تبیان، دستیار زندگی
آیا تا به حال احساس کرده اید مسائلی در راه موفقیت دانشجویان شما وجود دارد؟ آیا احساس می کنید که آنها نتوانسته اند با محتوای دوره ارتباط برقرار کنند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 مانع بزرگ مشارکت دانشجویان در آموزش الکترونیک

آیا تا به حال احساس کرده اید مسائلی در راه موفقیت دانشجویان شما وجود دارد؟ آیا احساس می کنید که آنها نتوانسته اند با محتوای دوره ارتباط برقرار کنند؟ آیا آنها نتایج نامقبولی در آزمون های خود داشته اند؟ آیا مشارکت آنها در کلاس درس کم شده است؟

در این نوشتار 8 مانع بزرگ مشارکت دانشجویان در فرآیند آموزش الکترونیک و راه های مقابله با آنها را بررسی می نماییم.

1- تجربه فناوری اندک:

بعضی از فراگیران آموزش الکترونیک را در فن آوری خلاصه می کنند و چون خودشان تجربه ای در زمینه های فناوری ندارند در آموزش مشارکت نمی کنند. آنها گمان می کنند این مدل آموزشی تنها برای کسانی است که با فن آوری سر و کار داشته اند، این مساله یکی از بزرگترین چالش های متخصصان این حوزه است.

موانع آموزشی

برای مقابله با این موضوع دستورالعمل ها و راهنماها را به سادگی در اختیار کاربران قرار دهید و مطمئن شوید آنها می دانند چه می کنند! همچنین قبل از شروع دوره می توانید یک وبینار برگزار کنید، نحوه استفاده از سیستم مدیریت اموزش الکترونیک را نیز می توان به صورت ویدئویی در اختیار فراگیران قرار داد.

2- تجارب قبلی:

همه خاطرات خوبی از دوره تحصیل خود ندارند! همین موضوع می تواند دلیلی برای شرکت نکردن آنان در دوره های آموزشی آنلاین باشد. آن دسته از فراگیران که قبلا در دوره های الکترونیکی کسل کننده شرکت داشته اند از نظر روحی نمی توانند خود را مجاب به شرکت در دوره ها کنند. از قبل راجع به فواید دوره با آنها صحبت کنید، قبل از شروع آموزش بین آنان نظرسنجی و پرسشنامه پخش کنید تا بدانید مشکل آنها با دوره قبل چه بوده و یا حتی از این دوره چه می خواهند. راجع به مشکلاتی که در دوره قبلی داشته اند با آنان گفتگو کنید.

3- عدم انگیزه:

در دنیای ایده آل آموزش، همه زمان و توجه لازم برای یادگیری را دارند. آنها برای شرکت در هر دوره ای مشتاقند و انگیزه بالایی دارند. اما در واقع متاسفانه متخصصان آموزش الکترونیک موانع متعددی را بر سر راه خود دارند، تنها زمانی می توانیم با این موانع برخورد کنیم که روش مقابله با آنها را بدانیم.

حتما راجع به اهمیت انگیزه مطالبی خوانده اید. در عین اهمیت، یکی از بزرگترین چالش های آموزش ایجاد انگیزه است. کوچکترین مساله ای می تواند روی انگیزه دانشجویان اثرگذار باشد. یکی از بهترین راه های مقابله با انگیزه پایین، بازی سازی است. از طریق بازی ها، افراد را به شرکت در مباحث مشتاق سازید.

4- شناخت شخصی:

متاسفانه بعضی از کاربران ممکن است با عقاید شخصی خود مشکل داشته باشند، برای مثال آنها ممکن است فکر کنند مهارت لازم برای شرکت در دوره را ندارند، این موضوع باعث می شود آنها نتوانند به خوبی از دوره بهره ببرند، بهترین راه مقابله با این موضوع شناخت و ارزیابی دانشجویان است.

از فراگیران سوالاتی درباره عقایدشان در مورد خودشان بپرسید تا باورهایشان را بدانید، آن ها باید بدانند افکار و باورهای منفی بر کارشان اثر بدی خواهد داشت.

انگیزه در عین اهمیت یکی از بزرگترین چالش های آموزشی است.

5- محتوای آموزشی پر چالش:

ایجاد یک آموزش مطلوب به تعادل مطالب و محتوا بستگی دارد اگر خیلی آسان باشد، افراد کسل می شوند و اگر سخت باشد، از درس زده می شوند و خستگی بر آنها  چیره خواهد شد. شما باید دانشجویانتان را بشناسید و آنان را ارزیابی کنید تا سطح مطالب در سطح دانش آنان باشد، هدف شما دادن حس خوب یاد گرفتن به آنهاست.

مشارکت

می توانید برای افزایش انگیزه، اهداف متفاوتی تعریف نمایید. بدین صورت آنها فرصت دارند تا خود را ارزیابی کنند و از موفقیت خود شادمان شوند.

6- پشتیبانی نامناسب:

بعضی از فراگیران خود به خود یاد می گیرند ولی بعضی دیگر به راهنما نیاز دارند. آنها شاید نتوانند از سیستم استفاده کنند یا محتوای آموزشی را سخت بپندارند، بدون توجه به اینکه شاگردان شما از چه گروهی هستند، افرادی را برای راهنمایی و کمک به آنها موظف کنید.

7- عدم مشارکت جمعی:

بعضی افراد به تنهایی در دوره شرکت می کنند و برخی دیگر علاقه مند به کار گروهی هستند، آنها می خواهند دانش خود را با کمک به دیگران افزایش دهند. یک شبکه اجتماعی بسازید و یا انجمن آنلاین برای مباحثه ایجادکنید تا افراد بتوانند با یکدیگر آشنا شده، با هم ارتباط سوال کنند و سوال بپرسند، می توانید یک وبلاگ از مباحث مطرح شده بسازید تا نظرات دانشجویان را هم بدانید. امروزه مدل های مختلفی از پلت فرم ها می توانند از ابزارهای اجتماعی بهره ببرند.

8- خستگی فراگیر:

این لیست بدون خستگی کامل نمی شود، وقتی شاگردان خسته می شوند، درس را کنار می گذارند برای آنها زمان استراحت در نظر بگیرید. از فراگیران بازخورد بگیرید تا خودشان اعلام کنند چه زمانی از درس خسته می شوند، به این صورت شما می توانید این معضل را یکبار برای همیشه حل کنید.

این 8 مانع و راهکار مقابله با آن را را در ذهن خود داشته باشید تا بتوانید دوره آموزشی مهیجی را داشته باشید. اینگونه بهره آموزشی نیز افزایش خواهد یافت.

منابع :

elearningindustry.com

top-elearning-barriers-that-inhibit-online-learners-engagement-elearning-content

e-learning best practices

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی