدا جوایز برگزیدگان جلیل جوکار به نمایندگی از هیات داوران متنی را قرائت کرد.

سپس از میان ۱۹۷ اثر از ۱۶۴ هنرمند که به نمایشگاه راه یافتند برگزیدگان به ترتیب زیر معرفی شدند:

بخش تذهیب

لوح تقدیر: سعیده سعید آبادی، محمد کرمی، فرید هنرور

دیپلم افتخار و ۵ سکه بهار آزادی برای نفر سوم: زینب شاهی

دیپلم افتخار و ۷ سکه بهار آزادی برای نفر دوم: فریده طهماسبی

مدال و دیپلم افتخار و ۱۰ سکه بهار آزادی برای نفر اول: فاطمه بهاری

بخش تشعیر و طراحی

لوح تقدیر: علیرضا اسماعیل پور، آسیه نصر اصفهانی

دیپلم افتخار و ۵ سکه بهار آزادی برای نفر سوم: میر محمدی سیدی

دیپلم افتخار و ۷ سکه بهار آزادی برای نفر دوم: سارا آقامیری

مدال و دیپلم افتخار و ۱۰ سکه بهار آزادی برای نفر اول: مهدی مهدوی

بخش گل و مرغ

لوح تقدیر: محمد خادم الفقرا، زهرا کشمیر ، فاطمه طالبی، جواد نقش آفرین

دیپلم افتخار و ۵ سکه بهار آزادی: روح الله پروین

دیپلم افتخار و ۷ سکه بهار آزادی: رعنا شریلو

مدال و دیپلم افتخار و ۱۰ سکه بهار آزادی برای نفر اول: احسان فتاحی

بخش نقاشی ایرانی (نگارگری)

لوح تقدیر: صدیقه احمدی باصیری، آذر جعفر زاده

دیپلم افتخار و ۵ سکه بهار آزادی: رحیم عظیمی

دیپلم افتخار و ۷ سکه بهار آزادی: محمد خادم الفقرا

مدال و دیپلم افتخار و ۱۰ سکه بهار آزادی برای نفر اول: زبیر سعیدی


منبع: ایلنا