تبیان، دستیار زندگی

گزنه: گیاهی در خدمت سلامت خانم‌ها

گزنه یک گیاه درمانگر است که به کاهش خونریزی های زیاد ماهانه خانم ها کمک می کند. چون میزان زیادی آهن به بدن می رساند که از کمبود این ماده معدنی پیشگیری می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گیاه گزنه، گزنه، گیاه درمانگر، فواید گزنه،
خونریزی زیاد یکی از مشکلاتی است که برخی خانم‌ها با آن دست به گریبان هستند و نیاز به درمان دارد. چون ممکن است باعث بروز کم خونی به شیوه ای نامنظم شود. خونریزی زیاد همراه با درد و دیگر مشکلات برای خانم‌ها است. در این مطلب برای کنترل پریودی های زیاد گزنه را پیشنهاد می کنیم که می توانید به شیوه های مختلفی آن را مصرف کنید.

چه چیزی روی خونریزی زیاد تأثیر دارد؟

رایج ترین دلیل خونریزی‌های زیاد، دردناک و عادت‌های نامنظم مربوط به مسائل ژنتیکی و هورمونی است. با این حال خانم‌هایی که می خواهند چنین مشکلاتی را به شیوه های کاملاً طبیعی و گیاهی برطرف کنند می دانند که گیاهان متنوعی در این زمینه وجود دارد. توجه داشته باشید که عوامل متعدد دیگری نیز روی نامنظم بودن عادت ماهانه تأثیر دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* مشکلات عاطفی و استرس

* تغذیه نادرست و سرشار از مواد غذایی تصفیه شده، قند، گوشت قرمز و چربی های مضر.

* مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی و دیگر داروها

* آلودگی های محیطی بخصوص آلودگی هوای شهری

  • * تابوها و صدمات مربوط به روابط جنسی

    دمنوش یا چای گزنه یک روش بسیار ساده و سریع برای مصرف این گیاه پرخاصیت است. در این صورت فقط به برگ تازه یا خشک گزنه نیاز دارید. یادتان باشد که نباید گزنه را در آب بریزید و بجوشانید. بلکه دم کردن آن کافی است

فواید گزنه

بهترین گیاه برای درمان خونریزی زیاد گیاه گزنه است چون به روشی طبیعی برای تنظیم و کنترل عادت ماهانه کمک می کند و خطر و عوارض داروهای هورمونی را به همراه ندارد. گزنه گیاهی قدیمی است که با رساندن میزان فراوانی آهن به بدن باعث کاهش خونریزی می شود.

آهن برای مقابله با کم خونی ناشی از کمبود این ماده معدنی که بعد از عادت بروز می کند مؤثر است. این گیاه درمانگر همچنین سرشار از ویتامین های A ،B و C و دیگر مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. این ترکیبات مفید باعث شده اند که گزینه گیاهی ادرارآور و ملین بوده و کمک زیادی به سلامت دستگاه گوارش بکند.

البته یادتان باشد که اگر بخواهید این گیاه را به طور مستقیم دستکاری کنید حتماً باید دستکش بپوشید. چون تماس مستقیم این گیاه با پوست باعث ایجاد خارش زیادی می شود.

گزنه در ترکیب سوپ، سس ولوته و آب سبزیجات

استفاده از گزنه در ترکیب سوپ می تواند روش مؤثری برای مصرف هر چه بیشتر این گیاه باشد. سوپ گزنه یکی از سوپ های سنتی و قدیمی در برخی کشورها هست که برای سلامتی بسیار مفید است. شما نیز می توانید از این گیاه در تهیه سوپ ها، آش ها، آب سبزیجات یا سس ولوته استفاده کنید.

گزنه با سبزیجات دیگری مانند کرفس، پیاز، هویج، سیب زمینی، قارچ ها، کدو و شلغم به خوبی ترکیب شده و طعم خوبی می گیرد. توصیه می کنیم اگر از مشکل خونریزی زیاد رنج می برید در وعده ناهار یا شام غذایی مصرف کنید که حاوی یک مشت گیاه گزنه تازه باشد. این درمان را به مدت حداقل سه ماه در پیش بگیرید.

گزنه

گزنه در ترکیب نوشیدنی ها و اسموتی ها

می توانید با گزنه تازه آب میوه ها و اسموتی های زیادی تهیه کنید. در واقع ترکیب گزنه با میوه ها و سبزیجات دیگری مانند گلابی، سیب، موز، کرفس، اسفناج، شیرهای گیاهی، کاکائو و غیره نوشیدنی های خوشمزه و سالمی را در اختیارتان می گذارد. برای تهیه آب میوه ها می توانید از میکسر استفاده کنید و یا اینکه برگ‌های گزنه را له کرده و سپس آب آن را بگیرید. آب حاصل را به آب میوه های دیگر اضافه کرده و میل کنید. توصیه می کنیم نوشیدنی حاوی گزنه را به مدت دو تا سه ماه به طور روزانه مصرف کنید. در هر نوشیدنی به میزان یک مشت گزنه نیاز دارید.

گزنه در ترکیب دمنوش ها و چای ها

دمنوش یا چای گزنه یک روش بسیار ساده و سریع برای مصرف این گیاه پرخاصیت است. در این صورت فقط به برگ تازه یا خشک گزنه نیاز دارید. یادتان باشد که نباید گزنه را در آب بریزید و بجوشانید. بلکه دم کردن آن کافی است.

مواد لازم برای تهیه دمنوش گزنه

این گیاه درمانگر همچنین سرشار از ویتامین های A،B و C و دیگر مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. این ترکیبات مفید باعث شده اند که گزینه گیاهی ادرارآور و ملین بوده و کمک زیادی به سلامت دستگاه گوارش بکند

گزنه 1 قاشق معادل 10 گرم

آب 1 لیوان معادل 200 میلی لیتر

روش تهیه

اجازه دهید آب بجوشد و زمانی که جوش آمد شعله را خاموش کنید. برگ‌های گزنه را به آب اضافه کرده و در آن را بگذارید. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد و استراحت کند. به همین سادگی نوشیدنی شما آماده است. می توانید دمنوش‌تان را با مقداری عسل یا گیاه استویا شیرین کنید اما از اضافه کردن قند و شکر بپرهیزید. توصیه می کنیم روزانه دو مرتبه (صبح و عصر) و به مدت 3 تا 6 ماه از این نوشیدنی مصرف کنید. مصرف دمنوش گزنه روشی طبیعی و آرام اما مؤثر برای درمان مشکلات زنانه است.

گزنه در ترکیب قرص و عصاره

ساده ترین روش مصرف گزنه استفاده از قرص آن است که در داروخانه ها موجود است. از این گیاه در ترکیب قرص‌های درمان کننده خونریزی ماهانه زیاد استفاده می شود. عصاره مایع این گیاه نیز موجود بوده و می توانید با مشورت با پزشک یا داروساز از آن استفاده کنید.

گزنه در ترکیب عرقیجات

توجه داشته باشید که عرق گزنه نیز روش دیگری برای بهره مندی از این گیاه درمانگر است. می توانید با عطار مشورت کرده و از این نوع عرق نیز استفاده کنید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.