تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه و همایش «فرهنگ های پیش ازتاریخ حاشیه بیابان لوت» با هدف معرفی بیشتر این محوطه ی جهانی از روز سه شنبه ۱۴ دی در موزه ملی ایران کار خود را آغاز می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه فرهنگ‌های پیش از تاریخِ حاشیه بیابان لوت  در موزه ملی

نمایشگاه و همایش «فرهنگ‌های پیش‌ازتاریخ حاشیه بیابان لوت» با هدف معرفی بیشتر این محوطه‌ی جهانی از روز سه‌شنبه ۱۴ دی در موزه ملی ایران کار خود را آغاز می‌کند.

بخش گردشگری تبیان

نمایشگاه فرهنگ‌های پیش از تاریخِ حاشیه بیابان لوت

به گزارش تبیان از ایسنا،حسین عزیزی خرانقی، سرپرست بخش پیش از تاریخ موزه ملی ایران و دبیر همایش گفت: موزه ملی ایران به مناسبت ثبت بیابان لوت در فهرست آثار جهانی (یونسکو) نمایشگاه و همایشی را در خصوص فرهنگ‌های پیش‌از تاریخ لوت سه‌شنبه (۱۴ دی) برگزار می‌کند.

اوافزود: بیابان لوت علاوه‌بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد طبیعی آن، یکی از مراکز و خاستگاه‌های فرهنگ‌های کهن بشری به خصوص آغاز شهرنشینی در جنوب شرق ایران است که موقعیت ویژه این بیابان در مسیر تجاری کهن بین آسیای مرکزی، دره سند، خوزستان و بین‌النهرین و همچنین منابع غنی معدنی آن، موجب شده که علاوه بر تمامی دشواری‌های زندگی در این بیابان لم یزرع، فرهنگ‌های انسانی از دوره نوسنگی در این ناحیه شکل گرفته و به ویژه در دوره مفرغ در هزاره سوم پیش از میلاد به اوج رشد و شکوفایی خود برسند.

دو محوطه شهداد و شهر سوخته، دو مرکز شهری دوره مفرغ

وی ادامه داد: دو محوطه شهداد و شهر سوخته در دو سوی غربی و شرقی این بیابان به عنوان دو مرکز شهری دوره مفرغ کاملاً شناخته شده هستند، همچنین این دو شهر به عنوان دو مرکز صنعتی و تجاری روابط گسترده فرامنطقه‌ای با مراکز شهرنشینی و تمدنی پیرامونی خویش داشته و در انتقال فناوری، دانش و تجارت از آسیای مرکزی تا بین‌النهرین، نقش مهمی را ایفا می‌کرده‌اند.

این کارشناس موزه‌ ملی ایران تاکید کرد: علاوه بر این از دوران پارینه سنگی نیز آثاری در اطراف لوت یافت شده که نشان از شرایط نسبتاً مساعد برای زیست انسانهای شکارگر-گردآورنده در منطقه در «پلیستوسن» است.

براساس این گزارش، موزه ملی ایران در این نمایشگاه که در طبقه اول موزه ایران باستان برگزار می‌شود، منتخبی از آثار فرهنگی «لادیز»، «شهرسوخته» و «شهداد» را به نمایش گذاشته است.


منبع: ایسنا