تبیان، دستیار زندگی
علیرضا لبش از انتشار جلد نخست از مجموعه پنج جلدی «لطیفه های زیرخاکی» با موضوع بازنویسی لطیفه های فارسی برای نوجوانان خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی «لطیفه های زیرخاکی»

علیرضا لبش از انتشار جلد نخست از مجموعه پنج جلدی «لطیفه های زیرخاکی» با موضوع بازنویسی لطیفه های فارسی برای نوجوانان خبر داد.

بخش ادبیات تبیان

رونمایی «لطیفه های زیرخاکی»

علیرضا لبش با اشاره به انتشار جلد نخست از مجموعه پنج جلدی «لطیفه های زیرخاکی» اظهار داشت: این کتاب نخستین جلد از مجموعه ای است که در آن تلاش کرده ام تا لطیفه های کهن ادبیات فارسی را برای مخاطب نوجوان بازنویسی کنیم. در مجلد نخست از این مجموعه که توسط انتشارات مدرسه منتشر می شود نیز به سراغ لطیفه های عبید زاکانی رفته ام.

به گفته لبش کتاب های بعدی این مجموعه نیز با عنوان لطیفه های عرفانی شامل گزیده لطیفه های تذکره الاولیا، لطیفه های شیرین شامل گزیده لطایف جوامع الحکایات، لطایف امثال الحکم شامل گزیده لطیفه های لغت نامه و امثال الحکم دهخدا و لطایف سعدی شامل گزیده لطیفه های گلستان سعدی نیز توسط همین ناشر در دست انتشار است.

این شاعر و طنز پرداز افزود: من در این بازنویسی ها سعی کردم لطیفه ها را به زبان امروزی برای مخاطب نوجوان بازنویسی کنم و این کار را نیز طوری انجام دهم که مزه و نمک آن لطیفه حفظ شود و به متن اصلی وفادار بمانم.

وی افزود: زیبایی و نمک بسیاری از لطیفه های کهن فارسی در زبانی است که آنها را روایت می کند. من سعی کردم در این بازنویسی با وجود تغییر زبان، شیرینی لطیفه حفظ شود و مخاطب نوجوان تمایلش را به خواندن این حکایت ها از دست ندهد.

لبش با اشاره به صرف زمان دوساله برای انتشار این کتاب از در دست تالیف بودن مجموعه پنج جلدی دیگری در این زمینه نیز خبر داد.

جلد نخست از مجموعه پنج جلدی «لطیفه های زیرخاکی» با تصویرگری رضا مکتبی از سوی نشر مدرسه منتشر شده است.


منبع: مهر