تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهمترین ماموریت های آیت الله هاشمی رفسنجانی فرماندهی جنگ بود. وی موفق ترین عملیات در دوران جنگ را عملیات کربلای 5 می دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موفق‌ترین عملیات از نگاه آیت الله رفسنجانی

یکی از مهمترین ماموریت های آیت الله هاشمی رفسنجانی فرماندهی جنگ بود. وی موفق ترین عملیات در دوران جنگ را عملیات کربلای 5 می‌دانست.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
کربلای5

شب گذشته خبری تکان دهنده ایران را لرزاند. هاشمی رفسنجانی رفت. مردی از جنس انقلابی گری که یاری‌گر بنیان گذار انقلاب بود و همراه رهبر فرزانه انقلاب.

وی در مورد این عملیات چنین گفت: «موفق‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس، عملیات کربلای5 بود. آنها در زمین ما بودند. ما آنها را شکست دادیم و رفتیم در زمین آنها. خیلی جلو رفتیم و تا نزدیک بصره رفته بودیم. آقای شمخانی هم عملیات را فرماندهی کرد. عملیات سختی بود، اما خیلی خوب بود

این مرد کهنه کار دنیای سیاست که در سن 82 سالگی رخت از این دیار بست فعالیت های متفاوتی از جمله عضویت در حزب جمهوری، سرپرست وزارت کشور، ریاست مجلس شورای اسلامی، امام جمعه موقت تهران، جانشین فرماندهی کل قوا، نیابت ریاست مجلس خبرگان، ریاست جمهوری، ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست شورای عالی امنیت ملی را در دوران زندگی سیاسی خود به ثبت رساند.

یکی از مهمترین ماموریت های وی فرماندهی جنگ بود. هاشمی رفسنجانی موفق ترین عملیات در دوران جنگ را عملیات کربلای 5 می دانست.

وی در مورد این عملیات چنین گفت: «موفق‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس، عملیات کربلای5 بود. آنها در زمین ما بودند. ما آنها را شکست دادیم و رفتیم در زمین آنها. خیلی جلو رفتیم و تا نزدیک بصره رفته بودیم. آقای شمخانی هم عملیات را فرماندهی کرد. عملیات سختی بود، اما خیلی خوب بود. ما این دو عملیات را این‌گونه تعریف کردیم که عملیات اول، عملیات فریب بود و عملیات اصلی، این بود که خیلی رضایت‌بخش شد. شما می‌توانید به رسانه‌ها مراجعه کنید و خبرهای آن موقع را ببینید که چگونه بود. شرایط به‌گونه‌ای بود که آیت‌الله خامنه‌ای بعد از اینکه رهبر شدند، به همه فرماندهانی که در عملیات کربلای5 آن‌گونه جنگیده بودند، نشان فتح و یک میلیون تومان وجه نقد دادند. به من هم به‌عنوان فرمانده جنگ، نشان دادند.»

شایان ذکر است اکبر هاشمی رفسنجانی در سوم شهریور ماه سال ۱۳۱۳ه.ش (برابر با ۴ آگوست ۱۹۳۴) در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای نسبتاً ثروتمند به دنیا آمد. او یکی از ۹ فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه‌ بی‌بی صفریان است.

پدرش با تحصیلات حوزوی از باغداران و تاجران پسته بهرمان از توابع بخش نوق رفسنجان بود. نام خانوادگی هاشمی برای خانواده ایشان، با آن‏ که سیّد نیستند، به این دلیل انتخاب شده است که نام جدّ پدری وی حاج هاشم بوده است که در سرتا سر منطقه، املاک و امکانات زیادی داشته است. هاشمی تحصیل را، از سن ۵ سالگی در مکتب خانه‌ای در نوق آغاز نمود.

در سن ۱۴ سالگی به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت و به درجه اجتهاد نائل گردید. اساتید وی در حوزه علمیه قم آیات عظام سید حسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی (ره)، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، سید محمد کاظم شریعتمداری، عبدالکریم حائری یزدی، شهاب ‌الدین نجفی مرعشی، محمد حسین طباطبائی و حسینعلی منتظری بوده‌اند.

وی در آنجا تحت تاثیر تعلیمات امام خمینی (ره) به سیاست روی آورد و به مخالفت با حکومت محمد رضا شاه پهلوی و انقلاب سفید او پرداخت.

هاشمی در سال ۱۳۳۷ با عفت مرعشی که دختری از خانواده روحانی و از نوادگان سید محمد کاظم طباطبایی یزدی است، ازدواج نمود. او خواهر حسین مرعشی، معاون سید محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری و از مدیران اصلی دولت سازندگی است. ثمره این ازدواج ۵ فرزند به ترتیب و به نامهای فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر است.

دو دختر او با دو پسر آیت ‏الله لاهوتی اشکوری، امام جمعه سابق رشت و از دوستان هاشمی در زندان (که یکی پزشک و دیگری دندانپزشک است) ازدواج کردند.


منبع: دفاع پرس