تبیان، دستیار زندگی
ند  مسئول ستاد اعتكاف استان قم از برگزاری اعتكاف در روز‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم رجب در مساجد جامع قم خبر داد. وی انسان را همیشه در حال افول و فنا شدن دانست كه با معارف آسمانی پیامبران الهی ـ ص ـ می‌تواند خود را دوب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امسال ده هزار نفر در قم معتكف می‌شوند

مسئول ستاد اعتكاف استان قم از برگزاری اعتكاف در روز‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم رجب در مساجد جامع قم خبر داد.

وی انسان را همیشه در حال افول و فنا شدن دانست كه با معارف آسمانی پیامبران الهی ـ ص ـ می‌تواند خود را دوباره احیا كند و تصریح كرد: انسان اگر از سرچشمه زلال وحی و رسالت سیراب گردد زنده می‌شود. یكی از مصادیق زنده كردن انسانیت بشر اعتكاف، سنت قطعیه الهی است.
مسئول ستاد اعتكاف قم تمام عبادات همچون نماز، روزه، قرار گرفتن خانه خدا به عنوان پناهگاه، دعا و نیایش، دوری از تمایلاتی كه انسان را از خداوند دور می‌كند و خودسازی را جمع در اعتكاف دانست و گفت: به جرأت می‌توان گفت بعد از عمل حج هیچ عبادتی به عظمت و فراگیری اعتكاف نیست.
وی هدف از آفرینش انسان توسط پروردگار را زنده كردن انسان تحت عنوان عبادات ذكر كرد و افزود: پیامبر اسلام ـ ص ـ و ائمه اطهار ـ ع ـ بر ترویج و گسترش سنت حسنه اعتكاف بسیار تأكید داشتند. پس از ایشان نیز توجه خاص مراج تقلید در طول تاریخ نشان‌گر اهمیت این مهم است.
حجت الاسلام و المسلمین تكیه‌ای تمام روزهای سال به غیر از روزهایی كه روزه در آنها حرام است را فرصتی مناسب برای اعتكاف مسلمین برشمرد و خاطر نشان كرد: بر اساس سیره علماء و بزرگان یكی از زمان‌هایی كه بسیار مورد تأكید قرار گرفته است و امسال در این زمان اعتكاف در قم برگزار می‌شود. ایام بیض ماه مبارك رجب است. زیرا این ماه، ماه خداست و هم زمان شده است با عبادات ام داود. كه جمع بین این دو، بركت است، اما آنچه نص روایات است دهه آخر ماه مبارك رمضان است كه بحمد الله در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای احیاء اعتكاف در این زمان صورت گرفته است.
وی به بركت پیروزی انقلاب اسلامی و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید عمل اعتكاف را در حال گسترش در كشور و حتی خارج از كشور ارزیابی و با اشاره به برگزاری این سنت حسنه در قم یاد‌آور شد: همیشه حوزه‌های علمیه و طلاب علوم دینی به ایشان دین روده و هستند و هر حركت دینی و مذهبی از طریق حوزه‌ها و مراجع تقلید تبلیغ و ترویج می‌شود. از این رو پس از نجف اشرف و مسجد كوفه، قم بیشترین پیشینه اعتكاف را در خود ثبت كرده است.
مسئول ستاد اعتكاف قم طرفیت پذیرش معتكفین در مساجد قابل اعتكاف شدن را در قم ده هزار نفر عنوان كرد و افزود: ستاد اعتكاف قم در تلاش است به منظور كیفیت بخشی به اعتكاف برنامه‌هایی را تحت عنوان افتتاحیه همراه با زیارت پر فیض آل یاسین در تمام مساجد محل اعتكاف، مراسم ویژه میلاد امیر المؤمنین ـ ع ـ ، مراسم شب شهادت حضرت زینب ـ س ـ ، سخنرانی اساتید اخلاق حوزه، ذكر مدیحه و مرثیه و برنامه اختتامیه همراه با حدیث كسی برگزار نماید.
وی ادامه داد: همچنین اقامه نماز جماعت، پاسخ به مسایل شرعی، ختم قرآن و صلوات، عبادت ام داود و پخش جزوات آموزش احكام، آداب اعتكاف از مهم‌ترین برنامه‌های این ستاد است.
وی اعتكاف را در قم علاوه بر ویژگی‌ مكانی آن دارای ویژگی‌های دیگری معرفی كرد و گفت: معتكفین قم دارای ویژگی‌هایی هستند كه سایر معتكفین از آن بی‌بهره‌ هستند كه از آن جمله حضور مراجع تقلید در بین معتكفین بصورت سخنرانی یا بازدید از اماكن معتكفین، معتكف شدن برخی از بزرگان و علمای حوزه، حضور فعال قشر جوان روحانی و دانشجویان و شركت ملیت‌های گوناگون در آن است.
حجت الاسلام و المسلمین تكیه‌ای زمان نام‌نویسی را برای علاقمندان اعتكاف تنها در یك روز در 24 مرداد ماه برابر با نهم ماه رجب روز دوشنبه خواهران ساعت ده صبح در مصلی قدس و برادران ساعت شش بعد از ظهر در مساجد محل اعتكاف عنوان كرد و توضیح داد: محل در نظر گرفته شده برای اعتكاف خواهران در مسجد مقدس جمكران و مسجد امام حسن مجتبی ـ ع ـ در مدینه العلم و ویژه برادران در مسجد امام حسن عسكری ـ ع ـ ، مسجد اعظم، مدرسه مرحوم آیت الله گلپایگانی و مسجد جامع در آذر می‌باشد.
وی در پایان با بیان اینكه اماكن موجود در قم پاسخ‌گوی خیل عظیم علاقمندان و معتكفین خانه خدا نیست از مراجع تقلید درخواست كرد، در صورتی كه توسعه اعتكاف از مساجد جامع به سایر مساجد با رعایت مسایل فقهی امكان داشته باشد، ابلاغ بفرمایند تا موجبات جذب بیشتر معتكفین فراهم شود.
رسا