تبیان، دستیار زندگی
خرید طلا و جواهر در کشور ما یک نوع فرهنگ قدیمی است که ریشه در زیبا پسندی ما ایرانیان دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبل از خرید طلا، مطلب زیر را بخوانید

خرید طلا و جواهر در کشور ما یک نوع فرهنگ قدیمی است که ریشه در زیبا پسندی ما ایرانیان دارد.

فرآوری: زینب عشقی_ بخش زیبایی تبیان

قبل از خرید طلا، مطلب زیر را بخوانید

در مراسم های خاص مانند تولد، ازدواج، چشم روشنی و ...هدیه دادن طلا یک رسم کهن است، از طرف دیگر خیلی ها برای ذخیره کردن پول از آن استفاده می کنند، هم لذتش را می برند و هم پول نقد در دست دارند.

اما خرید طلا هم ریزه کاری های خودش را دارد، بهتر است قبل از خرید طلا، نکات زیر را بخوانید.

فرق طلا با جواهرات چیست؟

فرق طلا با جواهرات این است که در کار ساخته شده از طلا هیچ گونه سنگ قیمتی بکار نرفته ولی در جواهرات سنگ های گرانبها بر روی کار ساخته شده نصب می گردد که این سنگ ها ممکن است اتمی و یا اصل باشند به جواهراتی که سنگ اتمی بکار رفته جواهرات اتمی و به جواهراتی که سنگ اصل بکار رفته جواهرات اصل می گویند .

نوع خرید و فروش جواهرات با طلا فرق می کند:

-1 فروش طلا = قیمت روز هر گرم طلا + اجرت ساخت + سودفروشنده ( 7یا8% ) + مالیات بر ارزش افزوده(9%)

-2 فروش جواهرات = قیمت روز هر گرم طلا + اجرت شامل ( ارزش سنگ های بکاررفته / اجرت ساخت پایه جواهر / مخراجی و سایرهزینه ها ) + سودفروشنده ( 15 % الی 20% ) + مالیات بر ارزش افزوده(9%)

همچنان که نحوه خرید طلا با جواهر فرق می کند شرایط فروش آنها توسط مصرف کننده نیز باهم فرق دارند در کار ساخته شده از طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده کسر و به نرخ روز خریداری می گردد، ولی نحوه فروش جواهرات که تاکید و سفارش می کنم درحفظ فاکتور خرید آن دقت و اهتمام لازم رابه عمل آورید، از روی فاکتور بدین صورت می باشد که، سود فروشنده (15% الی20%) کسر و ترقی و یا تنزل از قیمت روز درج شده در فاکتور را محاسبه و بهاء آن را به صاحبش پرداخت می کنند.

توجه کنید که كمترین مزد ساخت مربوط به النگوهاست و سپس زنجیرها و بعد خرده‌ریزهایی شبیه آویزهای كوچك و از این قبیل...

برای این که مشخص نشود طلای خریداری شده ی شما کهنه و دست دوم است، می توانید از فروشنده بخواهید آن را برایتان آبکاری کند تا مانند روز اول نو شود و از داشتن آن مانند طلای نو، لذت ببرید.

طلا زرد یا سفید؟

درست است که نخستین تصویری که از طلا به ذهن مان می رسد زرد یا سفید است اما در واقع طلا با یک سری فرایندهای شیمیایی و ترکیب با سایر فلزها و عملیات آبکاری درهر رنگی (قرمز، مشکی، زرد، صورتی، سبز و… ) می تواند باشد.

برای مثال طلای قرمز از ترکیب آلیاژ مس، طلای سفید از ترکیب پلادیوم یا نقره به دست می آید و از ایندیم برای آبی کردن طلا استفاده می شود. در واقع تنوع رنگی زیاد طلا غیر از طرح و مدل یکی از راهکارهای رونق بخشیدن به این صنعت شده است. بعضی از فروشندگان طلای سفید را هنگام فروش گران تر می فروشند اما ارزان تر از طلای زرد می خرند. هرچند طلای زرد موقع آب کردن مرغوب تر است اما این اختلاف بسیار ناچیز است و باید بدانید که چنین قانونی وجود ندارد.

چگونه طلا را از نقره و پلاتین تشخیص دهید؟

تشخیص طلا از نقره و پلاتین کار راحتی است. بر اساس یک اصل کلی، بیشتر طلاها با حرف انگلیسی K در کنار عددی که نشان دهنده عیار آن است، بارگذاری می شوند. نقره ها را با علامت بیضی، مهر می کنند و پلاتین هم با حروف PT مشخص می شود، به خاطر همین برای تشخیص این تفاوت کار سختی ندارید.

فاكتورها یادتان نرود

از سال 91 اتحادیه طلا و جواهر فاكتورهایی را به تمام واحدهای تولیدی  و فروش طلا و جواهرات ارسال كرده كه در آن تمامی اطلاعات مربوط به یك قطعه طلا نوشته شده است. در این فاكتورها باید كد واحد فروش و آدرس فروشگاه مورد نظر به صورت خوانا نوشته شده باشد و فروشنده تمامی اطلاعات اعم از گرم طلا، مزد ساخت و محاسبات دیگر را به تفكیك در جایگاه مخصوصی كه در این فاكتور در نظر گرفته شده، بنویسد.

طلای24 عیار دروغ است

تحت هیچ شرایطی فریب چیزی به اسم طلای 24 عیار را نخورید. تنها طلایی که 24 عیار خالص است، شمش طلاست و به خاطر اینکه شمش فلز نرمی است، نمی شود به تنهایی از آن زیورآلات ساخت. سازندگان طلا برای اینکه آن را به زیورآلات تبدیل کنند، مس و نقره به آن اضافه می کنند تا با پایین آمدن عیار، قابل ساخت باشد.

اگر می خواهید سود کنید

خیلی ها به دنبال سود گرفتن از خرید طلا هستند، برای این گروه از دوستان، خرید طلای دست دوم را پیشنهاد می کنیم، در طلای دست دوم، اجرت ساخت حذف می شود و اگر فاکتور هم نخواهید، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده هم حذف می شود، بنابراین شما می توانید به قیمت طلای خام و کمی سود فروشنده، طلا بخرید!

برای این که مشخص نشود طلای خریداری شده ی شما کهنه و دست دوم است، می توانید از فروشنده بخواهید آن را برایتان آبکاری کند تا مانند روز اول نو شود و از داشتن آن مانند طلای نو، لذت ببرید.


منابع: برترین ها، وای جی سی، ان گلد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.