تبیان، دستیار زندگی
گویی طولانی یا کوتاه بودن زمان غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بستگی به رفتار ما دارد. آیا قاطبه مردم از خداوند متعال ظهور منجی را مسئلت کرده اند. آیا شیعیان به درجه ای از کمال رسیده اند تا لیاقت درک حضور امام را داشته باشند و او را یاری نمایند،
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا می خواهیم مهدی علیه السلام بیاید؟!/فیلم

گویی طولانی یا کوتاه بودن زمان غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بستگی به رفتار ما دارد. آیا قاطبه مردم از خداوند متعال ظهور منجی را مسئلت کرده اند. آیا شیعیان به درجه ای از کمال رسیده اند تا لیاقت درک حضور امام را داشته باشند و او را یاری نمایند، یا اینکه اگر امام ظهور نماید او را رد خواهند کرد!

مصاحبه از: حجت الاسلام سید علی درچه ای- بخش مهدویت تبیان

امام زمان، آقا بیا، انتظار فرج

حجت الاسلام مرتضی کریمی کارشناس حوزه مهدویت در این باره می گوید: یازده امام معصوم علیهم السلام به دلیل تبعیت نکردن قاطبه یاران خود به شهادت رسیدند. آخرین ودیعه الهی از نظرها مخفی قرار داده شد تا انسان به کمال برسد. اگر لیاقت درک حضور حضرت را پیدا نکرده باشیم، نمی توانیم از وجودش بهره مند گردیم و ممکن است دست رد به سینه امام بزنیم و خلیفه الهی را نپذیریم.

حجت الاسلام مرتضی نبوی کارشناس حوزه مهدویت نیز می گوید: برای بیان یکی از علت های طولانی شدن غیبت به روایت امام صادق علیه السلام اشاره می کنم. بخش اول روایت درباره قوم بنی اسرائیل است که سالیان دراز زیر سلطه و شکنجه و اختناق شدید حکومت فرعون بسر می بردند. در این بخش، امام صادق علیه السلام، توضیح می فرماید که بنی اسرائیل از ظلم و ستم فرعون به ستوه آمده و به درگاه الهی روی آوردند; نالیدند و دعا کردند تا اینکه خداوند متعال نیز درخواست آنان را اجابت فرمود و زمان درازی را که قرار بود حضرت موسی(ع) بعد از آن زمان به نجات بنی اسرائیل بشتابد از آنان برداشت و به حضرت موسی و هارون امر فرمود تا آنها را از ظلم و حاکمیت فرعون خلاصی بخشند و بدین ترتیب در اثر رو آوردن به درگاه الهی، استغاثه و درخواست از حضرت ربوبی، فرج و گشایش نیز به آنان رو آورد؛ زمانی دراز بر آنان تعجیل شده و جلو افتاد.

آخرین ودیعه الهی از نظرها مخفی قرار داده شد تا انسان به کمال برسد. اگر لیاقت درک حضور حضرت را پیدا نکرده باشیم، نمی توانیم از وجودش بهره مند گردیم و ممکن است دست رد به سینه امام بزنیم و خلیفه الهی را نپذیریم

اما بخش دوم روایت: آنگاه امام صادق، علیه السلام، به بیان قسمت دوم حدیث پرداخته و می فرماید: «هکذا انتم لو فعلتم لفرج الله عنا»؛ همین طور شما [شیعیان و مسلمانان] هم اگر چنین کنید [و به درگاه خدا بنالید و دعا نمایید] خداوند به کار ما گشایش خواهد داد و فرج ما [خاندان] را خواهد رسانید. «فاما اذا لم تکونوا فان الامر ینتهی الی منتهاه» اما اگر این چنین نباشید، این امر (یعنی امر غیبت) تا آخرین لحظه مقدر خود طول خواهد کشید.

آری! پیر و جوان، کوچک و بزرگ، زن و مرد قوم بنی اسرائیل برای ظهور منجی خود به درگاه الهی ضجه زدند و از خداوند آمدن موسی را مسئلت کردند و خداوند 170 سال را به بنی اسرائیل بخشید. آیت الله بهجت(ره) می فرمود دعا برای فرج حضرت لقلقه زبان ما شده است. آیا تا بحال خالصانه و مصرانه از خدا ظهور منجی را خواسته ایم؟!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.