تبیان، دستیار زندگی
شاید بتوان هنر کاریکاتور را یکی از تاثیرگذارترین هنرهای بصری دانست که در قالب طنز، ایدئولوژی و نگرشی را بیان می کند. کم نبودند هنرمندان کاریکاتوریستی که به انتقال مفاهیم انقلاب کمک کردند اما در جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای این هنر همچنان جایی در نظر گرفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جای خالی کاریکاتوریست های انقلاب در جشنواره فجر

شاید بتوان هنر کاریکاتور را یکی از تاثیرگذارترین هنرهای بصری دانست که در قالب طنز، ایدئولوژی و نگرشی را بیان می کند. کم نبودند هنرمندان کاریکاتوریستی که به انتقال مفاهیم انقلاب کمک کردند اما در جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای این هنر همچنان جایی در نظر گرفته نشده است.

فرآوری- بخش هنری تبیان
جشنواره هنرهای تجسمی فجر

کاریکاتور تصویری است  خلاق و عادت و مرام و مقاسد اجتماعی و باورهای مقبول و مطرود و.... را با بیان مبالغه آمیز ، مضحک و مفرح بیان می کند و موجب عبرا و تزکیه و اعجاب می گردد.

هنرمندان در مسائل سیاسی از چهره های واقعی سیاستمداران و یا کسانیکه به نوعی خبرساز هستند ، طراحی می کنند . بسیاری از کاریکاتورها برای خنداندن بیننده  طراحی می شوند ، اما برخی از آنها مانند موضوعات سیاسی بااینکه در نگاه اول خنده دار به نظر می رسند ،لکن معنای ثانویه عمیقی در خود دارند .

به همین دلیل می توان گفت کاریکاتور تصویری است که نمایانگر یک ایدئولوژی است. حال با توجه به این تعریف آیا می توان از هنر کاریکاتور در جهت توسعه آرمانهای انقلاب استفاده کرد؟ مسلما آری. اما با این حال جای این هنر همچنان در میان جشنواره هنرهای تجسمی فجر خالی است.

یکی از اساتید هنر کاریکاتور امروز جواد علیزاده است. او متولد ۱۳۳۱ در اردبیل است. دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی از مدرسه عالی ترجمه است و از سال ۱۳۶۹ تا کنون مدیرمسئول، صاحب امتیاز و سردبیر مجله طنز و کاریکاتور بوده است.

جشنواره هنرهای تجسمی فجر

جواد علیزاده تا کنون ۳ جایزۀ داخلی و حدود ۳۰ جایزۀ بین‌المللی را نصیب خود کرده است. هر سال نمایشگاه کاریکاتور سازمان ملل از سوی انجمن روزنامه نگاران سازمان ملل ،باعنوان جایزه‌ای برای کارتون سیاسی برگزار می شود که علیزاده در سال 2011 از ایران با سوژه‌ای درمورد گرانی بنزین توانست جایزه عالی نمایشگاه و تقدیر نامه ای از بان کی مون را به دست بیاورد. او در آخرین مصاحبه خود پیرامون جای خالی هنر کاریکاتور در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهارنظر کرده است.

جشنواره هنرهای تجسمی فجر

جواد علیزاده  با بیان این‌که مسؤولان فعلی حوزه تجسمی، شناختی از کاریکاتورهای دوران انقلاب و تاثیرگذاری آن‌ها ندارند، اظهار کرد: من ۲۶ سال است که مجله طنز و کاریکاتور را منتشر می‌کنم و جزو بازماندگان کاریکاتوریست‌هایی هستم که در زمان انقلاب در مطبوعات فعال بودند. متاسفانه مسؤولان فعلی حوزه تجسمی، شناختی از کاریکاتوریست‌های زمان انقلاب و جنگ ندارند.

جواد علیزاده معتقد است، باید یک بخش جنبی در جشنواره تجسمی فجر به معرفی و نمایش آثار کاریکاتوریست‌های دوران انقلاب اختصاص داده شود.

او ادامه داد: توجه به کاریکاتوریست‌های آن دوره فقط محدود به این می‌شود که هر سال در فجر، یادی از کاریکاتورهای زمان انقلاب می‌شود. برای این‌که نسل فعلی و مسؤولان ما که اطلاعات چندانی در زمینه کاریکاتورهای آن دوران ندارند بتوانند اطلاعاتی در این زمینه به‌دست آورند باید یک بخش جنبی به جشنواره هنرهای تجسمی فجر با هدف نمایش و معرفی کاریکاتور و کاریکاتوریست‌های زمان انقلاب اختصاص داده شود.

علیزاده افزود: این کار باعث می‌شود جوان‌ها با پیشینه فعالیت در زمینه کاریکاتور مطبوعاتی و ژورنالیستی و کاریکاتوریست‌های آن دوره که قدرت تحلیلی سیاسی داشتند، آشنا شوند.

جشنواره هنرهای تجسمی فجر

این کاریکاتوریست همچنین اظهار کرد: بیشتر انتقاد من به مسؤولان حوزه تجسمی است، نه شورای هنری جشنواره. جشنواره‌ای که عنوان «فجر» را یدک می کشد باید حتما روح فجر در آن جریان داشته باشد و آثار هنرمندان دوران انقلاب که خیلی از آن‌ها اکنون در قید حیات نیستند یا فراموش و منزوی شده‌اند، در آن به‌نمایش گذاشته شود.

علیزاده همچنین گفت: متأسفانه اکنون ارتباط بین جشنواره فجر و فرهنگ و روح فجر قطع شده است و ما هیچ برنامه‌ای در جشنواره تجسمی نداریم که به معرفی آن جریان بپردازد.

نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۳ تا ۳۰ بهمن‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.


منابع: ایسنا/ دریچه ای به سوی ارتباطات