تبیان، دستیار زندگی
شد  با وجود اینكه مراجع عظام تقلید در پاسخ به سئوالات مكرر مردم در خصوص شركت‌های زنجیره‌ای گلدكوئیست، گلدماین، الماس و ... شركت در این طرح را حرام اعلام كردند، هنوز اقدام جدی برای تعطیلی این شركت ها در داخل كشور انجا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با اتفاق نظر مراجع عظام تقلید؛ گلدكوئیست حرام اعلام شد

با وجود اینكه مراجع عظام تقلید در پاسخ به سئوالات مكرر مردم در خصوص شركت‌های زنجیره‌ای گلدكوئیست، گلدماین، الماس و ... شركت در این طرح را حرام اعلام كردند، هنوز اقدام جدی برای تعطیلی این شركت ها در داخل كشور انجام نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله مكارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در پاسخ به این استفتاء آورده است ''شركت در این كار حرام پول عاید از آن مباح نیست و در واقع نوعی كلاهبرداری مرموز برای تصاحب اموال دیگران است.

آیت الله نوری همدانی نیز از دیگر مراجع تقلید با تاكید بر حرمت همكاری با این شركت‌ها آورده است: ''همكاری با شركت مذكور حرام و اكل مال به باطل است و مبلغی كه از این راه بدست آمده اگر صاحبانش را می‌شناسید باید به آنان مسترد نمائید و اگر نمی‌شناسید آن را به نیت صاحبان مال به فقیر صدقه بدهید.

بنابراین گزارش آیت الله صانعی هم اینگونه فعالیت‌ها را اكل مال به باطل خوانده و در پاسخ به این استفتاء خودداری از آن را واجب دانسته و آورده‌اند: با قطع نظر از اینكه اینگونه كارها اكل مال به باطل است و شبه قمار و برد و باخت پیشرفته در آن قوی می‌باشد بلكه ظاهرا چنین است، خودداری از آنها واجب می‌باشد و گناه مفاسدش به علاوه از گناه قمار بازیش به گردن گردانندگان و ساعیان و خریداران و فروشندگان می‌باشد و همچنین باید توجه داشت كه این گونه اعمال موجب عدم رشد استعدادها بوده و باید از آن اجتناب نمود و به دنبال تلاش و فعالیت‌های اقتصادی از راه‌های مشروع رفت.

آیت الله فاضل لنكرانی با گسترده خواندن فعالیت‌ این شركت در پاسخ به استفتائات رسیده به دفترشان آورده اند: ''در مورد شركت گلد كوئیست و نظایر آن كه اخیرا سئوالات مكرری از این دفتر شده و كثرت سئوالات دلیل بر فعالیت گسترده این شركت‌ها از نظر كمی و كیفی است، اعلام می‌نمائیم كه ارتباط با این شركت‌ها هم به عنوان اولی حرام است و هم به عنوان ثانوی.

اما عنوان اولی: برای اینكه از مصادیق اكل‌ مال به باطل است كه مورد نهی صریح در قرآن واقع شده و تحصیل پول از این طریق تمامی مفاسد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی قمار را دارد.
اما عنوان ثانونی: برای اینكه راهی اختراع كرده‌اند تا ضمن سود سرشار و هنگفت، كشورهای دیگر مخصوصا مسلمانان را از نظر اقتصادی مورد تضعیف قرار دهند و ارزهای آنان را از كشورشان بیرون ببرند و افراد فعال را از فعالیت‌هایی كه موجب ارتقا و رشد كشورشان است باز دارند و این عنوان ثانوی از نظر اهمیت بالاتر از عنوان اولی است؛ لذا فساد این گونه معاملات كه بر هیچ فرد منصفی پوشیده نیست موكد حرمت آن می‌باشد و پولی كه از این راه بدست می‌آید در صورتی كه صاحبان آن معلوم نباشند باید تماما بر فقرا صدقه داده شود؛ امید است كه ملت شریف و مسلمان مخصوصا جوانان عزیز هوشیاری و آگاهی بیشتری یافته و از دام‌های گسترده شیطانی اجتناب نمایند.

همچنین آیات عظام تقلید صافی گلپایگانی، ‌تبریزی و سیستانی نیز در استفتائات جداگانه‌ای این معاملات را حرام یا بنا بر احتیاط واجب حرام اعلام كرده‌اند.

گفتنی است شركت‌‌های زنجیره‌ای گلدكوئیست، گلدماین، الماس و ... مدتی است فعالیت خود را در ایران و چندین كشور دنیا آغاز كرده و با ثبت نام اینترنتی و از طریق جمع‌آوری پول به صورت شاخه‌ای و با تبلیغات گسترده سعی در كلاهبرداری از مردم در این كشورها را دارند.
و این در حالی است كه علی رغم تاكیدات مكرر مسئولان امر مبنی بر غیرقانونی بودن این شركت ها و فعالیت ها و همچنین مصوبه اخیر مجلس مبنی بر عدم اجازه فعالیت به اینگونه شركت ها در داخل كشور هنوز شاهد برخورد جدی و قاطعانه با این پدیده قرن ارتباطات! نیستیم.