تبیان، دستیار زندگی
سفر به روستاهای خوش آب و هوای کوهستانی همیشه حس و حال خوبی برای گردشگران به همراه دارد. دیدن ریزش آب از آبشارها و صدای ریزش آب، دریاچه ها و رودخانه ها اگر با دیدن آثار تاریخی و زیارت یک امامزاده همراه شود ، دیگر مجالی برای اینکه به شما خوش نگذرد ، باقی نم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای گشت و گذار در «آوج»

سفر به روستاهای خوش آب و هوای کوهستانی همیشه حس و حال خوبی برای گردشگران به همراه دارد. دیدن ریزش آب از آبشارها و صدای ریزش آب، دریاچه ها و رودخانه ها اگر با دیدن آثار تاریخی و زیارت یک امامزاده همراه شود ، دیگر مجالی برای اینکه به شما خوش نگذرد ، باقی نمی گذارد.به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم شما را به سفری در شهرستان آوج مهمان کنیم.

فرآوری:علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

راهنمای گشت و گذار در «آوج»

معرفی شهرستان «آوج»

شهرستان آوج یکی از شهرستان‌های استان قزوین است که در فاصله ۱۲۵ کیلومتری قزوین و ۱۱۵ کیلومتری شهر همدان در منطقه‌ای کاملاً کوهستانی واقع شده‌است. در این شهرستان مکان های دیدنی فراوانی وجود دارد که ما مهم ترین آنها را به شما معرفی می کنیم.

برج های دوقلوی خرقان

برج های دوقلوی خرقان در ۳۲ کیلومتری جاده قزوین – همدان و دریک کیلومتری روستای «حصار ارمنی» ازتوابع «خرقان غربی» واقع شده است.

این برج ها ازبسیاری جهات بایکدیگرشباهت دارند و در محوطه وسیعی به فاصله کمی ازیکدیگر قرار گرفته ‏اند که برج شرقی قدیمی‏تر از برج غربی می باشد.

از ویژگی های حایز اهمیت برج های تاریخی بنای برج است که نخستین گنبد دو پوسته قرن پنجم هجری به شمار می‏رود. نمای خارجی  برج که بر روی ساقه گنبد و ضلع‏های هشت‏گانه قرار گرفته است، به طور کلی از آجرهای تزئینی ساخته شده است.همین نمای آجری باعث شده است که منظر برج به یکی از زیباترین و چشم‏گیرترین آثار معماری قرن پنجم ایران شناخته شود.

بنای تزئینی داخل طاق ‏نماهای هر یک دارای طرح و نقش خاصی هستندکه هیچ‏یک بادیگری یکسان نیست و می توان گفت تنها در سه ضلع با یکدیگر یکسان هستند. تزئین بیشتری را در ضلع سردرِ ورودی برج می توان مشاهده کرد که این تزئینات کتیبه‏ای دو خطی را نیز شامل می شود. که عبارت «به تاریخ سنه ستین و اربعمائه (۴۶۰) عمل محمدبن مکرالزنجانی القبه» در کتیبه نوشته شده است.

این برج ها مقبره ‏هایی دارند که ضریح آن‏ها منبت‏کاری‏ های زیبایی را به خود می بیند. این مقبره‏ ها متعلق به دو فرد به نام های «ابوسعید بیجار پسر سعد» و «ابومنصر ایلتای تی‏تکین» می باشند که درسده ‏های بعدی به صورت آرامگاه درآمده ‏اند و مورد احترام مرم قرار گرفته ‏اند. برج شرقی دارای بنای نقشه هشت ضلعی با ستون‏های مدور در هشت گوشه است که قسمت ازاره آن در سال ۱۳۴۷ تعمیر و مرمت شده است تمامی بنا به ضخامت ۶۰ سانتی‏متر باآجرهای ساده ساخته شده که روی آن پوششی تزئینی باآجر به ضخامت ۲۱ سانتی‏متر اجرا شده است.

دریاچه «دریابک»

چشمه و مجموعه تفریحی «دریابک» (دریاوک یا دلاوک) در روستای باستانی «پرسپانج» (پرسبانا) واقع شده است. این روستا از قدیمی‌ترین مناطق زیبای شهرستان آوج است. این روستا دارای آب و هوای سرد کوهستانی می‌باشد که تابستان‌ها، خنک و زمستان‌ها، سرد و پوشیده از برف است.

راهنمای گشت و گذار در «آوج»

آبشار «منصور»

این آبشار در 5 کیلومتری جنوب غربی روستای «منصور» در میان صخره¬ های مرتفع در مسیر رودخانه شکل گرفته است. آبشار روستای «منصور» از توابع بخش مرکزی شهرستان آوج دارای نمایی زیبا است که دیدن آن برای علاقه مندان خالی از لطف نیست. ارتفاع تقریبی این آبشار از کف رودخانه در حدود 7 متر است و دورتادور آن با صخره ها ، کوه ها و نیز درختان بومی همچون بید در برگرفته شده است. راه دسترسی به این روستا از طریق جاده ای است که پس از انشعاب از جاده اصلی قزوین- همدان،در محل پل اروان، با عبور از روستاهای اروان، قوزلو، نقاش و نیارج به روستای «منصور» منتهی می گردد.

این روستا در منطقه¬ای کوهستانی واقع شده که دارای مناظر طبیعی و چشم اندازهای بکری است و وجود بناهای امامزاده و حسینیه منصور نیز ارزش¬های فرهنگی و مذهبی بدان بخشیده است. رودخانه دائمی روستا از گذشته تاکنون نقش مهمی در برپایی سکونتگاه¬های متعدد در این منطقه داشته و به لحاظ طبیعی نیز حائزاهمیت است. مناظر طبیعی پیرامون این رودخانه شامل کوه ¬ها،صخره ¬ها و زمین¬ ها و باغات متعددی است که شاخص ¬ترین آن¬ ها آبشار این روستا است.

راهنمای گشت و گذار در «آوج»

آبشار «شاه دره»

این آبشار در غرب شهرستان آوج واقع شده و از میان صخره های بسیار بلند به پایین می ریزد. با توجه به کوهستانی بودن منطقه ،افرادی که قصد کوهنوردی و بازدید از آبشار شاهدره را دارند نیازمند مهارتهای کوهنوردی و تجهیزات فنی هستند. به تازگی پروژه پارک جنگلی آوج در جوار این آبشار به بهره برداری رسیده که دسترسی گردشگران را به آبشار مهیا کرده و همچنین امکانات رفاهی در آن تعبیه شده است.

راهنمای گشت و گذار در «آوج»

«امامزاده علا الدین»

امامزاده علاءالدین در 30 کیلومتری شهر آوج در حاشیه روستای «امامزاده علاءالدین» در دامنه کوه «قوزی» قرار دارد.«امام زاده علاءالدین» (ع) با چند واسطه از نوادگان امام زین العابدین علیه السلام است. بنای بقعه به شکل مربع مستطیل و به ابعاد تقریبی 5/15×5/14 متر است و بر روی سکویی به ارتفاع 1 متر قرار دارد. داخل بنا فاقد تزئینات و جبهه خارجی آن دارای قاب‌بندی و طاق‌نما است. این بنا احتمالاً متعلق به دوره صفویه می‌باشد.

راهنمای گشت و گذار در «آوج»

⁠سایر دیدنی ها

از دیگر دیدنی های «آوج» کاروانسرای شاه عباسی آوج، آبگرم معدنی شهر آبگرم، چشمه علی در روستای ارتش آباد، درخت کهنسال روستای پروان، غار قلعه کرد، امامزاده‌های روستای کلنجین، کوه بلند آق داغ، طبیعت روستای مشانه، روستاهای دیدنی کامشکان، اسماعیل آباد، نیریج، شهیدآباد، قهوج، هرائین، قرخ بلاغ (چهل چشمه)، توآباد و منصور را می توان نام برد.


منابع : سیری در ایران،سفرگردی، نبض زندگی