تبیان، دستیار زندگی
دانش آموزان موفق عادت های خوبی برای مطالعه و زندگی دارند که در تحصیل موفقشان می کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 عادت خوب درس خوان ها

دانش آموزان موفق عادت های خوبی برای مطالعه و زندگی دارند که در تحصیل موفقشان می کند. اگر می خواهید شما هم از راز این افراد مطلع شوید، این مهارت ها را تمرین کنید:

10 عادت خوب درس خوان ها

1. برنامه ریزی کنید:

هر دانش آموز موفقی نه تنها برای مطالعه، بلکه برای آینده خود برنامه ریزی می کند. داشتن یک نقشه راه به شما کمک می کند انگیزه تحصیل و کار را در خود زنده نگه دارید. برنامه ریزی دقیق فعالیت های روزانه، هفتگی و ماهانه، کمک می کند در وقتتان صرفه جویی کنید و با برنامه دقیق به تمام فعالیت های مورد علاقه تان برسید. کارشناسان همیشه معتقد بوده اند داشتن یک برنامه نوشته شده روی کاغذ، بهترین نوع برنامه ریزی است.

2. در فواصل زمانی مشخص استراحت کنید:

شاید فکر کنید افراد موفق کسانی هستند که می توانند به طور مداوم چند ساعت در یک جا نشسته و به صفحات کتاب خیره شوند. اما این طور نیست. گفته می شود بعد از هر 45 دقیقه مطالعه، یک استراحت 15 دقیقه ای به مغز شما امکان بازسازی و احیا می دهد. محققان کشف کرده اند، بهترین نوع استراحت، تحرک بدنی بعد از نشستن طولانی مدت است. کمی حرکت و جنب و جوش به شما کمک می کند، حافظه و قدرت درک مطلب خود را تقویت کنید. فعالیت های مغز بعد از حدود 20 دقیقه قدم زدن، به مراتب بالاتر از زمانی است که استراحتی به حالت نشسته داشته باشید.

تاثیر حرکت بدنی بر فعالیت مغز (20 دقیقه قدم زدن قبل از امتحان فعالیت مغز را افزایش می دهد)

3. یادداشت برداری کنید:

بعضی از دانش آموزان خود را وابسته به جزوه نویسی سر کلاس می کنند یعنی دوست دارند معلم، برایشان نکات مهم درس را استخراج کند و آنها رونویسی نمایند. اما کارشناسان معتقدند بهترین نوع یادداشت برداری، یادداشت هایی است که خود شما از نکات مهم درس استخراج می کنید. به کلمات کلیدی و تکرار شونده توجه کنید، شکل ها و نمودارها را به دقت بخوانید و نکات اصلی درس را پیدا و یادداشت نمایید.

4. به اندازه کافی بخوابید:

خستگی دشمن، یادگیری است. اگر می خواهید از قدرت مغزتان استفاده کنید، اجازه ندهید که با بی خوابی و خستگی مفرط توان خود را از دست بدهد. خواب و استراحت کافی به خصوص در شب، نقش مهمی بر تقویت و عملکرد مثبت حافظه و قدرت درک و فهم شما دارد. مغزتان را با خواب شبانه، احیا کنید.

5. سوال طرح کنید:

به جای آنکه ساکت و منفعل تنها شنونده سخنرانی های معلم باشید، فعالانه درگیر مباحث شوید، سوال بپرسید و وارد بحث و مذاکره شوید. حتی اگر نمی خواهید سخنان معلم را قطع کنید یا جلب توجه نمایید، می توانید داخل کتاب تان کنار مباحث مهم، سوالات خود را یادداشت کنید و سعی نمائید با مطالعه منابع، پاسخ آنها را بیابید. مغز شما وقتی به کار می افتد که فعالانه درگیر یک موضوع شود.

6. از خودتان امتحان بگیرید:

دانش آموزان موفق کسانی هستند که منتظر امتحانات پایان ترم نمی مانند. این دانش آموزان مرتب در بازه های زمانی مختلف خود را به چالش می کشند و از خود امتحان می گیرند. امتحان باعث ماندگاری آموخته ها در ذهن می شود اصولاً وقتی مغز ناچار می شود پاسخ سوالی را بدهد، آن بخش از اطلاعات را در ذهن برجسته تر می کند و با قدرت بیشتری حفظ می کند تا کمتر فراموش شود.

7. از اشتباهات خود درس بگیرید:

از اشتباه کردن نترسید. نمره کم همیشه بد نیست، بلکه به شما کمک می کند نقاط ضعف خود را بشناسید. حتی وقتی فکر می کنیم کاملا روی یک مبحث درسی مسلط هستیم، سوالاتی که ما را به چالش بکشند و ما از پسشان برنیاییم، به ما می آموزند که هنوز نکات ریز دیگری برای یادگیری وجود دارد. بنابراین وقتی برگه امتحانات خود را از معلم تحویل می گیرید آن را به کناری نیندازید بلکه روی اشتباهات خود مکث کنید و علت آن را پیدا کنید تا در مراحل بعدی رفع نمایید.

8. شرایط امتحان را برای خودتان بازسازی کنید:

بهترین کاری که می توانید برای آمادگی امتحان انجام دهید این است که خود را در شرایط امتحان قرار دهید. کتاب ها، جزوه ها و یادداشت هایتان را از دسترس دور کنید. زمان را تنظیم کنید و شروع به پاسخ به نمونه سوالات امتحانی کنید حتی اگر موردی را بلد نبودید، کتاب را باز نکنید سعی کنید تا آخر زمان تعیین شده پای برگه های سوالات بمانید. به این صورت خود را برای شرایط واقعی امتحان آماده می کنید.

9. درس را با زندگی روزمره خود پیوند بزنید:

کافی نیست که تنها درس ها را از بر کنید و امتحان بدهید برای اینکه یک موضوع درسی را به خوبی یاد بگیرید لازم است کاربرد آن را در زندگی روزمره بیاموزید. سعی کنید برای مطالب درسی مصداق های واقعی پیدا کنید. سعی کنید مثالهایی را بیابید که به مباحث درسی شما مربوط باشد و آموخته هایتان را در عمل تمرین کنید.

10. دنبال علایقتان باشید:

حتی بهترین دانش آموزان نیز به همه موضوعات درسی علاقمند نیستند. بالاخره هر کسی به چیزی علاقه دارد. بنابراین سعی کنید در درس مورد علاقتان بهترین عملکردتان را نشان دهید. اما اگر فکر می کنید خیلی از درس های جذبتان نمی کند، نگران نباشید سعی کنید با ترفندهایی برای خودتان انگیزه درست کنید. گاهی دیدن یک فیلم مرتبط، انجام یک کار عملی یا آزمایش می تواند علاقه شما را به موضوعی که قبلا فکر می کردید دوست ندارید، ایجاد کند.

مرکز یادگیری سایت تبیان