تبیان، دستیار زندگی
در هنگام ارزشیابی فراگیران، چگونه سوالات آزمون را طراحی می کنید تا هم مفید و هم سرگرم کننده باشد؟ از راهکارهای این مقاله برای ایجاد آزمون های موثر استفاده کنید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 راهکار برای ایجاد کوئیز و آزمون در آموزش الکترونیک

در هنگام ارزشیابی فراگیران، چگونه سوالات آزمون را طراحی می کنید تا هم مفید و هم سرگرم کننده باشد؟ از راهکارهای این مقاله برای ایجاد آزمون های موثر استفاده کنید. به عنوان یک استاد چگونه متوجه می شوید دانشجویان شما درس را به خوبی فراگرفته اند؟

بله درست است آزمون می گیرید. آزمون های آنلاین یک راه موثر و مهیج برای ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان شماست.

6 راهکار برای ایجاد کوئیز و آزمون در آموزش الکترونیک

برای طراحان آموزشی، طراحی یک آزمون ممکن است ساده به نظر برسد، اما آزمون و ارزشیابی نیز تکنیک های خاص خود را دارد، مشخصا آزمون های با پاسخ های طولانی و تشریحی سخت و حوصله سر بر هستند اما با تکنیک های این مقاله شما می توانید آزمون را به چالشی مهیج برای دانشجویان خود تبدیل کنید.

1- سوال ها را ساده و کوتاه مطرح کنید.

مسلما از یک مفهوم می توان انواع و اقسام سوالات را تهیه نمود، اما پیام یا سوال خود را روشن و واضح مطرح کنید، شاید این کار وقت بیشتری از شما بگیرد اما بهتر است. از لغات ساده برای پرسش خود استفاده نمایید و از طرح لغات تخصصی یا پیچیده در سوال بپرهیزید. از یک جمله برای طرح سوال استفاده کنید و ادات پرسشی را نیز در نظر بگیرید (چگونه، چرا، چه زمانی ، چه مکانی و ...) از اطلاعات تکراری استفاده نکنید و سعی نکنید یک مبحث آموزشی را در چند سوال به چالش بکشید، هر مبحث یک سوال! کاری کنید شاگردان شما به جای ترس از امتحان، به یادگیری برای آینده خود اهمیت دهند.

2- هدف خاص داشته باشید

هدف آموزشی شما از کوئیز چیست؟ هدف گرفتن یک جواب کوتاه یا یک محرک برای یادآوری موضوعات است. سوالات باید با اهداف آموزشی مطابقت کند، روی کاربردهای موضوع  و یکپارچگی دوره آموزشی با آزمون تمرکز کنید. هیچ کس دانش را برای دانش نمی خواهد، کاربرد دانش است که به افراد انگیزه تحصیل می¬دهد. پس ابتدا اهداف آموزشی را به خوبی شناسایی کنید و سپس سوالات را طراحی نمایید.

به عنوان یک استاد چگونه متوجه می شوید دانشجویان شما درس را به خوبی فراگرفته اند؟ بله درست است آزمون می-گیرید. به یاد داشته باشید که آزمون ها خود فرصتی برای یادگیری هستند و هر آزمونی دنیای خود را دارد. از ارتباط هدف با سوالات آزمون مطمئن شوید، از پاسخ های کلی بپرهیزید تا ساده تر بتوانید برگه ها را تصحیح کنید.

به طور کلی می توان 5 نوع هدف برای آزمون ها در نظر گرفت؛ امتحان به عنوان وسیله ای برای تصمیم گیری جهت مراحل بعدی تدریس، امتحان به عنوان وسیله ای برای شناساندن اهداف تدریس به دانشجویان، امتحان به عنوان وسیله ای برای بهبود و اصلاح روش تدریس، آزمون برای ایجاد رغبت و کسب عادات آموزشی دانشجویان و امتحان به عنوان وسیله ای برای یافتن نارسایی های آموزشی دانش آموزان به منظور کوشش در جهت رفع آنها: بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج امتحان نشان می‌ دهد که دانشجویان چه مطالبی را فرا نگرفته اند و چگونه می‌توان آنان را برای جبران کمبودها یاری کرد.

3- سوالات با پاسخ ساده در نظر بگیرید

بر اساس اهداف ممکن است پاسخ های ساده یا سخت در نظر بگیرید. می توانید راهنمایی برای هر سوال نیز در کنار آن بنویسید. از هر مدل سوالی باید در جای خود استفاده کرد، فقط سه ویژگی سطح دانشجویان، میزان پیشرفت دوره آموزشی، پیچیدگی سوالات را در نظر بگیرید.

4- استفاده از همه انواع پرسش ها

با استفاده از تنها یک مدل سوال و یا سوالاتی تنها با پاسخ یک کلمه ای، شما ارزش تکنیک های ارزیابی را  کاهش می-دهید. بعضی از طراحان، از سوالات سناریویی و بازی ها در آزمون استفاده می کنند، آزمون ها خود فرصتی برای یادگیری هستند و هر آزمونی دنیای خود را دارد. در انواع سنتی، جای خالی، چند گزینه ای و تشریحی و شفاهی انواع مختلف پرسش ها هستند که شما می توانید در یک آزمون از آنها استفاده کنید. از ارتباط هدف با سوالات مطمئن شوید، از پاسخ های کلی بپرهیزید تا ساده تر بتوانید برگه¬ ها را تصحیح کنید.

5- به سوالات خود وزن دهی کنید.

برای ارزیابی بهتر، وزن (نمره) های مختلفی برای سوالات در نظر بگیرید، ممکن است حل سوالات مختلفی که در یک آزمون دارید، ارزش یکسانی نداشته باشد، نمره دهی بهتر می تواند ارزیابی را آسان کند. برای مثال سوالات چند گزینه ای نمره متفاوتی از سوالات تشریحی داشته باشند.

6- براساس نمرات دانشجویان، بازخورد ارائه کنید.

جواب صحیح همیشه نمره بالاتر را نخواهد داشت، پس شما ممکن است بخواهید سوالات دانشجویان پس از آزمون را پاسخ دهید. در این صورت آنها می توانند نسبت به وضعیت خود دیدگاه بهتری داشته باشند، روی اهداف آموزشی تمرکز کنید. هنگام طراحی سوالات سعی کنید بگوئید چرا این جواب درست و بقیه غلط هستند. از دادن اطلاعات بیش از حد به دانشجویان خودداری کنید و پاسخ های شفاف ارائه کنید.

به یاد داشته باشید، هیچ کس دانش را برای دانش نمی خواهد! کاربرد دانش است که به افراد انگیزه تحصیل می دهد، توجه کنید که بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج امتحان قرار است به شما کمک کند تا بدانید، دانشجویان چه مطالبی را فرا نگرفته اند و چگونه می‌توان آنان را برای جبران کمبودها یاری نمود.

سخن پایانی

نوشتن سوالات خوب کلید موفقیت ارزیابی و بازیابی دانش است، نتایج خوب آزمون ها می تواند دانشجویان را برای اهداف آموزشی آماده کند. کوئیزها همچنین می تواند به طراحان آموزشی کمک کند تا از وضع پیشرفت آموزشی اطلاع یابند و در نهایت آموزش بهتری ارائه شود.

منابع :

6-tips-eLearning-quiz-questions

top-10-free-online-quiz-makers

elearningindustry.com

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان. تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی