تبیان، دستیار زندگی
در هر کلاس درسی، دانش آموزانی با عملکرد بسیار بالا پیدا می شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه تکنیک درس خواندن دانش آموزان موفق

در هر کلاس درسی، دانش آموزانی با عملکرد بسیار بالا پیدا می شوند که موجب تحسین معلم ها و دیگر شاگردان هستند.

سه تکنیک درس خواندن دانش آموزان موفق

راز موفقیت این دانش آموزان همیشه سوالی در ذهن همه بوده است. داگلاس بارتون و همکارانش بر اساس تحقیقات گسترده ای که در مدارس استرالیا، بریتانیا، افریقای جنوبی و امریکا، به این سوال پاسخ می دهد.

حدود 50 تا 90% دانش آموزان فکر می کنند که بهره هوشی آن ها (IQ)، بیشترین تاثیر را بر نمرات آنها دارد. تحقیقات تیم بارتون نشان می دهد که حداقل 13 عامل دیگر بر موفقیت تحصیلی تاثیر دارند که میزان اثر گذاری آنها به مراتب بالاتر از هوش بهر است از جمله این عوامل، پشتکار و انضباط شخصی هستند. بنابراین اولین توصیه او به دانش آموزان این است: بیش از حد نگران آی کیوی خود نباشید!

یکی دیگر از نکاتی که دانش آموزان برای عدم موفقیت خود مثال می زنند این است که به اندازه کافی تلاش نکرده اند. مشاهدات تیم تحقیقاتی بارتون نشانگر این موضوع است که مشکل این دانش آموزان این نیست که به اندازه کافی تلاش نمی کنند بلکه به طور صحیح و موثر تلاش نمی کنند. بسیاری از دانش آموزان در طول سال تحصیلی حتی به مراتب بیشتر از دانش آموزان موفق کلاس، تلاش می کنند و درس می خوانند اما نکته اینجاست که این افراد به درستی نیاموخته اند که چطور درس بخوانند. بنابراین بخش بزرگی از دانش آموزان سخت کوش، تلاش بیهوده ای را صرف نکات غیر لازم می کنند و راهبردهای نامناسبی را برای تحصیل انتخاب می کنند. دانش آموزان موفق افرادی نیستند که بسیار درس می خوانند بلکه کسانی هستند که بلد هستند چطور درس بخوانند و از مهارت های مطالعه و یادگیری موثر و مفید استفاده می کنند.

یکی دیگر از وجوه تمایز دانش آموزان موفق با سایرین این است که این دانش آموزان به طور مکرر در طول دوره مطالعه، خود را می آزمایند. تنها 11% از دانش آموزان در طول مطالعه از خود امتحان می گیرند اما همین تعداد کم نیز به مراتب بیشتر از سایر همکلاسی های خود در یادگیری دروس موفق عمل می کنند. تحقیقات نشان می دهد برای ماندگاری اطلاعات در حافظه، مغز نیاز دارد که اطلاعات را مرتباً مورد بازخوانی و تمرین قرار دهد بنابراین تمرین مکرر، یادداشت برداری و مرور آنها، امتحان گرفتن از خود، خلاصه کردن و استخراج نکات کلیدی درس، همگی راه هایی برای تمرین و تکرار مطالب درسی هستند که به مغز کمک می کنند نکات اصلی و کلیدی را در خود حفظ کند و در موقع امتحانات اصلی درس، به کمک دانش آموزان موفق بیاید.

در آخر بارتون بر این باور است که برنامه ریزی صحیح و مناسب مهم ترین رمز موفقیت دانش آموزان خوب است. برنامه ریزی خوب به این معناست که طوری برای درس خواندن زمان بندی کنید که وقت کافی برای انجام کارهای جنبی مورد علاقه تان نیز پیدا کنید. انجام کارهای مورد علاقه، تفریح و سرگرمی به عنوان محرک و انرژی دهنده مغز برای تمرکز بیشتر روی یادگیری دروس اصلی عمل می کند و از خستگی و فرسودگی روان و ذهن جلوگیری می کند. بنابراین برای هر روزتان برنامه ریزی کنید طوری که جایی را هم برای پرداختن به علایق و کارهایی که دوست دارید، کنار بگذارید.

مرکز یادگیری سایت تبیان