تبیان، دستیار زندگی
ریفلاکس با برگرداندن غذا در نوزادان عادی است و ممکن است آنها کمی از شیر خورده شده را باز گردانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریفلاکس نوزادی

ریفلاکس با برگرداندن غذا در نوزادان عادی است و ممکن است آنها کمی از شیر خورده شده را باز گردانند.

بخش سلامت تبیان
ریفلاکس نوزادی

اگر نوزاد یا شیرخوار سه تا چهار ماهه، بعد از خوردن شیر مقداری از آن را برگرداند این امر مشکلی ایجاد نمی کند به همین دلیل نام این پدیده را ریفلاکس فیزیولوژیک گذاشته اید.
در نوزادان این دریچه شل است و باعث بازگشت شیر یا غذا می شود.
مواد غذایی آلرژی زا و بعضی بیماری ها نیز مانند آسم گاهی اوقات باعث ریفلاکس می شوند. نیز باید به شیر کودکانی که در دوره ی شیرخواری هستند توجه شود نیز اگر کودک از شیر مادر تغذیه می کند. مادر می باید موقتاً شیر پاستوریزه نخورد و به جای آن از قرص کلسیم استفاده کند زمانی که مادر شیر پاستوریزه می خورد مقداری از مواد آن وارد شیر خودش می شود و کودک عکس العمل نشان می دهد.

کودکانی که زور به آن ها غذا داده می شود برگشت غذا دارند و گاهی استفراغ می کنند، اما این مشکل بیماری نیست باید بدایند اشتهای کودکان نوسانی است زمانی می بینید کودک صبحانه اش را خیلی خوب می خورد، اما عصر کمتر می خورد

سرفه زیاد نیز باعث ریفلاکس است کودکانی که زیاد سرفه می کنند، فشار داخلی شکم شان بالا می رود و این امر سبب باز شدن دریچه ی مری و معده می شود و محتویات معده بالا می آید.
در دستگاه گوارش بین مری و معده یک دریچه وجود دارد که هنگام خوردن غذا باز می شود و پس از غذا خوردن بسته شده و اجازه نمی دهد محتویات معده به سمت مری بر گردد.
در برخی نوزادان ریفلاکس خیلی شدید و حاد است و این نوزادان با مری تنگ به دنیا می آیند و این را حتما به والدین، در حین زایمان و یا در آزمایشات بارداری گزارش داده اند. این نوزادان باید جراحی شوند زیرا ریفلاکس حاد دارند و این فقط با تشخیص پزشک و انجام آزمایشات امکان دارد.
اگر کودک بزرگ تر باشد یا به دلیلی از شیر خشک استفاده می کند باید مصرف شیر خشک را قطع کرد، چرا که شیر خشک هم مانند شیر پاستوریزه است باید به جای شیر خشک از شیر خشک های بدون آلرژی استفاده شود. اگر کودک بزرگ تر و در سنین بالای دو سال است و سر سفره غذا می خورد، محدودیت در دامنه ی غذایی اش بیشتر می شود یعنی باید کمتر شیر مصرف کند و هم چنین باید مصرف موادی مانند نوشابه، سس، فست فود، کاکائو، شکلات، بادام، پسته و... از برنامه ی غذایی اش حذف یا بسیار محدود شود.
کودکانی که زور به آن ها غذا داده می شود برگشت غذا دارند و گاهی استفراغ می کنند، اما این مشکل بیماری نیست باید بدایند اشتهای کودکان نوسانی است زمانی می بینید کودک صبحانه اش را خیلی خوب می خورد، اما عصر کمتر می خورد.
ریفلاکس طبیعی نیز علائم مختصری دارد وقتی کودک شیر خورده و معده اش پر است، هنگام خواباندن مقداری شیر از دهانش خارج می شود غیر از این علامت مشکل دیگری وجود ندارد. برای درمان این گونه کودکان کار خاصی انجام نمی شود. فقط باید دو دقیقه پس از شیر خوردن کودک، او را در حالت قائم نگه دارید کودک را در آغوش بگیرید سرش را روی شانه تان بگذارید و به او فرصت دهید تا هوایی را که بلعیده به صورت آروغ خارج کند. سپس او را به پهلوی راست یا چپ بخوابانید هم چنین نباید کودک را بالا و پایین بیندازید.


منبع :ماهنامه کودک - شماره 113

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.