تبیان، دستیار زندگی
شهید مطهری كتاب «نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر» را سالها قبل از شكل گیری انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآورده ولی دیدگاه وی راجع به آفات انقلاب، هم اكنون نیز مصداق دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آفات انقلابها از دیدگاه شهید مطهری

شهید مطهری كتاب «نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر» را سالها قبل از شكل گیری انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآورده ولی دیدگاه وی راجع به آفات انقلاب، هم اكنون نیز مصداق دارد...

بخش تاریخ ایران و چهان تبیان
آفات انقلابها از دیدگاه شهید مطهری

شهید مرتضی مطهری در كتاب «نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر» می نویسد: هر انقلابی در صورت بی توجهی به آن، ممكن است دچار آفت زدگی شود. به گفته وی آفتهائی كه انقلابها و نهضتهای اسلامی را همواره تهدید می كنند، عبارتند از:

1    نفوذ اندیشه های بیگانه برای مخدوش ساختن چهره انقلاب كه ممكن است از طریق دشمنان و یا دوستان ناآگاه، صورت گیرد. این نفوذ خطری است كه كیان انقلاب و اسلام را تهدید می كند.

2    تجدد گرائی افراطی كه عبارت است از آراستن اسلام به آنچه از اسلام نیست و پیراستن آن از آنچه از اسلام است با هدف رنگ زمان زدن و به روز كردن. این آفت بزرگی است كه انقلاب را تهدید می كند.

3   ناتمام گذاشتن انقلاب به معنای بی توجهی به ضرورت پی گیری اهداف اولیه انقلاب اسلامی. به قول شهید مطهری در هر نهضت، مرحله سازندگی و اثبات به مراتب از مرحله پیش از آن كه مرحله نفی و انكار است، دشوارتر می باشد.

4   رخنه فرصت طلبان. هر انقلاب مادام كه مراحل دشوار اولیه خود را طی می كند، سنگینی بارش بردوش افراد مومن و مخلص قرار دارد ولی همین كه به بار نشست سرو كله افراد فرصت طلب برای چیدن ثمره های آن پیدا می شود. میدان دادن به این گونه افراد، خطری است كه دوام انقلاب را مورد تهدید قرار می دهد.

5   تغییر دیدگاه كه به معنی از دست دادن عدالت و اخلاص در مرحله تقسیم غنائم ودستاوردهای انقلاب است. تغییر دیدگاه به معنی امتناع عمدی درتحقق هدفهائی است كه وعده آن در آغاز انقلاب به مردم داده شده بود.

اگر چه شهید مطهری كتاب «نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر» را سالها قبل از شكل گیری انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآورده ولی دیدگاه وی راجع به آفات انقلاب، هم اكنون نیز مصداق دارد. یعنی الآن نیز پدیده هائی چون نفوذ اندیشه های بیگانه، تجدد گرائی افراطی، ناتمام گذاردن انقلاب، رخنه فرصت طلبان و تغییر دیدگاه متولیان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نسبت به انتظارات معقول و منطقی مردم، آفاتی هستند كه می تواند نهضت و نظام را از درون تهدید نماید.


منبع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی