تبیان، دستیار زندگی
ود "حامد كرزی" رییس جمهوری افغانستان از ایجاد یك "حوزه علمیه" بزرگ در شهر كابل پایتخت این كشور خبرداد. كرزی روز شنبه در دیدار با علمای ولایت "بدخشان" گفت: این حوزه علمیه به نام "سید جمال‌الدین" نامگذاری شده كه‌باعث می‌شود تا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در افغانستان حوزه علمیه ای بزرگ ایجاد می شود

"حامد كرزی" رییس جمهوری افغانستان از ایجاد یك "حوزه علمیه" بزرگ در شهر كابل پایتخت این كشور خبرداد.

كرزی روز شنبه در دیدار با علمای ولایت "بدخشان" گفت: این حوزه علمیه به نام "سید جمال‌الدین" نامگذاری شده كه‌باعث می‌شود تاطلاب علوم‌دینی افغانستان از رفتن به خارج بی‌نیاز شوند.

رییس جمهوری افغانستان تاكید كرد: این حوزه به عنوان حوزه علمیه مركزی افغانستان فعالیت خواهد كرد و قرار است در دیگر ولایتها نیز حوزه‌های علمیه مشابهی ایجاد شود.

وی درباره مشكلات مدرك و یا "پایان نامه" طلبه‌های حوزه‌های علمیه افغانستان افزود: با همكاری وزارتخانه‌های معارف (آموزش و پرورش)، آموزش عالی و وزارت حج و اوقاف مشكل رسمی‌شدن این مدارك حل خواهد شد.

این تصمیم دولت افغانستان پس از آن اتخاذ می‌شود كه چندی پیش " پرویز- مشرف" رییس جمهوری پاكستان اعلام كرد كه طلبه‌های خارجی مشغول به تحصیل در مدارس علوم دینی این كشور باید هر چه زودتر خاك پاكستان را ترك كنند.

در پی انفجارهای مرگبار متروی لندن و تایید سفر سه انگلیسی پاكستانی - تبار از عوامل انتحاری این حملات به پاكستان در سال گذشته و همچنین بازدید یك نفر از آنان از مراكز و مدارس مذهبی این كشور، توجه جهانیان معطوف به اسلام آباد و مدارس مذهبی این كشور شده است.

"محمد كریم رحیمی" سخنگوی رییس جمهوری افغانستان نیز چندی پیش از اخراج طلاب علوم دینی افغانستان از پاكستان استقبال كرد.

افغانستان همواره ادعا كرده است كه اغلب تندروهای مذهبی در این كشور در مدارس دینی پاكستان آموزش عقیدتی و نظامی دیده‌اند و به صفوف نیروهای طالبان پیوسته‌اند.

اكنون تعداد اندكی مدارس علمیه در افغانستان وجود دارد كه از امكانات و تسهیلات محدودی برخوردارند و تنها حوزه علمیه مدرن در غرب شهر كابل توسط "آیت الله آصف محسنی" یكی از رهبران شیعه در این كشور ایجاد شده كه بزودی به مرحله بهره برداری می‌رسد.