تبیان، دستیار زندگی
یحیی مهندسی بود که نامش برای اسرائیلی ها خوف آور بود زیرا هر وقت تصمیم به انجام کاری می گرفت ناامنی و مرگ را برای ساکنان سرزمین اشغالی به دنبال داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهندسی که مرگش اسرائیل را خوشحال کرد

یحیی مهندسی بود که نامش برای اسرائیلی ها خوف آور بود زیرا هر وقت تصمیم به انجام کاری می گرفت ناامنی و مرگ را برای ساکنان سرزمین اشغالی به دنبال داشت.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
title

روز جمعه 15 دی 1374 شمسی روزی بود که هرگز ساکنان سرزمین‌های اشغالی فلسطین آن را از یاد نخواهند برد. در این روز خبر باورنکردنی ای از تلویزیون اسرائیل پخش شد که علی رغم شک آور بودن آرامش را برای اشغال گران به ارمغان آورده بود: «مهندس یحیى عیاش، فرمانده گروه ضربت جنبش مقاومت اسلامى فلسطین (حماس) و بنیانگذار گردان‏هاى انتحارى (استشهادى) عزالدین قسام بر اثر انفجار یک بمب کشته شد.»

یحیی مهندسی بود که نامش برای اسرائیلی ها خوف آور بود زیرا هر وقت تصمیم به انجام کاری می گرفت ناامنی و مرگ را برای ساکنان سرزمین اشغالی به دنبال داشت.

سالها قوی ترین دستگاه های جاسوسی به دنبال «مهندس» گشته بودند اما هرچه جلوتر می رفتند بیشتر از او دور می شدند تا اینکه طعم تلخ خیانت بر جان یحیی نشست و با خیانت یکی از نزدیکانش ترور شد. برای اینکه او را بهتر بشناسید نقل هایی در ادامه مطلب آمده است که در وصف این مجاهد فلسطینی می‌گویند:

*امنون الون - نویسنده یهودى: «باید خودمان را از توهم آسایش به دور کنیم و اعتقاد پیدا کنیم که با کشته شدن عیاش زیان‏هاى بزرگترى خواهیم دید. قتل عیاش سبب وارد شدن ضربه جدى به روند اجراى عملیات صلح خاورمیانه شده است. آخر چطور می‌‏شود که عقاب وحشى صلح با مبارزان از جان گذشته چون عیاش باهم کنار بیایند؟»

* اورى فنیرى - نویسنده صهیونیست: «اگر چیزى خطرناکتر از مهندس یحیى وجود داشته باشد، جنازه اوست؛ چرا که کشته شدگان در راه هدف، خطرناکترین سلاح در دست هر ملت در حال جنگ مى‏باشند. درک این حقیقت که ترور عیاش موجب فوران شور و هیجان جوانان فلسطینى است و این شخص به یک سمبل مبارزه تبدیل شده است، احتیاج به تفکر زیادى ندارد، آنگونه که دیدیم هزاران نفر در تشییع جنازه او شرکت کردند. پس چقدر تعداد مهندسین جدیدى که در این مراسم، عزم خود را براى تداوم راهش جزم کردند و دیر یا زود خود را فداى هدفشان خواهند کرد، زیاد بود؟!»

*زئیف شیف - کارشناس بخش عربى مجله هاآرتص: «دلیلى که سبب پیگیرى شدید صهیونیست‏ها براى ترور عیاش شد، تنها انتقام جویى از خون کشته و زخمى‏هاى اسراییلى‏ها نبود و اولین و مهمترین دلیل آن‏ها قبل از همه این بود که عیاش، بنیانگذار نوع جدیدى از مبارزه: یعنى انجام عملیات انتحارى در مراتب مختلف بود.»

*یوسى نوربشتاین - نویسنده صهیونیست: «موزه تاریخى فلسطینى‏ها تاکنون از مبارزان شهید شده زیادى همچون یحیى عیاش محافظت مى‏کند. پرونده این شخصیت‏ها از عزالدین قسام شروع مى‏شود که در دهه 30 توسط انگلیسى‏ها ترور شد و حالا شخصیت نمونه و الگوى مبارزان حماسه آفرین آنها؛ یعنى مهندس یحیى عیاش جاى دارد.»

*ایهودى یهارى - تحلیلگر سیاسى تلویزیون رژیم صهیونیستى: «از ابتداى شروع جنگ بین ما و فلسطینیان هیچ شخصى مانند یحیى عیاش دستش را آغشته به خون صهونیست‏ها نشان نداد.»

*افرایم سینه - وزیر کابینه رژیم اشغالگر قدس: «از اینکه دیگر عیاش در دنیا نیست، جداً احساس شادمانى مى‏‌کنم.»

*ایلى دایان - جانشین وزیر خارجه کابینه رژیم اشغالگر قدس: «مهندس مستحق این کیفر بود؛ چرا که دستانش به خون بسیارى از صهیونیست‏ها آغشته بود و امروز با ترور او، روز عید و شادى ماست؛ هر چند که در این شادى با وجود همرزمان و شاگردانش نباید افراط کرد.»

*شموئیل شینتسرل - نویسنده و ایدئولوگ صهیونیست: «دیدن صحنه‏‌هاى تشییع جنازه عیاش که ده‏ها هزار فلسطینى در آن شرکت داشتند بشارت دهنده خیرى نیستند براى افرادى که اعتقاد دارند کینه صد ساله فلسطینیان مسلمان نسبت به صهیونیست‏ها با ترور این مبارز از بین خواهد رفت و ما وارد مرحله تازه‏اى از صلح و ثبات خواهیم شد؛ چرا که عیاش، قهرمان ملتى است که میزان شجاعت و برترى قهرمانانش را با تعداد قبرهایى اندازه مى‏گیرند که از دشمنانشان ایجاد کرده‏اند. هر چند که در نظر ما عیاش دشمن خونریزى بود که استحقاق اعدام را داشت و عملیات ترورش در جهت اجراى این نظر بود؛ اما این شخص در نظر ملتش نه تنها قهرمانى مردمى در دنیا بلکه شهیدى بلندمرتبه در آخرت است! در تشییع جنازه او فقط همرزمانش در در حماس حضور نیافتند؛ بلکه همه اقشار مختلف مردم فلسطین شعار انتقام انتقام سر دادند و مردم غزه در تاریخ معاصر خود تاکنون جنازه‏اى را از نظر کثرت شرکت همه گروه‏ها و بروز احساسات چنین عمیق بر دوش کشور خود ندیدند.»


منبع: فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .