تبیان، دستیار زندگی
هی مواضع و مقامات فاطمه، علیها السلام، با تمام آنچه در مورد آن گفته و نوشته‌اند، ناشناخته مانده است و سزاوار است فاطمه شناسی در حوزه‌ها و مراكز تحقیق و پژوهش، یك رشته خاص و مستقل باشد. الهم صل علی محمد و آل محمد. السلام علی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد کرسی فاطمه شناسی در مراکز حوزوی و دانشگاهی

مواضع و مقامات فاطمه، علیها السلام، با تمام آنچه در مورد آن گفته و نوشته‌اند، ناشناخته مانده است و سزاوار است فاطمه شناسی در حوزه‌ها و مراكز تحقیق و پژوهش، یك رشته خاص و مستقل باشد.

الهم صل علی محمد و آل محمد. السلام علی الصدیقه الطاهر سیده نساء العالمین و علی ولدها الذی بشرها به خاتم النبیین، صل الله علیه و آله، بقیه الله فی ارضه و خلیفته علی عباده مولانا الامام المبین الحجه الثانی عشر ارواج العالمین له الفداء.
یكی از جلو‌ه‌های درخشان بسیار حساس و معرفت آموز حیات حضرات معصومین، علیهم السلام، كه مشحون به پیام‌های سعادت بخش و هدایت‌های عالی و راهنمای بشر در طول تاریخ و مرور اعصار و ادوار است سیره خاص هر یك از آن بزرگواران می‌باشد كه در عصرخود و شرایط و اوضاع خاصی كه با آن رو به رو شده‌اند در احیای دین و اعلاء كلمه اسلام و نجات جامعه از گمراهی، نقش اساسی داشته است.
در این میان و به مناسب ایام، موضع الهی حضرت فاطمه زهرا، سلام الله علیها، را در نظر می‌گیریم كه از ویژگی‌های مختص به خود و امتیازاتی بی‌نظیر برخوردار است اگر چه عمر ظاهری آن حضرت به واسطه ورود آن مصایب و مظالم جانگاه، كوتاه شد و در عنفوان جوانی به سرای جاودانی و لقاء الله شتافت اما در همین فرصت كوتاه، مواضعی را از خود نشان و مواقعی را از خویش به یادگار گذاشت كه درس‌های آموزنده و سازنده آن در طول تاریخ برای همه، مخصوصاً مسلمین راه گشا و حق نما است.
به قول شاعر كه می‌گوید: ضل من جعل مقیاس الحایة الطولا، مقیاس حیات بشر، طول عمر و برخورداری از خواب و خوراك و بستر نرم و پوشاك نیست؛ آنچه مهم است عرض حیات و بركات وجودی انسان است.
حیات حضرت زهرا، سلام الله علیها، مانند حیات پدر بزرگوارشان بسیار عریض، گسترده و پر از آثار و بركات بود. اگر چه عمر آنان ۱۸ سال یا ۶۳ سال بود اما عرض آن بیش از میلیون‌ها و بیشتر و بیشتر بود، مهم این است كه شخص در مدت كوتاه زندگی، كارهای بزرگی را انجام دهد كه از دیگران در هزاران برابر آن سال‌ها، صادر نمی‌شود.
مواضع حضرت زهرا، علیه اسلام، در ایمان و معرفت الله، در زهد و بی‌اعتنایی به دنیا، در رحم و احسان و ایثار، در عبادت بندگی خدا، در همسرداری و تربیت فرزند، در حفظ كرامت‌ها و حشمت‌های خاصی كه اسلام برای بانوان توصیه نموده است. در رعایت ستر و عفاف و در نشان دادن تمام آن ده صفت برجسته‌ای كه در سوره احزاب برای زنان، مانند مردان افتخار شمرده شده، نمونه و یگانه بود. در بین این همه مواضع ممتاز، مواضع آن حضرت بعد از رحلت رسول اكرم، صل الله علیه واله وسلم، در برابر آن فتنه‌ها و انحرافات عجیب و ارتجاعی كه پیش آمد تاریخی، نجات دهنده و كوبنده بود؛ موقفی بود كه اگر چه مدت آن به ظاهر كوتاه و در حدود ۳ ماه بیشتر نبود اما تا امروز پس از ۱۴ قرن و بعد از اینها همواره زنده و برقرار و پیام‌های آن به گوش‌ها می‌رسد.
موقفی بود كه می‌توان گفت به ملاحظه مأموریت خاصی كه حضرت مولا امیرالموممین علیه السلام، داشت مأموریت اعلان حقایق و ابطال و افشای گمراهی‌های دشورا و اعلام خطر و بیان اسلام ناب و فلسفه احكام و مقاصد دین بر عهده حضرت زهرای اطهر بود. آن همه استقامت و مقاومت در برابر هجوم‌های وحشیانه، همه در مسیر حفظ دین از انقراض و پاسداری از زحمات رسول اكرم، صلی الله علیه و آله و سلم بود.
انصاف این است كه مواضع و مقامات فاطمه، علیها السلام، با تمام آنچه در مورد آن گفته و نوشته‌اند، ناشناخته مانده و سزاوار است فاطمه شناسی در حوزه‌ها و مراكز تحقیق و پژوهش، یك رشته خاص و مستقل باشد.
این برنامه‌های عظیم و گسترده فاطمیه كه در هر دو ماه جمادی (اول و دوم) با شكوه و عظمت فراوان انجام می‌شود و این همه ابراز احساسات ارادتمندان مخلص اهل بیت، علیهم السلام، موجب احیای دین و اعلاء كلمه اسلام و بیداری و هشورای همه، به خصوص نسل ارداتمندان مخلص اهل بیت، علیهم السلام، موجب احیای دین و اعلاء كلمه اسلام و بیداری و هوشیاری همه، به خصوص نسل جوان، می‌باشد و این دو ماه با عنوان «فاطمیه» مكتب تربیت و مدرسه آموزش دین گردیده است و در پایان آن، جشن‌ها و مراسمی كه به مناسبت ولادت با سعادت آن حضرت، برگزار می‌شود نیز با جلوه و پیام‌های خود، قلوب را به حقایق و معنویات و حفظ هویت اسلامی و تعهد دینی، بسیج می‌نماید.
حقیر، از عموم عزیزان موفق كه در برگزاری مراسم و شادمانی ولادت و سوگواری شهادت آن حضرت، اهتمام دارند به سمت خود تقدیر می‌نمایم.
امید است خدمات همگان در آستان فرشته پاسبان حضرت ولی عصر، ارواح العالمین له الفداء، به احسن وجه، به شرف درجه قبول نایل و موجب مسرت خاطر آن عزیز خدا باشد.ایكنا