تبیان، دستیار زندگی
ند حضرت آیت الله مكارم شیرازی از مراجع تقلید قم در سلسله مباحث تفسیر قرآن در مدرسه الامام علی بن ابیطالب (ع) گفتند: امروز عدهای از صاحبان عقیده هستند كه برای ثابت نمودن عقائد فاسد خود به دنبال آیات متشابه هستند. به گزا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عده‌ای برای ثابت كردن عقائد فاسد خود به دنبال آیات متشابه هستند

حضرت آیت الله مكارم شیرازی از مراجع تقلید قم در سلسله مباحث تفسیر قرآن در مدرسه الامام علی بن ابیطالب (ع) گفتند: امروز عدهای از صاحبان عقیده هستند كه برای ثابت نمودن عقائد فاسد خود به دنبال آیات متشابه هستند.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  رسا، آیت الله مكارم شیرازی با بیان اینكه قرآن نه برای تلاوت بلكه برای تدبر و تفكر در آن نازل شده است گفتند: خداوند می‌فرماید ما این كتاب را نازل كردیم تا انسان در آن تدبیر كند. البته قرائت آن به صورت زیبا ثواب و ارزش دارد ولی همه آن نیست. اندیشمندان و صاحبان فكر و اندیشه می‌بایست در قرآن تدبر و تفكر كنند.
ایشان با اشاره به این شبهه كه روایات دستور پرهیز از تفسیر به رأی قرآن را صادر می‌كنند اما دستور صریح قرآن مبنی بر تدبر و تفكر در قرآن است، این شبهه را چنین پاسخ دادند: در بسیاری از روایات بر پرهیز از تفسیر به رأی كردن آیات قرآن سفارش شده است. تفسیر به رأی در روایات به این معنی است كه تفسیر به پیش داوری‌ها و ذهنیت‌های غیر منطقی نشود.
این مرجع تقلید رجوع به قرآن را به دو نوع درست و غلط تقسیم كردند و خاطر نشان ساختند: در روش نخست باید نگاه كرد كه قرآن چه می‌گوید، همان را عمل كرد. چون قرآن استاد ماست، در برابر آن زانو می‌زنیم و شاگردی می‌كنیم. اما در روش دوم افراد مغرض آنچه كه می‌خواهند از قرآن بیرون می‌آورند. برخی افراد مانند جبریون در لابلای آیات قرآن جستجو می‌كنند تا یك آیه متشابه پیدا كنند و بگویند این آیه عقیده جبر را تأیید می‌كند. این افراد نخست راه خود را انتخاب كرده‌اند و سپس به دنبال یك آیه متشابه در قرآن می‌گردند و می‌خواهند قرآن را تابع رای خود كنند.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم ادامه دادند: امروز عده‌ای از صاحبان عقیده‌ هستند كه برای ثابت كردن عقائد فاسد خود به دنبال آیات مشابه هستند. این گونه تفسیر به رأی‌ها خطرناك است و این گونه افراد كه در پی تطبیق آیات بر افكار نادرست خود هستند جایشان در جهنم است.