تبیان، دستیار زندگی
ما در این نوشتار بر تکنولوژی های تجزیه و تحلیل داده های آموزشی تمرکز داریم تا بتوانیم از تصمیم گیری های داده محور در مدارس حمایت کنیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکنولوژی تجزیه و تحلیل داده های آموزشی (به منظور تصمیم گیری های داده محور در مدارس 1)

این اولین مقاله از سری مقالاتی است که در حوزه تجزیه و تحلیل داده های کلاسی ارائه می گردد. ما در این نوشتار بر تکنولوژی های تجزیه و تحلیل داده های آموزشی تمرکز داریم تا بتوانیم از تصمیم گیری های داده محور در مدارس حمایت کنیم. مقاله منتشر شده مربوط به 20 اکتبر 2016 و نوشته DEMETRIOS G. SAMPSON است.

تجزیه و تحلیل

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که داده کاوی یا همان «Data Mining» در چه مواردی کاربرد دارد؟ آیا می توان تفاوتی بین داده کاوی و علم آمار قائل شد؟ چرا در مدارس استفاده از این روش را راهی برای بهبود نیازها می دانند؟ با ما همراه باشید تا بتوانید به پاسخ پرسش های فوق دست یابید.

همان طور که از اسم داده کاوی مشخص است، وظیفه آن کاویدن و جستجو اطلاعات در بین پایگاه های داده بزرگ است تا بتوان از آن ها به عنوان سرمایه ای گرانبها در جهت یافتن مشکلات و پیدا کردن راه حل هایی به منظور رفع آن ها استفاده کرد. در حقیقت داده کاوی " استخراج اطلاعات و یا الگوها در حجم زیادی از داده‌ها در یک یا چند بانک اطلاعاتی بزرگ" است. داده کاوی این امکان را فراهم می آورد تا بتوانید رفتارها در حوزه کاری مرتبط با خود را شناسایی کرده و براساس آن آینده را با درصد بالایی از اطمینان پیش بینی کنید. این که شما بتوانید با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها به شناسایی نیازهای خاص در آینده بپردازید شما را قادر می سازد تا هر چه بیشتر پیشرفت داشته باشید.

حمایت از تصمیم گیری بر مبنای ساخت داده با استفاده از تکنولوژی های تجزیه و تحلیل داده ها

امروزه در سطح جهان، تصمیم گیری بر اساس اطلاعات در مدارس به عنوان یک روند با هدف حمایت از استقلال مدارس، رو به رشد است چرا که با به کارگیری این روش قصد شده تا به مدارس این اجازه را بدهند که علاوه بر داشتن توانایی در جهت پاسخگویی به استانداردهای نظارتی کشورها، بتوانند به صورت داخلی و مستمر به ارزیابی و بهبود نیازهای خود بپردازند.

داده کاوی " استخراج اطلاعات و یا الگوها در حجم زیادی از داده‌ها در یک یا چند بانک اطلاعاتی بزرگ" است.

داده کاوی این امکان را فراهم می آورد تا بتوانید رفتارها در حوزه کاری مرتبط با خود را شناسایی کرده و براساس آن آینده را با درصد بالایی از اطمینان پیش بینی کنید.

برای پرداختن به این موضوع می بایست زاویه های مختلفی را مورد بررسی قرار داد که یکی از جنبه های حیاتی آن آشنایی معلمان با ادبیات داده و استخراج محتوا از داده است. اساس این امر بهره مند بودن معلمان از میزان تحصیلات کافی است به گونه ای که آنها این قدرت را داشته باشند که از داده های در اختیار خود در فرایند تصمیم گیری استفاده کنند. موضوع مطرح شده آنقدرها هم که تصور می کنید کار آسانی نیست، اگر از تکنولوژی های دیجیتالی در آن استفاده نشود.

در این نوشتار قصد داریم به بحث در مورد تکنولوژی های تجزیه و تحلیل داده های آموزشی بپردازیم تا بتوانیم از آن ها در مدارس برای تصمیم گیری بر اساس ترافیک داده استفاده کنیم. سیستم تجزیه و تحلیل داده همان داده کاوی است و در واقع یک سری اطلاعات از یادگیرندگان جمع آوری کرده و با استفاده از نرم افزارهای مختلف و کاربردی مانند (Rapid Miner) به بررسی و تجزیه و تحلیل آن ها می پردازید. با این روش به نتایجی دست خواهید یافت که با صرف دیدن و یا دقت در آن داده ها به این نتایج نمی رسیدیم.

استقلال مدارس

استقلال مدارس به عنوان یک روند سیاستی به منظور به دست آوردن خروجی های تحصیلی بهتر برای یادگیرندگان بوده و عملکرد تاثیرگذارتر مدارس را در پی دارد. این موضوع در کانون توجه اصلاحات نظام آموزش و پرورش دنیا قرار گرفته و به عنوان نمونه در کشورهایی همچون ایتالیا، استرالیا، اروپا و به طور کلی در سطح جهانی مطرح شده است. در این زمینه مدارس این اجازه را دارند که آزادانه تر تصمیم گیری کنند چه برای طراحی دروس و واحدهای آن و چه برای نحوه ارائه دروس. همچنین در زمینه مدیریت منابع انسانی، تعمیر و نگهداری زیر ساخت ها و تدارکات و ... نیز می توانند مستقل تر عمل کنند. اگرچه برای این افزایش سطح استقلال می بایست شواهدی قوی داشته باشند تا با ارائه این شواهد عنوان کنند که نیازمند این افزایش استقلال هستند.

تجزیه و تحلیل

در کنار شواهد ذکر شده مدارس می بایست به رعایت دو مورد الزامی بپردازند که عبارتند از:

یک سری جلسات برگزار شود که در آن بتوانند نسبت به استانداردهای آموزش و پرورش پاسخگو بوده و قابلیت تطابق با استانداردهای خارجی را داشته باشند، مقررات ملی را رعایت کرده و در عین حال استقلال داشته باشند.

نهاد آموزشی مورد نظر می بایست به صورت مستمر به ارزیابی خود پرداخته و در پیشرفت خود نقش به سزایی داشته باشد.

اگر موارد عنوان شده در کنار یکدیگر قرار گیرند می توان به جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های آموزشی پرداخت و داده های تولید شده در این راه را مورد بررسی قرار داد و بر همین اساس تصمیم گیری های مورد نظر را انجام داد.

ادامه دارد...

منابع :

Educational Data Analytics Technologies For Data-Driven Decision Making In Schools “DEMETRIOS G. SAMPSON”

www.elearningindustry.com

Analyze Your Lesson Plans To Improve Them

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سید خاموشی
تنظیم: زینب شاه مرادی