تبیان، دستیار زندگی
کتاب زندگی و زمانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، از آخرین کتاب هایی است که درباره این شخصیت دینی و سیاسی کشور نوشته شده و اردیبهشت امسال با حضور وی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایتی خواندنی از  ٨٢ سال زندگی پر فراز و فرود + کتابشناسی

کتاب زندگی و زمانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، از  آخرین کتاب هایی است که درباره این شخصیت دینی و سیاسی  کشور نوشته شده و اردیبهشت امسال با حضور وی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب رونمایی شد.

فرآوری: حسین جمالی فرد - بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

روایتی خواندنی از  ٨٢ سال زندگی پر فراز و فرود + کتابشناسی

چند ماه  از مراسم رونمایی آخرین سه گانه جعفر شیرعلی نیا که روایتی از زندگی و زمانه آیت الله هاشمی رفسنجانی است نمی گذرد. سه گانه  های مهمی که این نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر به سرانجام رسانده است. اول زندگی و زمانه امام راحل، دوم زندگی و زمانه مقام معظم رهبری و سومین آن زندگی و زمانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که با حضور وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام رونمایی شد.

کتاب آیت الله

کتاب "روایتی از زندگی و زمانه آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی"؛ تاریخ هشتاد سال زندگی پرفراز و نشیب و انقلابی حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی را دستمایه بازآفرینی قرار داده، این اثر یک دائره المعارف تاریخی و سیاسی برای بیان زندگانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است

این اثر در سه بخش تدوین شده است نخست زندگی و زمانه امام راحل، دوم زندگی و زمانه مقام معظم رهبری و سوم زندگی و زمانه حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی.

این کتاب شامل ۱۷۰۰ تصویر به همراه ۵۰ هزار کلمه توضیحات در کنار عکس ها و حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار اطلاع تاریخی در متن خود دارد.

اگر چه تمام عملکرد و برنامه‌های مهم مربوط به زندگی و مسؤولیت‌هایم در تاریخ انقلاب اسلامی آمده است، ولی به دلایل انگیزه‌های شخصی از سال ۶۰ تاکنون لحظه به لحظه کار‌هایم را خاطره نویسی و ثبت کرده‌ام.

این کتاب با بیش از 1700 عکسی که اغلب آن ها رابرای اولین بار میبیند و با تلفیقی از تصویر متن و گرافیک متناسب هزار صفحه ی خواندنی و دیدنی پیش روی شما قرار میدهد و زندگی و زمانه ی پر فراز و فرود اکبر هاشمی رفسنجانی را از تولد تا پایان سال 94 با جزییاتی شگفت انگیز روایت میکند.

روایتی از زندگانی و زمانه آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی که راوی و بیان کننده کامل و جامعی از دوران تولد تا روزگار به دست گرفتن مسئولیت های مهم سیاسی توسط ایشان مانند عضویت در شورای انقلاب، ریاست 3 دوره مجلس شورای اسلامی1359- 1368 و ریاست دو دوره ای بر قوه مجریه 1368- 1376 و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از 1376 تاکنون است و سال جاری روانه کتابفروشی ها شد را به عنوان کم نظیرترین کتاب در بخش کتب سیاسی، تاریخی منتشر شده در تاریخ کشورمان قلمداد کرد که می تواند هر خواننده دارای کف و سقف قوه درک و استنباط را تا آخر با خود همراه کند.

هاشمی اهل نوشتن بود

ایت الله هاشمی رفسنجانی خود اهل نوشتن بود. ده ها جلد کتاب در موضوعات مختلف شامل فهرستی از کتا‌ب‌های کتاب‌های تالیفی، خطبه‌ها و سخنرانی‌های وی موجود است. کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی از جنجالی ترین و پرحاشیه ترین کتاب های سیاسی منتشر شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

کتاب هایی که خود با اشاره به فراز و فرودهای زندگی اش، می گوید: اگر چه تمام عملکرد و برنامه‌های مهم مربوط به زندگی و مسؤولیت‌هایم در تاریخ انقلاب اسلامی آمده است، ولی به دلایل انگیزه‌های شخصی از سال ۶۰ تاکنون لحظه به لحظه کار‌هایم را خاطره نویسی و ثبت کرده‌ام.

کتاب خاطرات آیت الله در سال های مختلف که به صورت روزنوشت منتشر شده است با ورود هر عنوان جدیدش به بازار کتاب مورد نقد اهالی سیاست قرار می گرفت. خاطراتی که بارها در محافل سیاسی له یا علیه آن مطالب مختلفی بیان یا چاپ شده است. با این حال همواره به عنوان یکی از اسناد تاریخی انقلاب مورد استفاده پژوهشگران و روزنامه نگاران بوده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از تاریخ نگاری آقای شیرعلی نیا و اشاره به روند تدوین کتاب «زندگی و زمانه هاشمی رفسنجانی»، بیان می کند: این نویسنده با قلم و ادبیات مستقل خود اقدام به نوشتن این کتاب کرد و عکس‌ها را خودشان انتخاب کردند که البته دفتر نشر معارف انقلاب منابع خود را در اختیارشان گذاشت.

روایتی خواندنی از  ٨٢ سال زندگی پر فراز و فرود + کتابشناسی

کار سخت نگارش کتاب

جعفر شیرعلی نیا، مولف کتاب درباره روند نگارش کتاب می گوید: کار سخت و فشرده نگارش آن با جمع آوری اسناد و تصاویر از سال 91 و تجمیع تحقیقات و ارزیابی ها در سال 92 آغاز گردید اما به دلیل برخی ملاحظات مراحل تحقیق و تدوین کتاب تا صدور مجوز آن تا آغاز دولت روحانی به تعویق افتاد و سال 95 و چند ماه پس از انتشار کتاب زندگی و زمانه آیت الله خامنه ای از آن رونمائی گردید.

این کتاب با بیش از 1700 عکسی که اغلب آن ها رابرای اولین بار میبیند و با تلفیقی از تصویر متن و گرافیک متناسب هزار صفحه ی خواندنی و دیدنی پیش روی شما قرار میدهد

در کتاب زندگی و زمانه آیت الله هاشمی رفسنجانی نحوه مواجهه ایشان با رخدادها و فراز و فرودهای کشور با مسائل مختلف در دهه 60 به عنوان فرمانده جنگ و رئیس مجلس و سپس دوران ریاست جمهوری 8 ساله و در نهایت ریاست ایشان بر تشکیلات مجمع تشخیص مصلحت نظام و تأثیری که از سال 76 تاکنون بر سپهر سیاسی کشور گذاشته اند به صورت جز به جز واگویه شده است.نیز گزارشی از روند جمع‌آوری اسناد گفتاری و تصویری و تدوین آن‌ها ارائه کرد و توضیح داد که چرا و چگونه وارد پژوهش‌های تاریخی شد. او گفت: سه گانه مهم خود را به سرانجام رساندیم که اول زندگی و زمانه امام راحل، دوم زندگی و زمانه مقام معظم رهبری و سوم زندگی و زمانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است.

مولف کتاب در مواجهه با نقدهایی که به این اثر وارد شده است، اظهار نظر جالبی دارد. او می گوید:شاید شما از برخی بخش‌های کتاب برداشت جانبدارانه کنید که من اغلب آنها را قبول ندارم البته من هیچ دلبستگی به هاشمی رفسنجانی ندارم، من فقط روایتگر تاریخ هستم و تحلیل آن با تحلیلگران است و نباید از من توقع داشت که تحلیل کنم.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

هاشمی رفسنجانی شخصیتی تاثیرگذار در سیاست ایران بود؛ هاشمی متولد روستایی در منطقه نوق کرمان بود؛ روستایی با آب و خاک شور که مردمانش از آن پسته شیرین و محصولانی دیگر برداشت میکنند زندگی اکبر هاشمی رفسنجانی سیاستمدار و اندیشمند شناخته شده ی ایرانی شباهت زیادی به کشاورزی در روستای نوق دارد.او در تمام این سال ها بارها و بارها در شرایطی بسیار سخت قرار گرفته که شراط او را تیره و تار کرده اما او هربار روزنه ای به سوی روشنایی یافته و از موقعیت های سخت موفقیت های بزرگ ساخت.

او در نهمین دهه زندگی اش خود را این گونه توصیف میکند: خودم را یک انسان روستایی می دانم که در روستا بزرگ شدم و به حوزه علمیه رفتم بعدها در مسئولیت های اجتماعی و سیاسی هم خدمت کردم و هم خطا کردم من یک انسان کاملا معمولی بودم تصویر بالا مربوط به 30 خرداد 1358 است که هاشنی رفسنجانی پس از بهبود نسبی از جراات ترور به قم سفر کرد تا با امام دیدار کند او میگوید از پیام امام و قربانی که برای سلامتی اش کرده بود تشکر کرده و امام نیز برای او آرزوی سلامتی کرده است.

کتابشناسی آیت الله هاشمی رفسنجانی

• آخرین میثاق هاشمی با مرد

تهران : پیام‌رسان‏‫ ، ۱۳۸۴، ‏‫۵۶ ص.‬‏‫

• آزاداندیشی اسلامی و روشنفکری دینی

به روایت هاشمی‌رفسنجانی؛ به اهتمام یاسر هاشمی، تهران: دفتر نشر معارف انقلاب‏‫، ۱۳۹۱.‬

• ارتجاع چیست و مرتجع کیست؟

سخنرانی علی اکبر هاشمی رفسنجانی، [ بی جا]: حزب جمهوری اسلامی، ۱۳۵۹، ۲۴ص.

• اس‍رائ‍ی‍ل‌ و ف‍ل‍س‍طی‍ن‌

اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌، ت‍ه‍ران‌ : جهان آرا‏‫،[۱۳۳۵]، ‏‫ ۱۱۱ص.‬

• اس‍رائ‍ی‍ل‌ و ق‍دس‌ ع‍زی‍ز

ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، ق‍م‌: انتشارات آزادی‏‫، ۱۳، ‏‫[۴۶] ص.‬

‏شابک : ‏‫۳۹ ریال‬

• ال‍س‍ی‍اس‍ه‌ الاق‍ت‍ص‍ادی‍ه‌ ف‍ی‌ ال‍ح‍ک‍وم‍ه‌ الاس‍لام‍ی‍ه‌

ت‍ال‍ی‍ف‌ ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌؛ م‍ت‍رج‍م‌ ب‍اس‍م‌ م‍ح‍م‍دی‌، ت‍ه‍ران‌: ت‍ا ۱۴‏‫، ۱۳۸۲، ۲۱۸ص.

• ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌ (س‌) ب‍ه‌ روای‍ت‌ آی‍ت‌ال‍ل‍ه‌ ه‍اش‍م‍ی‌‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌

ت‍دوی‍ن‌ ع‍ب‍دال‍رزاق‌ اه‍وازی‌ ؛ [ ن‍ظارت‌ ] م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌ (س‌)، م‍ع‍اون‍ت‌ پ‍ژوه‍ش‍ی‌ - گ‍روه‌ ت‍اری‍خ‌، ت‍ه‍ران‌: م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌ (س‌)، م‍وس‍س‍ه‌ چ‍اپ‌ و ن‍ش‍ر ع‍روج‌ ‏‫‏‏‏، ۱۳۸۵.‏‬

• ام‍ی‍رک‍ب‍ی‍ر، ی‍ا، ق‍ه‍رم‍ان‌ م‍ب‍ارزه‌ ب‍ا اس‍ت‍ع‍م‍ار

ن‍وش‍ت‍ه‌ اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، قم: ج‍ام‍ع‍ه‌ م‍درس‍ی‍ن‌ ح‍وزه‌ ع‍ل‍م‍ی‍ه‌ ق‍م‌، دف‍ت‍ر ان‍ت‍ش‍ارات‌ اس‍لام‍ی‌‏‫،3 ۱۳۶، ۴۷۲ ص‌.

• ام‍ی‍رک‍ب‍ی‍ر، ی‍ا م‍ی‍رزا ت‍ق‍ی‌خ‍ان‌ ف‍راه‍ان‍ی‌ ق‍ه‍رم‍ان‌ م‍ب‍ارزه‌ ب‍ا اس‍ت‍ع‍م‍ار

اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: فراهانی‏‫‏‏،۱۳۴۶،‏‫‏‏‌ ۵۸۱ص.

• ان‍ق‍لاب‌ و دف‍اع‌ م‍ق‍دس‌

ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، تهران: ب‍ن‍ی‍اد پ‍ان‍زده‌ خ‍رداد‏‫، ۱۳۶۷.‬

• ان‍ق‍لاب‌ ی‍ا ب‍ع‍ث‍ت‌ ج‍دی‍د

ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: ی‍اس‍ر‏‫، [ ۱۳]، ‏‫۱۷۲ ص.‬

• ب‍ا ک‍اروان‌ ش‍ه‍ادت‌: م‍ج‍م‍وع‍ه‌ای‌ از س‍خ‍ن‍ان‌ ح‍ج‍ت الاس‍لام‌ و ال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ طی‌ دو دوره‌ ری‍اس‍ت‌ ج‍م‍ه‍وری‌ اس‍لام‍ی‌ ای‍ران‌ پ‍ی‍رام‍ون‌ ش‍ه‍ادت‌، ش‍ه‍ی‍د، خ‍ان‍واده‌ه‍ای‌ ش‍ه‍دا، ب‍ن‍ی‍اد ش‍ه‍ی‍د

ت‍ه‍ی‍ه‌ و ت‍ن‍ظی‍م‌ اداره‌ ک‍ل‌ دف‍ت‍ر ری‍اس‍ت‌ و رواب‍ط ع‍م‍وم‍ی‌ ب‍ن‍ی‍اد ش‍ه‍ی‍د ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: ب‍ن‍ی‍اد ش‍ه‍ی‍د ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌، رواب‍ط ع‍م‍وم‍ی‌، ۱۳۷۶.

• برگزیده فرهنگ قرآن

تهیه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، قم: ‏‫بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)‬، ‏‫۱۳۸۷‬-‬

• ب‍ع‍ث‍ت‌: ارگ‍ان‌ م‍خ‍ف‍ی‌ دان‍ش‍ج‍وی‍ان‌ ح‍وزه‌ ع‍ل‍م‍ی‍ه‌ ق‍م‌ در س‍ال‍‌ه‍ای‌ ۱۳۴۴ - ۱۳۴۲

ب‍ه‌ق‍ل‍م‌ و ه‍م‍ک‍اری‌ اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌... [و دی‍گ‍ران‌]؛ گ‍ردآوری‌ و م‍ق‍دم‍ه‌ از ع‍ل‍ی‌ ح‍ج‍ت‍ی‌ ک‍رم‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: س‍روش‌ (ان‍ت‍ش‍ارات‌ ص‍دا و س‍ی‍م‍ا)، ۱۳۷۶

• به سوی سرنوشت: کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۳

هاشمی‌رفسنجانی؛ به اهتمام محسن هاشمی، تهران: دفتر نشر معارف انقلاب‏‫، ۱۳۸۵.‬

• بیانات حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۲ خرداد ۱۳۷۵، [تهران]: ریاست جمهوری، روابط عمومی، ‏‫‏‏۱۳۷۵.

• ب‍ی‌ پ‍رده‌ ب‍ا ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌

گردآوری: ق‍درت‌ال‍ل‍ه‌ رح‍م‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: ک‍ی‍ه‍ان‌، ۱۳۸۲.

• پ‍ی‍رام‍ون‌ ج‍ن‍گ‌ ت‍ح‍م‍ی‍ل‍ی‌: خ‍طب‍ه‌ دوم‌ ن‍م‍از ج‍م‍ع‍ه‌ دوم‌ م‍ه‍ر م‍اه‌ ۱۳۶۱‏‫

ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: س‍ازم‍ان‌ ص‍ن‍ای‍ع‌ م‍ل‍ی‌ ای‍ران‌، رواب‍ط ع‍م‍وم‍ی‌ و ارش‍اد اس‍لام‍ی‌‏‫، ۱۳۶۱، ‏‫۱۶ص.

• ت‍اری‍خ‌ (آش‍ن‍ای‍ی‌ ب‍ا ت‍م‍دن‌ و ف‍ره‍ن‍گ‌ اس‍لام‍ی‌) س‍ال‌ دوم‌ آم‍وزش‌ م‍ت‍وس‍طه‌ ع‍م‍وم‍ی‌ اق‍ت‍ص‍اد اج‍ت‍م‍اع‍ی‌

م‍ول‍ف‍ان‌ م‍ح‍م‍دج‍واد ب‍اه‍ن‍ر، اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، م‍ح‍م‍درض‍ا ح‍ک‍ی‍م‍ی‌، [ت‍ه‍ران‌]: وزارت‌ آم‍وزش‌ و پ‍رورش‌، ۱۳۶۱.

• تحقیقی کوتاه پیرامون معجزه

هاشمی رفسنجانی، قم: قدس‏‫‏‏‏‏، [۱۳۶۰]، ‏‫‏‏۵۶ ص.

• ت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ م‍س‍ائ‍ل‌ روز: خ‍طب‍ه‌ دوم‌ ن‍م‍از ج‍م‍ع‍ه‌ ۵/۹/۱۳۶۱

ع‍ل‍ی‌ اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ [ت‍ه‍ران‌]، ص‌ ۱۵

• ت‍رور و گ‍س‍س‍ت‍ن‌ از م‍ردم‌: خ‍طب‍ه‌ دوم‌ ن‍م‍از ج‍م‍ع‍ه‌ ۵ ش‍ه‍ری‍ور ۱۳۶۱ ح‍ج‍ت‌ الاس‍لام‌ و ال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ ع‍ل‍ی‌ اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، [ت‍ه‍ران‌]، ص‌ ۱۴

• تفسیر موضوعی قرآن کریم برگرفته از تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن (نخستین بانک جهانی قرآن‌پژوهی)

تالیف اکبر هاشمی‌رفسنجانی، با همکاری محمد بیستونی، قم: بیان جوان‏‫، ۱۳۹۲

• ث‍ب‍ات‌ س‍ی‍اس‍ی‌ در ج‍م‍ه‍وری‌ اس‍لام‍ی‌: خ‍طب‍ه‌ دوم‌ ن‍م‍از ج‍م‍ع‍ه‌ ۲۶ آذر ۱۳۶۱ ح‍ج‍ت‌الاس‍لام‌ و ال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، [ت‍ه‍ران‌].

• ت‍ف‍س‍ی‍ر راه‍ن‍م‍ا: روش‍ی‌ ن‍و در ارائ‍ه‌ م‍ف‍اه‍ی‍م‌ و م‍وض‍وع‍ات‌ ق‍رآن‌

اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ و ج‍م‍ع‍ی‌ از م‍ح‍ق‍ق‍ان‌ م‍رک‍ز ف‍ره‍ن‍گ‌ و م‍ع‍ارف‌ ق‍رآن‌.

• الثورة الاسلامیة : عقبات کبری و انتصار عظیم

هاشمی الرفسنجانی: ترجمة محمد علی التسخیری، تهران: منظمه‌الاعلام‌الاسلامی،

قسم‌العلاقات‌الدولیه‏‫،۱۴۰۲ق.‮‬‮‬‏‫= ۱۹۸۲م.‮‬‏‫= ۱۳۶۱.‮

• ال‍ث‍وره‌ الاس‍لام‍ی‍ه‌: ع‍ق‍ب‍ات‍ه‍ا و م‍ک‍اس‍ب‍ه‍ا

م‍ق‍اطع‌ م‍ن‌ خ‍طب‌ ال‍ج‍م‍ع‍ه‌ ... ال‍ه‍اش‍م‍ی‌ ال‍رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، طه‍ران‌: م‍رک‍ز الاع‍لام‌ ال‍ذک‍ری‌ ال‍خ‍ام‍س‍ه‌ لان‍ت‍ص‍ار ال‍ث‍وره‌ الاس‍لام‍ی‍ه‌ ف‍ی‌ ای‍ران‌، ۱۴۰۴ق‌. = ۱۳۶۲، ص‌ ۹۶

• ال‍ث‍وره‌ الاس‍لام‍ی‍ه‌ ع‍ق‍اب‌ ک‍ب‍ری‌ و اس‍ت‍ب‍ص‍ار ع‍ظی‍م‌، ال‍خ‍طب‍ه‌ ال‍ث‍ان‍ی‍ه‌ ل‍ی‍وم‌ ال‍ج‍م‍ع‍ه‌...

ال‍ه‍اش‍م‍ی‌ ال‍رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌؛ ت‍رج‍م‍ه‌ م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ ال‍ت‍س‍ف‍ی‍ری‌، طه‍ران‌، ص‌ ۴۸

• جایگاه مساجد در نظام اسلامی از منظر قرآن

هاشمی رفسنجانی؛ تهیه و تنظیم موسسه مسجد، قم: زینی‏‫، ۱۳۹۰.‬

• ج‍م‍ع‍ه‌ه‍ا و خ‍طب‍ه‌ه‍ا

ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، [ت‍ه‍ران‌]: س‍پ‍اه‌ پ‍اس‍داران‌ ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌، س‍ت‍اد ب‍رگ‍زاری‌ ن‍م‍از ج‍م‍ع‍ه‌: [۱۳۶۳؟]، ص‌ ۱۵۰

• ج‍ه‍ان‌ب‍ی‍ن‍ی‌ اس‍لام‍ی‌: ب‍ح‍ث‌ م‍ع‍اد

ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، [ت‍ه‍ران‌]: ح‍زب‌ ج‍م‍ه‍وری‌ اس‍لام‍ی‌، واح‍د آم‍وزش‌، ۱۳۶۳، ص‌ ۱۳۶

• ج‍ه‍ان‌ در ع‍ص‍ر ب‍ع‍ث‍ت‌‏

ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍م‍دج‍واد ب‍اه‍ن‍ر، ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر ف‍ره‍ن‍گ‌ اس‍لام‍ی‌‏‫، ۱۳۶۶، ‏‫۱۵۸ص.‬

• چ‍را وارد خ‍اک‌ ع‍راق‌ ش‍دی‍م‌؟: م‍ت‍ن‌ س‍خ‍ن‍ران‍ی‌ ح‍ج‍ت‌الاس‍لام‌ وال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ در خ‍طب‍ه‌ دوم‌ ن‍م‍از ج‍م‍ع‍ه‌ ۸ م‍رداد ۱۳۶۱

ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌، ص‌ ۱۴

• ح‍ق‍ی‍ق‍ت‌ه‍ا و م‍ص‍ل‍ح‍ت‌ه‍ا: گ‍ف‍ت‌ و گ‍و ب‍ا ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌

م‍س‍ع‍ود س‍ف‍ی‍ری‌، ت‍ه‍ران‌: ن‍ش‍ر ن‍ی‌، ۱۳۷۸، ص‌ ۲۰۸

• ال‍خ‍طب‌ ال‍ع‍رب‍ی‍ه‌ ال‍ص‍لاه‌ ال‍ج‍م‍ع‍ه‌ ف‍ی‌ طه‍ران‌

ب‍ق‍ل‍م‌ ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌؛ م‍راج‍ع‍ه‌ و اخ‍راج‌ ع‍ب‍دال‍ح‍س‍ی‍ن‌ م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ ب‍ق‍ال‌، طه‍ران‌.

• خطبه‌ها و جمعه‌ها

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، تهران: حزب جمهوری اسلامی‏‫، ۱۳ -‮‬

• خ‍طب‍ه‌ه‍ای‌ ج‍م‍ع‍ه

ه‍اش‍م‍ی‌‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌؛ زی‍رن‍ظر م‍ح‍س‍ن‌ ه‍اش‍م‍ی‌‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ ان‍ق‍لاب‌: س‍ازم‍ان‌ م‍دارک‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌‏‫، ۱۳۷۶ -‮‬

• خط‌ها دربرابر ولایت فقیه

سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی، [مشهد]: [حزب جمهوری اسلامی مشهد]، ۱۳۵۹

• در راب‍طه‌ ب‍ا ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی

اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، ق‍م‌: ج‍ام‍ع‍ه‌ م‍درس‍ی‍ن‌ ح‍وزه‌ ع‍ل‍م‍ی‍ه‌ ق‍م‌، دف‍ت‍ر ان‍ت‍ش‍ارات‌ اس‍لام‍ی‌‏‫، ۱۳۶۴، ‏‫۱۸۱ ص

• دس‍ت‍اورده‍ای‌ ان‍ق‍لاب‌: خ‍طب‍ه‌ه‍ای‌ ن‍م‍از ج‍م‍ع‍ه‌

ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: دف‍ت‍ر ن‍م‍ای‍ن‍دگ‍ی‌ س‍ازم‍ان‌ ت‍ب‍ل‍ی‍غ‍ات‌ اس‍لام‍ی‌ در س‍ازم‍ان‌ ص‍ن‍ای‍ع‌ م‍ل‍ی‌ ای‍ران‌، ۱۳۶۲، ص‌ ۱۲۰

• دس‍ت‍اورده‍ای‌ ان‍ق‍لاب‌: خ‍طب‍ه‌ه‍ای‌ ن‍م‍از ج‍م‍ع‍ه‌ ۳۰ م‍ه‍ر و ۷ و ۲۸ آب‍ان‌ ۱۳۶۱

ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر، ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: رواب‍ط ع‍م‍وم‍ی‌ و ارش‍اد اس‍لام‍ی‌ س‍ازم‍ان‌ ص‍ن‍ای‍ع‌ م‍ل‍ی‌ ای‍ران‌‏‫، ۱۳۶۱، ‏‫۵۹ ص.‏‬

• دعوت برای حضور: شنیدنی‌هایی از سیر تاریخی ملاقات و گفتگو با هاشمی‌رفسنجانی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری

امیر خلیلی، ‏‫[قم، تهران]‬: پیام‌رسان، ۱۳۸۴، ۳۰۹ ص.

• دو س‍خ‍ن‌ درب‍اره‌ ج‍ن‍گ‌ ت‍ح‍م‍ی‍ل‍ی‌ ب‍ر ای‍ران‌

ق‍س‍م‍ت‌ اول‌: س‍خ‍ن‍ران‍ی‌... اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ ت‍ح‍ت‌ ع‍ن‍وان‌: ری‍ش‍ه‌ه‍ای‌ ج‍ن‍گ‌. ق‍س‍م‍ت‌ دوم‌: س‍خ‍ن‍ران‍ی‌... م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ب‍ه‍ش‍ت‍ی‌ ت‍ح‍ت‌ ع‍ن‍وان‌: س‍ی‍اس‍ت‌ ن‍ه‌ ش‍رق‍ی‌ - ن‍ه‌ غ‍رب‍ی‌، م‍ش‍ه‍د: آس‍ت‍ان‌ ق‍دس‌ رض‍وی‌‏‫، ۱۳۵۹،‏‫۲۳ ص.‬

• دیدگاه‌های فرهنگی مسئولان در نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران‏‫

آیة‌الله هاشمی رفسنجانی ... [ و دیگران]‬، تهران‏‫: انجمن اسلامی ناشران و کتابفروشان تهران‬‏‫، ۱۳۷۵.‬

• رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌: ح‍ی‍ات‍ی‌

ت‍ع‍ری‍ب‌ دلال‌ ع‍ب‍اس‌؛ اش‍راف‌ م‍ح‍س‍ن‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ ؛ م‍راج‍ع‍ه‌ ال‍ن‍ص‌ ال‍ع‍رب‍ی‌ ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، ب‍ی‍روت‌: دارال‍س‍اق‍ی‌  ۱۴۲۶ق‌ = ۲۰۰۵ م‌ =۱۳۸۴ .

• روای‍ت‌ ه‍ج‍ران‌

ن‍وی‍س‍ن‍ده‌ ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی، [ت‍ه‍ران‌]: س‍ت‍اد ب‍رگ‍زاری‌ م‍راس‍م‌ ه‍ف‍ت‍م‌ ت‍ی‍ر، ۱۳۶۳، ۹۵ ص‌.

• روحانیت و لیبرالیسم شریعتی

[هاشمی‌رفسنجانی]؛ حسین رضوانی، [بی جا]: [بی نا ]‏‫، [۱۳۵۹].‬‬‬

• زن‌ و ع‍دال‍ت‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌

ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌؛ ب‍ه‌ک‍وش‍ش‌ و اه‍ت‍م‍ام‌ ان‍ت‍ش‍ارات‌ س‍ف‍ی‍ر ص‍ب‍ح‌، ت‍ه‍ران‌: س‍ف‍ی‍ر ص‍ب‍ح‌، ۱۳۸۰.

• زهرا (س) بزرگ زن جهان بشریت ؛ خطبه دوم نماز جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۶۱

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، تهران: ارشاد اسلامی : سازمان صنایع ملی ایران، ۱۳۶۱.

• س‍ال‍گ‍رد ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌: خ‍طب‍ه‌ دوم‌ ن‍م‍از ج‍م‍ع‍ه‌ م‍ج‍ل‍ه‌ ۱۵ ب‍ه‍م‍ن‌ ۱۳۶۱

ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، [ت‍ه‍ران‌]، ص‌ ۱۶

• س‍خ‍ن‍ران‍ی‌ ح‍ج‍ت‌الاس‍لام‌ و ال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ ج‍ن‍اب‌ آق‍ای‌ ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ ری‍اس‍ت‌ ج‍م‍ه‍وری‌ اس‍لام‍ی‌ ای‍ران‌ در دی‍دار م‍س‍وولان‌ س‍ی‍س‍ت‍م‌ ب‍ان‍ک‍ی‌ ک‍ش‍ور در ت‍اری‍خ‌ ۲۵ اردی‍ب‍ه‍ش‍ت‌ م‍اه‌ ۱۳۷۲

ت‍ه‍ران‌: ب‍ان‍ک‌ م‍رک‍زی‌ ج‍م‍ه‍وری‌ اس‍لام‍ی‌ ای‍ران‌، مدیریت امور فرهنگی و روابط عمومی‏‫، ۱۳۷۲، ‏‫ ۳۵ ص‌.‬

• سخنرانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و وزیر محترم جهادسازندگی...

تهیه و تنظیم اداره کل روابط عمومی وزارت جهادسازندگی، تهران: وزارت جهاد سازندگی‏‫، ۱۳۷۰، ‏‫۲۲ ص.

• س‍رگ‍ذش‍ت‌ ف‍ل‍س‍طی‍ن

ن‍وی‍س‍ن‍ده‌ اک‍رم‌ زع‍ت‍ی‍ر؛ م‍ت‍رج‍م‌ اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، ق‍م‌: ب‍وس‍ت‍ان‌ ک‍ت‍اب‌ ق‍م‌، ان‍ت‍ش‍ارات‌ دف‍ت‍ر ت‍ب‍ل‍ی‍غ‍ات‌ اس‍لام‍ی‌ ح‍وزه‌ ع‍ل‍م‍ی‍ه‌ ق‍م‌، ۱۳۸۲.

• س‍م‍اح‍ه‌ ال‍ش‍ی‍خ‌ ال‍ه‍اش‍م‍ی‌ ال‍رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ ف‍ی‌ ع‍ص‍ر ال‍م‍ج‍اب‍ه‍ه‌ م‍ذاک‍رات‌ ال‍م‍خ‍اض‌ ال‍س‍ی‍اس‍ی‌

م‍ت‍رج‍م‌ ع‍ب‍دال‍رح‍ی‍م‌ ال‍ح‍م‍ران‍ی‌، ق‍م‌: م‍ح‍م‍د و آل‌ م‍ح‍م‍د ص‍ل‍ی‌ال‍ل‍ه‌ ع‍ل‍ی‍ه‌ و آل‍ه‌، []۱۳۸۲.

۲۵۶ ص‌.

• س‍ی‍اس‍ت‌ اق‍ت‍ص‍ادی‌

اکبر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: س‍ازم‍ان‌ ت‍ب‍ل‍ی‍غ‍ات‌ اس‍لام‍ی‌، م‍ع‍اون‍ت‌ پ‍ژوه‍ش‍ی‌، ۱۳۷۱، ص‌ ۲۴۸

• سیر مطالعه در قرآن

علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، مشهد: حزب جمهوری اسلامی(مشهد)، ‏‫‏‏۱۳۶۲، ‏‫‏۹۳ص.

• صراحت‌نامه‏‫: گفت‌و‌گو با علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی در مورد نامه به مقام معظم رهبری، حضور مسوولان سابق در شبکه‌های فارسی زبان، آزادسازی ماهواره و ...

پدیدآورندگان امیرعباس تقی‌پور، امیر لعلی، آرش محبی؛ [به سفارش] ماهنامه مدیریت ارتباطات، تهران: سیمای شرق‏‫، ۱۳۹۱.‬

• ع‍دال‍ت‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌: (ت‍ب‍ع‍ی‍ض‍ات‌ ن‍ژادی‌) خ‍طب‍ه‌ه‍ای‌ ن‍م‍از ج‍م‍ع‍ه‌

ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی، ت‍ه‍ران‌: س‍ازم‍ان‌ ت‍ب‍ل‍ی‍غ‍ات‌ اس‍لام‍ی‌، دف‍ت‍ر ن‍م‍ای‍ن‍دگ‍ی‌ س‍ازم‍ان‌ (ص‍ن‍ای‍ع‌ م‍ل‍ی‌ ای‍ران‌): ۱۳۶۶.

• ف‍ره‍ن‍گ‌ ق‍رآن‌: ک‍ل‍ی‍د راه‍ی‍اب‍ی‌ ب‍ه‌ م‍وض‍وع‍ات‌ و م‍ف‍اه‍ی‍م‌ ق‍رآن‌ ک‍ری‍م‌

اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ و م‍ح‍ق‍ق‍ان‌ م‍رک‍ز ف‍ره‍ن‍گ‌ و م‍ع‍ارف‌ ق‍رآن‌، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ‏‫ق‍م‌‬‏‫: بوستان کتاب قم‬‏‫‏، ۱۳‏-‬

• ک‍ارن‍ام‍ه‌ و خ‍اطرات‌ س‍ال‍ه‍ای‌ ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸: ان‍ق‍لاب‌ و پ‍ی‍روزی‌

ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌؛ زی‍رن‍ظر م‍ح‍س‍ن‌ ه‍اش‍م‍ی‌؛ [ب‍ه‌اه‍ت‍م‍ام‌] ع‍ب‍اس‌ ب‍ش‍ی‍ری‌،ت‍ه‍ران‌: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ ان‍ق‍لاب‌‏‫، ۱۳۸۳.‬

• کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی ۱۳۷۰: سازندگی و شکوفایی

به اهتمام عماد هاشمی، تهران: دفتر نشر معارف انقلاب‏‫، ۱۳۹۳.‬

• کارنامه و خاطرات هاشمی‌رفسنجانی سال ۱۳۶۱ : پس از بحران

ب‍ه‌ اه‍ت‍م‍ام‌ فاطمه هاشمی؛ ویراستار قادر باستانی، ت‍ه‍ران‌: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ ان‍ق‍لاب‌، ۱۳۸۷، ۳۷۲ ص.

• ک‍ارن‍ام‍ه‌ و خ‍اطرات‌ ه‍اش‍م‍ی‌‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ س‍ال‌ ۱۳۶۴: امید و دلواپسی

ب‍ه‌ اه‍ت‍م‍ام‌ سارا لاهوتی، ت‍ه‍ران‌ : دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ انقلاب‏‫ ، ۱۳۸۷.‬‬‬

• ک‍ل‍ی‍د م‍ع‍ارف‌ ق‍رآن‌: (م‍ع‍ج‍م‌ م‍ع‍ن‍ای‍ی‌ و ج‍ام‍ع‌ م‍ع‍ارف‌ ق‍رآن‌ ک‍ری‍م‌)

اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ و ج‍م‍ع‍ی‌ از م‍ح‍ق‍ق‍ان‌، ق‍م‌: م‍رک‍ز ف‍ره‍ن‍گ‌ و م‍ع‍ارف‌ ق‍رآن‌، - ۱۳۷۷.

• گ‍زارش‌ س‍ف‍ر ه‍ن‍دوس‍ت‍ان‌: م‍ت‍ن‌ س‍خ‍ن‍ان‌ ح‍ج‍ت‌ الاس‍لام‌ و ال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ ع‍ل‍ی‌ اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ در خ‍طب‍ه‌ دوم‌ ن‍م‍از ج‍م‍ع‍ه‌ ۲۹ م‍رداد ۱۳۶۱، [ت‍ه‍ران‌]، 14 ص.

• گ‍ف‍ت‌ و گ‍و ب‍ا ه‍اش‍م‍ی‌‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌: پ‍ی‍ش‍ی‍ن‍ه‌ و ک‍ارن‍ام‍ه‌ م‍ج‍م‍ع ت‍ش‍خ‍ی‍ص‌ م‍ص‍ل‍ح‍ت‌ ن‍ظام

عباس بشیری، [‏‫ویراست۲]، ت‍ه‍ران‌: ص‍دف‌ س‍م‍اء‏‫‏، ۱۳۸۸.‬‮‬

• گ‍ف‍ت‌ و گ‍و ب‍ا ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌: ب‍ار دی‍گ‍ر و ان‍ت‍ف‍اض‍ه‌ ه‍م‍راه‌ ب‍ا چ‍ن‍د س‍خ‍ن‍ران‍ی‌ و گ‍اه‍ش‍م‍ار وق‍ای‍ع‌ ت‍اری‍خ‍ی‌ ف‍ل‍س‍طی‍ن‌

ب‍ه‌اه‍ت‍م‍ام‌ ع‍ب‍اس‌ ب‍ش‍ی‍ری‌، ت‍ه‍ران‌: ص‍دف‌ س‍م‍اآ، ۱۳۸۱.

• مجموعه سخنرانی‌ها٬ مصاحبه ها و پیام‌های حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۶۲

تهیه کننده: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ سازمان چاپ و انتشارات: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی‏‫، ۱۳۶۸.‬

• م‍ج‍م‍وع‍ه‌ م‍ص‍اح‍ب‍ه‌ه‍ای‌ ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌

ت‍ه‍ی‍ه‌ک‍ن‍ن‍ده‌ س‍ازم‍ان‌ م‍دارک‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌، [ت‍ه‍ران‌]: وزارت‌ ف‍ره‍ن‍گ‌ و ارش‍اد اس‍لام‍ی‌، س‍ازم‍ان‌ چ‍اپ‌ و ان‍ت‍ش‍ارات‌، ۱۳۶۸.

• م‍ذاک‍رات‌ ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ ع‍ه‍د ال‍ک‍ف‍اح‌

ت‍رج‍م‍ه‌ م‍ح‍م‍دال‍س‍ع‍ی‍د ع‍ب‍دال‍م‍وم‍ن‌؛ ت‍ح‍ت‌ اش‍راف‌ م‍ح‍س‍ن‌ ه‍اش‍م‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ ان‍ق‍لاب‌، ۱۹۹۹م‌. = ۱۳۷۸.

• فرهنگ قرآن : کلید راهیابی به موضوعات و مفاهیم قرآن کریم. اردو

• معجم موضوعات و مفاهیم قرآن

تالیف اکبر ه‍اش‍م‍ی‌‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ ؛ مترجم هیئت علمی موسسة الامام المنتظر (عج).، قم: انتشارات ‏‫امام المنتظر (عج)‬، ‏‫۱۳۹۳.‬

• ال‍م‍ک‍اس‍ب‌ الاق‍ت‍ص‍ادی‍ه‌ ل‍ل‍ث‍وره‌ الاس‍لام‍ی‍ه‌

ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌؛ ال‍م‍ت‍رج‍م‌ م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ ال‍ت‍س‍خ‍ی‍ری‌، طه‍ران‌.

• مکاشفات حوار صریح مع‌الشیخ هاشمی رفسنجانی/[ترجمه] دارالولایه للثقافه و الاعلام، قم: دارالولایه للثقافه و الاعلام‏‫‏‏، ۲۰۰۵م.‏‫‏‏= ۱۴۲۶ق.‏‫‏‏= [۱۳۸۴].

• ن‍ت‍ای‍ج‌ ه‍ف‍ت‍ه‌ وح‍دت‌: خ‍طب‍ه‌ه‍ای‌ دوم‌ ن‍م‍از ج‍م‍ع‍ه‌ ۱۷ دی‍م‍اه‌ و اول‌ ب‍ه‍م‍ن‌ م‍اه‌ ۱۳۶۱

ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌،ت‍ه‍ران‌.

• ن‍طق‌‌ه‍ای‌ ق‍ب‍ل‌ از دس‍ت‍ور ح‍ج‍ت‌الاس‍لام‌ و ال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن‌ ه‍اش‍م‍ی‌‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ ری‍اس‍ت‌ م‍ج‍ل‍س‌ ش‍ورای‌ اس‍لام‍ی

تهیه و تنظیم روابط عمومی مجلس شورای اسلامی (دفتر تبلیغات و انتشارات). ت‍ه‍ران‌: م‍ج‍ل‍س‌ ش‍ورای‌ اس‍لام‍ی‌،‌ روابط عمومی‏‫‏‏، ۱۳۶۲.

• نقش روحانیت در انقلاب

نام سخنران هاشمی رفسنجانی، تهران: حزب جمهوری اسلامی، دفتر مرکزی‏‫، ۱۳۶۰.‬

• وی‍ژگی‌ها و ع‍م‍ل‍ک‍رد م‍ج‍ل‍س‌ ش‍ورای‌ اس‍لام‍ی‌

ب‍ق‍ل‍م‌ ری‍اس‍ت‌ م‍ج‍ل‍س‌ ش‍ورای‌ اس‍لام‍ی‌ [اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌]

• ویژگی‌های دوجبهه حق وباطل

سخنرانی علی اکبر هاشمی رفسنجانی، [بی جا]: حزب جمهوری اسلامی‏‫‏‏، ۱۳۵۹.

• ه‍اش‍م‍ی‌‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌: ک‍ارن‍ام‍ه‌ و خ‍اطرات‌ ۱۳۶۰: ع‍ب‍ور از ب‍ح‍ران‌

ه‍اش‍م‍ی‌‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌؛ ب‍ه‌ اه‍ت‍م‍ام‌ ی‍اس‍ر ه‍اش‍م‍ی‌، ‏‫ت‍ه‍ران‌‬‏‫: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر معارف‌ ان‍ق‍لاب‌‬‏‫، ۱۳۷۸.‬

• ه‍اش‍م‍ی‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌: آرام‍ش‌ و چ‍ال‍ش‌ ک‍ارن‍ام‍ه‌ و خ‍اطرات‌ س‍ال‌ ۱۳۶۲

ب‍ه‌ اه‍ت‍م‍ام‌ م‍ه‍دی‌ ه‍اش‍م‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ ان‍ق‍لاب‌‏‫، ۱۳۸۱.‬‏‬

• ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌: دوران‌ م‍ب‍ارزه‌ خ‍اطرات‌، ت‍ص‍وی‍ره‍ا، اس‍ن‍اد، گ‍اه‌ش‍م‍ار

زی‍رن‍ظر م‍ح‍س‍ن‌ ه‍اش‍م‍ی، ت‍ه‍ران‌: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ ان‍ق‍لاب‌‏‫، ۱۳۷۶.‬

• ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌: س‍خ‍ن‍ران‍ی‌های س‍ال‌ ۱۳۶۱

زی‍رن‍ظر م‍ح‍س‍ن‌ ه‍اش‍م‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ ان‍ق‍لاب‌، - ۱۳.

• ه‍اش‍م‍ی‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌: ک‍ارن‍ام‍ه‌ و خ‍اطرات‌ ۱۳۶۱ پ‍س‌ از ب‍ح‍ران‌

ب‍ه‌ اه‍ت‍م‍ام‌ ف‍اطم‍ه‌ ه‍اش‍م‍ی‌؛ وی‍راس‍ت‍ار ق‍ادر ب‍اس‍ت‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ ان‍ق‍لاب‌‏‫، ۱۳۸۰.‬

• ه‍اش‍م‍ی‌‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌: کارنامه و خاطرات ۱۳۶۸‬: بازسازی و سازندگی

به اهتمام علی لاهوتی، تهران : دفتر نشر معارف انقلاب‏‫٬ ۱۳۹۱.‬

هاشمی رفسنجانی: کارنامه و خاطرات جنگ تحمیلی و دفاع مقدس

زیر نظر محسن هاشمی؛ ‏‫به اهتمام عباس بشیری، تهران: دفتر نشر معارف انقلاب، ‏‫۱۳۹۲ -‬

• ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌: کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۵: اوج دفاع

ب‍ه‌ اه‍ت‍م‍ام‌ عماد ه‍اش‍م‍ی‌ ، ت‍ه‍ران‌: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ ان‍ق‍لاب‌‏‫،‏‫ ۱۳۸۸.‬‬‬

• هاشمی رفسنجانی: کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۷ : پایان دفاع آغاز سازندگی

به اهتمام علیرضا هاشمی، تهران: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ انقلاب‏‫‏‫، ‏‫۱۳۸۹.‬

• ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، س‍خ‍ن‍رانی‌های‌ ۱۳۶۲

زی‍رن‍ظر م‍ح‍س‍ن‌ ه‍اش‍م‍ی‌؛ وی‍راس‍ت‍ار ق‍ادر ب‍اس‍ت‍ان‍ی‌؛ طرح‌ و پ‍ردازش‌ دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ ان‍ق‍لاب‌، ت‍ه‍ران‌: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ ان‍ق‍لاب‌، ۱۳۸۲.

• هاشمی رفسنجانی؛ کارنامه و خاطرات ۱۳۶۹- اعتدال و پیروزی

به اهتمام عماد هاشمی، تهران: دفتر نشر معارف انقلاب، ‏‫۱۳۹۲.‬

• هاشمی رفسنجانی سخنرانی‌های سال ۱۳۶۰

زیر نظر محسن هاشمی، تهران: دفتر نشر معارف انقلاب‏‫، ۱۳۷۸ -‬

• هاشمی‌رفسنجانی سخنرانی‌های سال ۱۳۶۳

زیر نظر محسن هاشمی، تهران : دفتر نشر معارف انقلاب‏‫ ، ۱۳۸۶.‬

• ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ ک‍ارن‍ام‍ه‌ و خ‍اطرات‌ س‍ال‌ ۱۳۵۹: ان‍ق‍لاب‌ در ب‍ح‍ران‌

زی‍رن‍ظر م‍ح‍س‍ن‌ ه‍اش‍م‍ی‌، ب‍ه‌اه‍ت‍م‍ام‌ ع‍ب‍اس‌ ب‍ش‍ی‍ری‌، ت‍ه‍ران‌ : دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ اس‍لام‍ی‌ ، ۱۳۸۴.

• هاشمی رفسنجانی کارنامه و خاطرات سال۱۳۶۶ دفاع و سیاست

به اهتمام علیرضا هاشمی، تهران: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ انقلاب‏‫‏‫، ۱۳۸۸.‬

• ه‍اش‍م‍ی‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ م‍ص‍اح‍ب‍ه‌ه‍ای‌ سال ۱۳۶۰

زی‍ر نظر م‍ح‍س‍ن‌ ه‍اش‍م‍ی‌، ت‍ه‍ران‌ : دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ ان‍ق‍لاب‌‏‫، ۱۳۷۸.‬

• ه‍اش‍م‍ی‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ م‍ص‍اح‍ب‍ه‌ه‍ای‌ سال ۱۳۶۲

زی‍ر نظر م‍ح‍س‍ن‌ ه‍اش‍م‍ی‌ ؛ وی‍راس‍ت‍ار ق‍ادر ب‍اس‍ت‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌ : دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ ان‍ق‍لاب‌‏‫، ۱۳۸۱.‬‏‬

• ه‍اش‍م‍ی‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ م‍ص‍اح‍ب‍ه‌ه‍ای‌ سال ۱۳۶۳

زی‍ر نظر م‍ح‍س‍ن‌ ه‍اش‍م‍ی‌ ؛ وی‍راس‍ت‍ار ق‍ادر ب‍اس‍ت‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌ : دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ ان‍ق‍لاب‌‏‫، ۱۳.‬

• ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ ن‍طق‌های‌ پ‍ی‍ش‌ از دس‍ت‍ور س‍ال‌ ۱۳۶۲

زی‍رن‍ظر م‍ح‍س‍ن‌ ه‍اش‍م‍ی‌؛ وی‍راس‍ت‍ار ق‍ادر ب‍اس‍ت‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ ان‍ق‍لاب‌‏‫، ۱۳۸۱.‬

• ه‍راس‌ دنیای‌ اس‍ت‍ک‍ب‍اری‌

ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌، ت‍ه‍ران‌.

• ه‍ف‍ت‍م‌ ت‍ی‍ر و ان‍ق‍لاب‌ س‍وم‌: در خ‍طب‍ه‌ دوم‌ ن‍م‍از ج‍م‍ع‍ه‌ ۴ ت‍ی‍ر م‍اه‌ ۱۳۶۱

ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ ، ت‍ه‍ران‌: س‍ازم‍ان‌ ص‍ن‍ای‍ع‌ م‍ل‍ی‌ ای‍ران‌، رواب‍ط ع‍م‍وم‍ی‌ و ارش‍اد اس‍لام‍ی‌، ۱۳۶۱.

• ه‍م‍ب‍س‍ت‍گ‍ی‌ ام‍ت‌ اس‍لام‍ی‌: م‍ج‍م‍وع‍ه‌ س‍خ‍ن‍ران‍ی‌ه‍ای‌ ح‍ض‍رت‌ آی‍ت‌ال‍ل‍ه‌ ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ در ک‍ن‍ف‍ران‍س‌ ب‍ی‍ن‌ال‍م‍ل‍ل‍ی‌ وح‍دت‌ اس‍لام‍ی‌

گ‍ردآوری‌ ج‍لال‌ م‍ی‍رآق‍ای‍ی‌، [ت‍ه‍ران‌]: م‍ج‍م‍ع‌ ج‍ه‍ان‍ی‌ ت‍ق‍ری‍ب‌ م‍ذاه‍ب‌ اس‍لام‍ی‌، ۱۴۲۱ق‌. = ۱۳۷۹.

‏‫• بیانات حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۲ خرداد ۱۳۷۵‬

تهران: ریاست جمهوری، روابط عمومی‏‫، ‏‫‏‏۱۳۷۵.‬

• ‏پیام توسعه ‬‏‫: متن کامل سخنرانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران حضرت حجة‌الاسلام و المسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی‬ هفته دولت- شهریور ۷۴‏‫

[یرای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی] ، [بی جا]‏‫: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد برگزاری مراسم هفته دولت ‬‏‫، [۱۳۷۴؟].‬‬‬

• ت‍ف‍س‍ی‍ر راه‍ن‍م‍ا: روش‍ی‌ ن‍و در ارائ‍ه‌ م‍ف‍اه‍ی‍م‌ و م‍وض‍وع‍ات‌ ق‍رآن‌. اردو

‏عنوان و نام پدیدآور : ‏‫ت‍ف‍س‍ی‍ر راه‍ن‍م‍ا: ق‍رآن‍ی‌ م‍وض‍وع‍ات‌ اورم‍ف‍اه‍یم ک‍ی‌ ب‍اری‌ مین ای‍ک‌ ج‍دی‍د روش‭‌‏‫

م‍ول‍ف‌ ه‍اش‍م‍ی‌رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ ، م‍رک‍ز ف‍ره‍ن‍گ‌ و م‍ع‍ارف‌ ق‍رآن‌، م‍ت‍رج‍م‌ م‍ع‍ارف‌ اس‍لام‌ پ‍ب‍ل‍ش‍رز.، ق‍م‌ : ن‍ورم‍طاف‌‏‫، ۱۳ق.‬‬‏‫= ۱۳۸ -‬‬

• ‏‫ال‍خ‍طب‌ ‌ال‍ع‍رب‍ی‍ه‌ ل‍ص‍لاه‌ال‍ج‍م‍ع‍ه‌ ف‍ی‌ طه‍ران‌‬‏‫

ب‍ه ق‍ل‍م‌ ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌‬‏‫؛ م‍راج‍ع‍ه‌ و اخ‍راج‌ ع‍ب‍دال‍ح‍س‍ی‍ن‌م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ ب‍ق‍ال‌‬‏‫؛ بمساعده اللجنه‌التحضیریه للموتمرالعالمی لائمه‌الجمعه والجماعه، تهران‬‏‫: وزاره‌الارش‍ادالاس‍لام‍ی‌‬‏‫، [۱۳]‎

• هاشمی رفسنجانی: خطبه‌های جمعه ۱۳۶۳‮‬

زیر نظر محسن هاشمی، تهران: دفتر نشر معارف انقلاب: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی‏‫، ۱۳ -‮‬

‏‫• هاشمی‌رفسنجانی: نطق‌های پیش از دستور سال ۱۳۶۰‬

زیرنظر محسن هاشمی؛ وی‍راس‍ت‍ار ق‍ادر ب‍اس‍ت‍ان‍ی‌، تهران: دفتر نشر معارف انقلاب‏‫، ‏‫‏‏۱۳۷۸


منابع:

ایبنا

ایسنا

ایلنا

فرهنگ نیوز