تبیان، دستیار زندگی
اگر اهل طبیعت گردی و ماجراجویی هستید و قصد دارید برای سفرتان برنامه ریزی کنید و حتما در برنامه سفرتان یک برنامه ماجراجویانه هم داشته باشید ، تنگه گردی یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید انتخاب کنید. البته این را هم به خاطر داشته باشید که بازدید از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجراجویی در تنگه های جذاب ایران

اگر اهل طبیعت گردی و ماجراجویی هستید و قصد دارید برای سفرتان برنامه ریزی کنید و حتما در برنامه سفرتان یک برنامه ماجراجویانه هم داشته باشید ، تنگه گردی یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید انتخاب کنید. البته این را هم به خاطر داشته باشید که بازدید از بعضی از تنگه ها را هرگز نباید بدون راهنما انجام دهید و حتما باید از یک راهنمای بومی مجرب کمک بگیرید.

فرآوری : علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

ماجراجویی در تنگه های جذاب ایران

تنگه «بهرام چوبین» ؛ شکارگاه «بهرام چوبین»

در 12 کیلومتری شرق شهر دره شهر در استان ایلام و در دامنه «کبیرکوه» تنگه ای عظیم و زیبا قرار دارد.این تنگه عظیم با صخره های بلند و ضخیم «تنگه بهرام چوبین» لقب گرفته است  و یکی از مهمترین دره های کم عرض و بسیار مرتفع و استراتژیک در ضلع غربی جاده دره شهر به  سمت پل دختر است.

این تنگه  را شکارگاه بهرام چوبین که از پادشاهان ساسانی بوده  می دانند ، چراکه داخل این تنگه و پشت آن محیط های بکری برای حضور حیوانات و پرندگان است و طبق روایتها بهرام روزگاری در این دره شکار می کرده است.این تنگه همچنین مخفیگاه بهرام چوبین بوده که به علت بلندی قد و عضلانی بودن اندام ، به چوبین (مانند چوب) معروف بوده است و مکانی برای پناه گرفتن او در زمان شورش علیه خسرو پرویز بوده است.

مجموعه مذکور با دیوار و دژهای نظامی ساخته شده بر روی آن به لحاظ نظامی در زمان خود طوری ساخته شده است که دشمنان به راحتی نتوانند وارد آن شوند.دیوارهای تاریخی که بر روی صخره های این تنگه ساخته شده است ، خود حاکی از امن بودن این منطقه دارد و سردار ساسانی  با ظرافت خاصی آن را طراحی کرده و امروز آثار باقی مانده آن به چشم می خورد. از نکات جالب این است که چطور بر روی این صخره ها دیوارهای بلند ساخته اند ، در حالی که رفتن بر روی این تخته سنگهای بزرگ مشکل است!

تنگه «رغز» ؛ خاستگاه آبشار های رویایی

تنگ رغز داراب نام تنگه یا دره‌ای در بخش «فسارود» در 25 کیلومتری شمال غربی شهر داراب و در منطقه ای بنام حسن آباد، در جنوب شرقی استان فارس است.

رغز به معنای راه بکر و لغزنده است. دره رغز به طول تقریبی 4 کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب ، 64 آبشار و یکصدحوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها 14 آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان است و با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع 35 متر دره جنوبی به بن بست می رسد. منطقه سرچشمه رغز نیز که از مسیر دیگری پیمایش می‌گردد، جنگلی زیباست که محل آغاز آب رغز است. برای رسیدن به منطقه سرچشمه رغز 2 مسیر پیمایش وجود دارد. یکی با حدود 4 ساعت کوهپیمایی و مسیر دیگری که حدود 2ساعت با خودرو و حدود 2 ساعت کوهپیمایی دارد.

ماجراجویی در تنگه های جذاب ایران

همه ی آبشارها احتیاج به کارگاه زدن ندارد و با توجه به شفافیت آب، عمیق بودن حوضچه زیر آبشار معلوم است و در این صورت می توان در آب پرید که هم لذت بخش است، هم وقت کمتری را می گیرد.

آب رغز كه از همین سرچشمه آغاز می گردد پس از طی مسیری 4 کیلومتری و با ایجاد حوضچه ها و آبشارهای طبیعی و خلق هزاران صحنه طبیعی بی نظیر و دل انگیز تا دره جنوبی امتداد و نهایتاً در آبگیرهای انتهایی به زمین باز می گردد.

تنگه «هایقَر» ؛ گراند کانیون ایران

تنگه «هایقَر» که معروف به گرند کانیون ایران است یکی از شگفت انگیز ترین و فوق العاده زیباترین تنگه های دنیاست.

تنگ «هایقَر» در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروزآباد و بعد از روستای «رودبال» واقع شده است. این تنگه ما بین شهرهای «قیر» و «کارزین» در جنوب غربی جهرم در استان فارس قرار دارد.

طول تنگ در حدود ۸ کیلومتر است و رودخانه «قره آقاج» در بستر آن جریان دارد . تنگ «هایقَر» یک برش در پهناى تاقدیس زیبای «ده ‌بین» در این بخش از رشته کوه زاگرس است که نخست عملکرد زمین ساخت آن را پدید آورده و سپس فرسایش آب آن را گسترش داده و عمیق کرده است.

دیواره هاى بلند دره با عمق 450 متر، رودخانه پرآب جارى در کف آن و پژواک صداى پرندگان، منطقه اى کم نظیر پدید آورده که بسترى ارزشمند براى گردشگرى طبیعت به شمار مى رود. شباهت این تنگه به «گرند کانیون» -یکی از دره های عمیق و بلند جهان در آمریکا- باعث شده بسیاری آن را نسخه ایرانی این دره معروف بنامند.

ماجراجویی در تنگه های جذاب ایران

تنگ «تیزاب» ؛ تنگه ای که نباید از دست بدهید

تنگ «تیزاب» در ۲۹ کیلومتری شمال غرب شهراردکان فارس، مرکز شهرستان سپیدان و ۹۰ کیلومتری شیراز قرار دارد. در این تنگ رودخانه‌ای جاریست که آب آن از کوه‌های سپیدان سرچشمه می‌گیرد.

تنگ «تیزاب» گذرگاه یکی از شعبه‌های رودخانه «بشار» است. این رودخانه آبی شیرین و دایمی دارد . تنوع گونه‌های درختی و عبور یک رودخانه دایمی از جمله ویژگی ‌های این منطقه‌اند. پوشش جنگلی این تنگه شامل درختان بنه، بادام، بلوط و بید است.

طبیعت کوهپایه‌ای توأم با پوشش جنگلی و رودخانه دایمی، منظره‌ای زیبا را در دل تنگ تیزاب به وجود آورده و جاذبه‌های این گردشگاه را فزونی بخشیده است. راه کوهستانی ممسنی ـ سپیدان از کنار این تنگه عبور می ‌کند.

معمولا در فصل‌های مساعد به ویژه در بهار، در ورودی این تنگ کمپ هایی دایر و چادرهایی برای اقامت نصب می گردد که مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

ماجراجویی در تنگه های جذاب ایران

تنگه «کول خرسون» ؛ دره ارواح

دره «کول خرسون» یا «اشکفت زرده» دزفول ، دره ای شگفت در ۲۵ کیلومتری شهرستان دزفول و در جاده این شهر به سمت «شهیون» نرسیده به «بیشه بزان» قرار دارد. در فصل گرم تابستان درون این دره می توانید دمای زیر ۲۰ درجه را تجربه کنید.  جوشیدن چشمه های دیواره ای ، این دره را به یک دره شگرف تبدیل نموده است. این دره دارای آب دائمی ، آبشار ، آبچکان ، بیشه زار و انواع روییدنی های خاص منطقه است.

ماجراجویی در تنگه های جذاب ایران

«کول» در زبان محلی به معنی دره است. مسیر ورودی تنگه پوشیده از درختان کنار یا سدر و در قسمتی پوشیده از نخل است. با گذر از پستی و بلندی های بسیار، وارد تنگه زیبای «کول خرسون» خواهید شد. دهانه تنگه مملو از برگ های زیبای پرسیاووشان است. با برداشتن هر قدم جلوه های زیبا و متفاوتی روبرویتان نمایان می شود. گاه تنگه آنقدر باریک می شد که فقط امکان عبور یک نفر را دارد. دیواره های دو طرف گاهی در بالای سر به هم می رسند و گاه فقط روزنه باریکی دیده می شود. این دره در نهایت به رودخانه دز منتهی می شود و از آنجا با شنا یا قایق می توان به خشکی رسید.


منابع : باشگاه خبر نگاران جوان، ارک توریسم، سیری در ایران، مهر، همگردی