تبیان، دستیار زندگی
ت.  به گزارش ایسنا، ستاد برگزاری مراسم تشییع این مبارز كهنسال، همچنین اعلام كرد كه برنامه‌ مراسم تشییع وی متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید. محمد تقی بهلول كه در واقعه قیام مسجد گوهرشاد با سخنرانی پرشور خود نقش اول را در ق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی بهلول درگذشت.

به گزارش ایسنا، ستاد برگزاری مراسم تشییع این مبارز كهنسال، همچنین اعلام كرد كه برنامه‌ مراسم تشییع وی متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید.
محمد تقی بهلول كه در واقعه قیام مسجد گوهرشاد با سخنرانی پرشور خود نقش اول را در قیام مردمی داشت، از چندی پیش در بیمارستان خاتم‌الانبیا تهران در كما به سر می‌برد.
نام حاج شیخ محمد تقی بهلول گنابادی، در تاریخ حوادث كشف حجاب رضاخانی و واقعه قیام مسجد گوهرشاد به ثبت رسیده است. وی در سال 1279 شمسی در روستای بیلند گناباد پا به عرصه حیات گذاشت. در كودكی به مكتب رفت و به فراگیری قرآن كریم مشغول شد و هشت ساله بود كه حافظ كل قرآن شد.
وی خواندن و نوشتن را در همان مكتب پدر آموخت و سپس به تحصیل در رشته علوم قدیمه پرداخت و دوره سطح را به پایان برد و اكثر تحصیلاتش از قبیل شرح لعمه، مطول، معالم، سیوطی، حاشیه و ... را نزد پدر قرار گرفت و از 7 تا 14 سالگی به كار وعظ و روضه‌خوانی مشغول بود.
شیخ بهلول در سن 27 سالگی به مشهد رفت و چون در آن زمان مسئله بی‌حجابی مطرح بود، رهبری مردم را برای حركت و قیام علیه دولت رضاخان بر عهده گرفت. اولین مبارزه وی با رضاخان در برچیدن جشن و سروری بود كه در اول محرم در باغ ملی سبزوار به منظور آمدن همسر شاه مخلوع همراه با امان‌الله‌خان پادشاه افغانستان به سبزوار برگزار شده بود و بعد از این واقعه چون تحت تعقیب قرار گرفت پیاده عازم قم شد.
از دیگر مبارزات او به قیام مسجد گوهرشاد می‌توان اشاره كرد كه بعد از آن به افغانستان تبعید شد و مدت 30 سال را در افغانستان گذراند و در این مدت كودكان بی‌سرپرست زیادی را سرپرستی كرد.
محمدتقی ملقب به «شیخ بهلول» در واقعه قیام مسجد گوهرشاد به خاطر حفظ جان همسرش در ادامه مبارزات، او را با رضایت خودش مطلقه نمود و پس از مدتی به عقد سیدی در آورد كه همسرش فوت كرده بود.
از ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاقی این شیخ بزرگ كه زبانزد نزدیكان وی بود، ذوق و ادب است؛ به طوریكه او بیش از 200 هزار بیت شعر سروده است و 50 هزار بیت شعر از دیگر شاعران را از حفظ دارد. وی مجتهد و مسلط به ادبیات عرب و سراینده اشعار، متون نغز و خواندنی به زبان عربی و مسلط به تاریج انبیای اسلام و شاهدی زنده بر تاریخ یكصد ساله اخیر ایران و جهان بود.
همچنین وی به فقه اهل سنت مسلط بوده و سابقه تدریس در دانشگاه الازهرا، مصر را داشته و همچنین دارای فعالیت علمی و فرهنگی در رادیو «الشرق الاوسط» مصر و رادیو بغداد در پایان دوران تبعید می‌باشد.
پیاده روی طولانی و كوهنوردی و مهارت فوق العاده وی در ورزش شنا از برنامه‌های همیشگی او بود كه باعث تعجب همگان می‌شد. دوام در سفر را سیره خویش كرده و قدم بر زمین بسیاری از كشورهای جهان نهاده بود.