تبیان، دستیار زندگی
مجموعه ای از نقاشی های آبرنگ سیاوش مظلومی پور در قالب یک نمایشگاه انفرادی به نمایش گذاشته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلق تصویرهای ایده‌آل زندگی با آبرنگ

مجموعه‌ای از نقاشی‌های آبرنگ سیاوش مظلومی‌پور در قالب یک نمایشگاه انفرادی به‌نمایش گذاشته شده است.

بخش هنری تبیان
سیاوش مظلومی پور

وجه غالب در نقاشی‌های این هنرمند حضور انسان و فضای شهری در شکلی چشم‌نواز و رنگ‌آمیزی شده است. او با استفاده از تکنیک آبرنگ در خلق فضای مورد نظر خود به‌گونه‌ای عمل کرده که می‌توان از دریچه آن به یک تضاد معنایی از پس یک زیبایی ظاهری پی برد.

این هنرمند در نمایشگاه خود ۲۳ اثر آبرنگ در اندازه‌های مختلف را که روی کاغذ و با تکنیک اکریلیک روی بوم خلق شده‌اند در معرض دید مخاطبان قرار داده است.

مظلومی‌پور درباره آثار نمایشگاهش گفت: من در نقاشی به ترسیم فضاهای شهری و روستایی می‌پردازم، اما به‌دنبال معنای خاصی نیستم و فقط یک روایت تصویری از آن فضا را ارائه می‌دهم.

او افزود: مثلا با به تصویر کشیدن فضای شهر تهران، به‌دنبال نقد آلودگی هوا یا ترافیک نیستم و فقط به‌دنبال کشف ارتباط زیبایی‌شناسانه با فضای شهری هستم و سعی می‌کنم بیشتر به مسئله سایه و نور بپردازم تا یک منظره زیبا یا زیباتر دیده شود.

این نقاش همچنین اظهار کرد: تکنیک آبرنگ که من از آن استفاده می‌کنم ممکن است این فکر را به‌دنبال داشته باشد که من با رنگین کردن فضای شهری قصد زیبا کردن آن را دارم یا به‌دنبال ایجاد یک کنتراست و فضایی انتزاعی می‌خواهم وضعیت حاکم را به بوته نقد بگذارم، اما در حقیقت فضاها و منظره‌های شهری، معماری و این مسائل به تنهایی در خلق نقاشی با آبرنگ ارزشی ندارد.

او ادامه داد: اساسا حس لطیفی در تکنیک آبرنگ وجود دارد که نقش بسزایی در شفافیت تصویر ایفا می‌کند. بنابراین دائم به نقاشانی که آبرنگ کار می‌کنند توصیه می‌شود که مواظب باشند برای ترسیم منظره با این ماده لطیف به سراغ مناظر و موضوعات خشن نروند و مطابق با شخصیت آبرنگ موضوعات‌شان را انتخاب کنند.

این هنرمند بیان کرد: ایجاد نور و سایه یکی از خاصیت‌هایی است که با آبرنگ می‌توان به آن دست پیدا کرد و من از این ماده فقط برای ترسیم نور و سایه استفاده می‌کنم. در نقاشی‌های اروپایی و آمریکایی می‌بینید مناطق فقیرنشین یا حوادث تلخ را به‌وسیله آبرنگ به تصویر می‌کشند که با مشاهده آن به راحتی می‌توان پی برد که نقاش در انتخاب تکنیک موفق نبوده و بهتر بود که از تکنیک‌های دیگری که بافت در آن اهمیت دارد و زمختی خود بافت در آن معنا دارد، استفاده کند.

نمایشگاه نقاشی‌های سیاوش مظلومی‌پور تا ۲۲ دی‌ماه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «شکوه» به نشانی خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوچه سلیمی شمالی، کوچه امیرنوری، شماره ۱۹ میزبان علاقه‌مندان است.


منبع:ایسنا