تبیان، دستیار زندگی
تبهکاران اینترنتی بدون دردسر تنها از غفلت کاربران استفاده می کنند، حسابشان را خالی و پول های کلانی به جیب می زنند این اتفاقات با وجود هشدارهای پلیس فتا رخ می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غفلت کاربران پول های کلانی به جیب تبهکاران سرازیر می کنند

تبهکاران اینترنتی بدون دردسر تنها از غفلت کاربران استفاده می کنند، حسابشان را خالی و پول های کلانی به جیب می زنند این اتفاقات با وجود هشدارهای پلیس فتا رخ می دهد.

بخش حقوق تبیان

سارقان اینترنتی

سارق اینترنتی پشت رایانه خود می‌نشینند و با یک کلیک میلیون‌ها تومان پول به جیب می‌زند، این دسته از مجرمان که در کشور به مجرمان خاموش یا اینترنتی مشهور هستند هر روز با شیوه‌ای جدید و با استفاده از غفلت کاربران پول‌ های هنگفتی را کسب می‌کنند.

با وجود اینکه توسط پلیس فنا و مسوولان مربوط در این خصوص هر روز هشدار های داده می شود اما باز هم به راحتی با یک فریب همچون برنده شدن در قرعه کشی و از این قبیل این تبهکاران کلاه مردم را از سر برمی دارند.

مجرمانی که هم اکنون به جای زورگیری، از دیوار بالا رفتن و یا کیف‌قاپی با اندکی بهره هوشی دست به سرقت می زنند، هر روزه تعداد زیادی از هموطنان قربانیان این مجرمان خاموش می‌شوند، مجرمان نیز به راحتی مخفی می شوند و بعضا نیز از سوی پلیس فتا شناسایی می شوند.

امروزه با پیشرفت فناوری های روز، استفاده و مبادلات نقدی افراد در جامعه بسیار محدود شده به طوری که برای تامین امنیت جابه جایی پول و همچنین سرعت و صرفه جویی در زمان و رسیدن به نتیجه مطلوب در حداقل زمان، استفاده از بسترهای الکترونیکی بانک ها به منظور انتقال وجه و خرید با استفاده از پوز، خودپرداز، خود دریافت، همراه بانک، اینترنت بانک و تلفن بانک که از جمله مهم ترین شیوه های رایج خدمات الکترونیکی بانک ها محسوب می شود، گسترش یافته است.

اما همگام با استفاده از این خدمات فعالیت کلاهبردها نیز به شگردهای مختلف در حال انجام است به طوری که به واسطه عدم آگاهی کافی مردم، این افراد اقدامات مختلفی را برای خالی کردن حساب های بانکی کسانی که لحظه ای غفلت در افشای اطلاعات دارند، انجام می دهند.

سوء استفاده از اطلاعات کارت های عابر بانک با اسکیمر یا تراشه های الکترونیکی

مسوول بازاریابی و روابط عمومی سرپرستی شعب بانک ملی در خراسان شمالی یکی از مهم ترین شگردهای کلاهبرداران حساب های افراد نصب تراشه الکترونیکی بر روی پوزهای مراکز خرید و فروشگاه ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مردم در نحوه استفاده صحیح از عابر بانک ها در این مراکز رمز افشا شده و در دسترس قرار می گیرد.

خان محمد میلانلو افزود: در پشت کارت های عابربانک نوار سیاه رنگی وجود داشته که تمام اطلاعات الکترونیکی حساب افراد قرار داشته و افراد با تهیه این کارت ها به صورت خام در بازار و با نصب اسکیمر بر روی دریافت پوز و پس از دریافت وجه از حساب مشتری و رمز مربوط اطلاعاتی که توسط این تراشه از روی کارت عابربانک افراد برداشته شده به کارت خام منتقل و سپس در داشتن رمز افراد که قبلا در اختیارشان قرار گرفته اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب می کنند.

وی همچنین در مورد شگردهای کلاهبرداران در خصوص خودپردازها نیز گفت: تراشه الکترونیکی بر روی محل ورود دستگاه خود پرداز قرار گرفته و دوربین در روی خودپرداز توسط کلاهبرداران نصب شده که نصب به دریافت رمز کارت اقدام کند و پس از اینکه فرد مورد نظر از کنار خودپرداز رفت تراشه الکترونیکی را برداشته و با رمز ضبط شده توسط دوربین اقدام به خالی کردن حساب ها می کنند.

وی با بیان اینکه سارقان همواره پیشتاز در زمینه سوء استفاده از حساب های بانکی مردم عمل می کنند، اظهار کرد: استفاده از چسب در محل ورود کارت به خودپرداز و همچنین نصب نوار یا تراشه مخصوص بر روی صفحه کلید خودپردازها به منظور دریافت رمز کارت اقدام می کنند.

وی با بیان اینکه سارقان همواره پیشتاز در زمینه سوء استفاده از حساب های بانکی مردم عمل می کنند، اظهار کرد: استفاده از چسب در محل ورود کارت به خودپرداز و همچنین نصب نوار یا تراشه مخصوص بر روی صفحه کلید خودپردازها به منظور دریافت رمز کارت اقدام می کنند.

ایجاد درگاه ها پرداخت و صفحات غیرقانونی اینترنتی

یک مسوول در بانک ملی خراسان شمالی با اشاره به اینکه ساخت صفحات مجازی درگاه های پرداخت با توجه به توسعه تجارت الکترونیک یکی از شگردهای کلاهبرداران در فضای اینترنتی محسوب می شود، گفت: متاسفانه به علت اینکه افراد اطلاعات کافی از این مصادیق مجرمانه ندارند، سوء استفاده با واریز وجه به حساب اشخاص دیگر و یا اینکه دریافت اطلاعات کارت توسط این افراد انجام می شود.

وی با بیان اینکه سارقان تنها با یک تغییر در آدرس سایت می توانند مشابه سایت دیگری را طراحی کنند، افزود: گاهی افراد بدون توجه به نماد اعتماد الکترونیکی و آدرس سایت اقدام به خرید از سایت ها کرده و که متاسفانه در برخی موارد به جای اتصال به درگاه پرداخت اینترنتی بانک به صفحات سارقان اینترنتی متصل می شوند.

عدم آگاهی افراد بستر سوء استفاده کلاهبرداران حساب های بانکی

رییس پلیس فتای خراسان شمالی علت برداشت های غیرمجاز از حساب ها را فردی و سیستمی عنوان کرده و گفت: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی کافی در افراد و خانواده ها، رمز کارت های عابر بانک در کنار کارت قرار داشته و یا به منظور برداشت از حساب توسط پوز فروشگاه ها توسط افراد افشا که از جمله علل سرقت ها محسوب می شود.

سرهنگ علی اعتمادی با بیان اینکه 60 درصد برداشت های غیرمجاز مربوط به کلاهبرداران است، افزود: ضعف اطلاعات و دادن شماره کارت، کپی کردن از روی کارت مشتری، گذاشتن رمزهای ساده، جابجایی انتقال پول نقد و دریافت از طریق ایمیل نیز از جمله این کلاهبرداری هاست.

وی همچنین در خصوص مشکلات سیستمی نیز گفت: بانک ها موظف به این هستند که اطلاعات را در اختیار مشتری بگذارند و پیامک های بانکی کارت ها را فعال کنند.

وی عدم آگاهی فرد، اطمینان به دیگران و فریب خوردن را سه عامل اصلی برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی عنوان کرد و گفت: در اختیار گذاشتن رمز یکبار مصرف برای مشتریان بانک ها، گذاشتن رمز دوم، نصب دوربین در عابربانک ها، داشتن روشنایی کامل نیز از راه کارهایی است که می توان جلوی این کلاهبرداری ها را گرفت.

پوزهای فروشگاهی بدون نظارت و متولی

مسوول بازاریابی و روابط عمومی بانک ملی خراسان شمالی با بیان اینکه حجم زیادی از شکایت ها و پرونده ها در بانک ها مربوط به برداشت های غیرمجاز از حساب است، افزود: امنیت داخلی به منظور جلوگیری از افشای اطلاعات حساب بانکی مردم توسط بانک مرکزی و بانک ها به صورت کامل تامین است اما، افشای اطلاعات در فروشگاه و بهره برداری سارقان از حساب ها بسیار زیاد است.

میلانلو اظهار کرد: بانک ها پوزها و پایه مخصوص نصب آن ها در فروشگاه و مکان های خرید را در اختیار صاحبان مشاغل و صنوف قرار می دهند اما به جز رفع نقص فنی و سرویس دستگاه های پوز توسط افراد زیرمجموعه بانک ها هیچ نظارتی بر محل قرارگیری این دستگاه ها توسط نهادها انجام نمی شود.

وی با اشاره به اینکه اغلب برداشت های غیرمجاز از راه های مشخص و سهل انگاری افراد انجام می شود، گفت: متاسفانه از اغلب فروشگاه ها و مکان های خرید دستگاه های پوز در معرض دید و استفاده مشتری قرار نداشته و همین امر موجب شده در سوال و جواب انجام شده بین فروشنده و خریدار رمز افشا شده و سرقت انجام شود.

ردرگمی صاحبان حساب و اتلاف وقت بدون نتیجه

وی با بیان اینکه نهاد مشخصی برای مراجعه و اعلام شکایت مردم برای پیگیری این برداشت ها وجود ندارد، گفت: گاهی صاحبان حساب با مراجعه به نهادها و پیگیری ها مکرر به دلیل اتلاف وقت زیاد از پیگیری این موضوع منصرف می شوند.

مسوول روابط عمومی بانک ملی خراسان شمالی صرف زمان و هزینه های زیاد را موجب بی سرانجام ماندن برخی پرونده ها دانست و افزود: گاهی برداشت ها غیرمجاز به صورت پیچیده و واسطه ای انجام می شود که امکان پیگیری آن بسیار زمان بر بوده و گاهی هم به نتیجه نمی رسد.

اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نسبت به فعالیت سارقان حساب های بانکی

وی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم را در کنار توسعه خدمات الکترونیکی امری واجب و اجتناب ناپذیر دانست و گفت: گاهی افراد به واسطه استفاده از رمزهای ساده مانند اعداد مشابه و یا تاریخ تولید پیش فرض برداشت های غیرمجاز را برای کلاهبرداران فراهم می کنند و به طوری که در جدیدترین آمار اعلام شده بیش از 30 درصد مردم در کشور از این مرزها برای کارت های عابربانک استفاده می کنند.

میلانلو با اشاره به اینکه بسیاری از افراد به خدمات اینترنتی اشراف کامل نداشته و از شگردهایی که سارقان حساب های بانکی افراد در برداشت های غیرمجاز انجام می دهند، مطلع نیستند افزود: باید بانک ها با استفاده از روش های مختلف نسبت به معرفی و ایجاد شناخت کامل برای افراد اقدام کنند تا سطح آگاهی مردم نسبت به احتمال سو استفاده از حساب بیش تر شود.

مسوول روابط عمومی بانک ملی خراسان شمالی اظهار امیدواری کرد: نهادها و ارگان های مسوول و همچنین بانک ها اقدامات پیشگیرانه را در جهت جلوگیری از برداشت های غیرمجاز از حساب افراد همگام با اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهی مردم انجام دهند.


منبع: ایرنا

www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .