تبیان، دستیار زندگی
در این قسمت با روش های دیگر ایجاد انگیزه برای آمادگی کنکور آشنا می شوید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با انگیزه باشید – بخش پایانی

در این قسمت با روش های دیگر ایجاد انگیزه برای آمادگی کنکور آشنا می شوید...

با انگیزه باشید – بخش پایانی

 برای انجام کارهایتان برنامه‌ مشخص داشته باشید

برنامه‌ریزی، یکی از ارکان اصلی و مهم آمادگی برای کنکور است؛ پس حتماً برای دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت آمادگی برای کنکور خود برنامه داشته باشید و براساس آن حرکت کنید و شب، میزان هماهنگی خود را با برنامه، ارزیابی کنید. در این برنامه‌ریزی، به هدف خود توجه خاص و همیشگی داشته باشید؛ زیرا بدون تعیین اهداف، برنامه‌ریزی، غیرممکن و بدون برنامه‌ریزی، نظم نامیسر است. داشتن برنامه و عمل کردن به آن باعث می‌شود تا انگیزه شما برای مطالعه بهتر و ادامه مسیر کنکور با پشتکار بیشتر هموارتر شود.

برای اینکه انگیزه خود را برای مطالعه بیشتر کنید به نکات زیر نیز توجه داشته باشید:

1- توکل به خدای متعال را در هیچ لحظه ای از دست ندهید؛ بلکه در مواقع حساس و دشواری که برایتان پیش می‌آید، بیشتر از همیشه، به نیروی ایمان به خدا، تکیه کنید و او را در همه حال، ناظر بر خود و پشتیبان واقعی‌تان بدانید؛ در چنین صورتی، به یاری حق، موفقیت در انتظار شما خواهد بود.

2- ورزش کنید وبه اندازه‌ کافی بخوابید.

3- نقاط قوت خود را بشناسید. فهرستی از توانمندی‌های خود را تهیه کنید و روزی دو یا سه بار با صدای بلند آنها را بخوانید؛ مثلاً بگویید: من شخص با استعدادی هستم و ....

4- بیان مطالبی ناامیدانه، انگیزه و آرامش روانی فرد را کاهش می‌دهند. برای رفع این مشکل باید از ارتباط با افرادی که دارای تفکر منفی هستند، اجتناب کرد.

5- هر زمانی که احساس می‌کنید علاقه‌ای به زندگی، تحصیل، ارتباط با دیگران و ... ندارید، با مشاوران مجرّب صحبت کنید تا علت بروز مشکل شما ریشه یابی و حل شود.

6- سوء تغذیه، مشکلات جسمانی یا روانی نیز در بی‌رغبتی و کاهش انگیزه تاثیر دارد؛ بنابراین، اگر در این زمینه مشکلاتی دارید حتماً آنها را برطرف کنید.

7- اگر در گذشته خوب مطالعه نکرده یا نتیجه خوبی به دست نیاورده‌اید، فقط به عنوان یک تجربه به آن نگاه کنید و نه به مثابه شماتت و سرزنش کردن خودتان. احساس گناه می‌تواند نشاط و انگیزه انسان را در ادامه دادن راه بگیرد.

8- از اینکه کمی به خود سختی دهید نهراسید. بزرگترین مانع برای رسیدن به استعدادهای درونی، همین راحت طلبی است. اتفاق‌های مهم، زمانی رخ می‌دهند که شما کمی تلاش و سختی را هم تحمل کنید.

9- از اشتباه کردن نهراسید.

10- فکر خود را به مسایل معمولی محدود نکنید و سعی کنید که آن را توسعه دهید و به مسایل بزرگتر و عمیق‌تر فکر کنید.

11- شاد بودن را در زندگی خود انتخاب کنید. افراد شاد، همیشه انگیزه بیشتری برای انجام امور دارند. شادی حق مسلّم شماست؛ هرگز آن را با چیز دیگری عوض نکنید.

12- به خود یاد بدهید که کاری را که آغاز کرده‌اید، باید تمام کنید. بسیاری از ما، پیش از پایان یک کار یا انجام یک تصمیم، سراغ کار دیگری می‌رویم. این موضوع، خوب نیست. توجه داشته باشید که همیشه کارهای خود را تمام کنید.

13- در «حال» زندگی کنید. وقتی در «گذشته»‌ها گیر کرده‌اید یا در «آینده»‌ای که نیامده است، سیر می‌کنید، نمی‌توانید از لحظه‌های کنونی خود استفاده کنید و تصمیمات درستی را در پیش بگیرید.

14- وقتی درمانده می‌شوید یا شکست می‌خورید، هرگز عقب نشینی نکنید؛ شاید موفقیت در چند قدمی شما ایستاده باشد.

15- همیشه آرزوهای بزرگی در سر بپرورانید. اگر چیزی فراتر از سطح انتظار افراد باشد، همه تلاش خود را می‌کنند تا آن آرزو و خواسته را برآورده کنند.

16- فهرستی از فواید مادی، معنوی و موقعیتی درس خواندن و کسب موفقیت تحصیلی خود را تهیه کنید و آن را هر روز مرور کنید و روی یکی از آن فایده‌ها کمی فکر کنید.

17- فهرستی از پیامدهای منفی درس نخواندن را تهیه و با تامل در مورد آنها، این پیامدهای منفی را برای خود، جدی، بزرگ و معضل آفرین معرفی کنید.

18- با مشورت با افراد خبره، نحوه درس خواندن خود را اصلاح کنید و برای اوقات شبانه روز خود برنامه‌ریزی کنید.

مرکز یادگیری سایت تبیان