تبیان، دستیار زندگی
محققان دریافتند که سکته های مغزی ناقص بیش از آنچه که مردم فکر می کنند، خطرناک هستند. علائم سکته مغزی ناقص می توانند بسیار گذرا باشند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکته مغزی ناقص خطرناک است

محققان دریافتند که سکته های مغزی ناقص بیش از آنچه که مردم فکر می کنند، خطرناک هستند. علائم سکته مغزی ناقص می توانند بسیار گذرا باشند، اما نباید به راحتی از کنار آنها گذشت، زیرا نادیده گرفتن آنها می تواند بسیار مرگبار باشد.

فرآوری : نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان
سکته مغزی

محققان کانادایی گزارش کردند بسیاری از افرادی که دچار سکته‌های مغزی کوچک می شوند، علی رغم آنکه معمولاً تصور بر آن است که درمان آنها کار چندان سختی نیست، اما با ناتوانی‌های جدی و طولانی مدت دست و پنجه نرم می‌کنند.

دکتر شلاق کوتس، استادیار عصب شناسی دانشگاه گاسگاری گفت: حدود 80 درصد بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند، در گروه سکته ناقص TIA قرار می‌گیرند و تنها تعداد کمی از این افراد در دسته سکته‌های کامل قرار می‌گیرند.

گروه تحقیقاتی کوتس متوجه شد: از بین تقریباً 500 بیمار دچار TIA ، 15 درصد حداقل سه ماه بعد از سکته ناقص دچار یک ناتوانی جزئی شدند.

در ناتوانی جزئی، فرد نمی‌تواند فعالیت هایی را که قبلا یک بار انجام داده مثل رانندگی انجام دهد. اما این نوع ناتوانی، توانایی فرد در انجام امور شخصی را محدود نمی‌کند.

سی تی اسکن‌ها نشان داد: برخی از این بیماران دارای رگ های خونی تنگ شده در مغزشان بودند، در حالی که سایرین دارای علائم در حال پیشرفت یا رو به وخامت بودند.

بیمارانی که دچار چنین مشکلاتی بودند در مقایسه با سایرین دو برابر بیشتر طی 90 روز پس از TIA در معرض یک ناتوانی قرار داشتند.

کوتس گفت: این بیماران می توانند از داروهای ضدلخته خون مثل TPA با دوز کم استفاده کنند.

علاوه بر این بیمارانی که دچار دیابت نوع دو بودند، بیشتر در معرض ناتوانی بودند. خانم ها هم دو برابر آقایان احتمال ناتوانی را داشتند.

افتادگی صورت، ضعف در دست‌ها و مشکل در صحبت کردن از جمله علائمی هستند که در صورت مشاهده شدن در بیمار باید به سرعت با اورژانس تماس گرفت

کوتس گفت: بعد از سکته مغزی ناقص مغز بیماران اکسیژن از دست می‌دهد که این موجب می‌شود تا شانس سکته ‌کامل در آنها بیشتر شود.

بیمارانی که بیش از سایرین در معرض خطر هستند کسانی هستند که به نوع جدی TIA دچار هستند. 53 درصد از این بیماران در مقایسه با 12 درصد از افرادی که تنها یک سکته ناقص داشته اند دچار ناتوانی شدند.

علائم سکته مغزی ناقص

حمله ایسکمیک‌ گذرای مغزی (TIA) یا سکته مغزی ناقص با علائم هشداردهنده‌ای همراه است که آگاهی از آنها ضروری است.

از علائم TIA می‌توان به ناتوانی ناگهانی در حرکت دادن یک طرف بدن، بیحسی یک طرف بدن، سرگیجه و  مشکل در راه رفتن و صحبت کردن اشاره کرد.

این علائم می‌توانند بسیار گذرا باشند، اما نباید به راحتی از کنار آنها گذشت، زیرا نادیده گرفتن آنها می‌تواند بسیار مرگبار باشد.

TIA باید به زودی تشخیص داده شود تا از پیشرفت و بازپیدایی علائم آن جلوگیری شود.

افتادگی صورت، ضعف در دست‌ها و مشکل در صحبت کردن از جمله علائمی هستند که در صورت مشاهده شدن در بیمار باید به سرعت با اورژانس تماس گرفت.

حمله ایسکمیک‌ گذرا که علائم آن تقریبا با سکته مغزی مشابه است، نشانه‌های دیگری نیز دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

- بی‌حسی یا احساس ضعف در صورت، دست یا پا به خصوص در یک سمت بدن

- احساس گیجی

- مشکل در بیناییِ یک یا هر دو چشم

- مشکل در راه رفتن یا نداشتن تعادل

- بروز سردرد شدید بدون هیچ دلیل مشخص

خواب کافی و ورزش منظم مانعی برای ابتلا به سکته مغزی

پژوهش محققان مرکز پزشکی "Langone" آمریکا نشان داد افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند و شب ها خواب کافی دارند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی قرار می‌گیرند.

نتایج این پژوهش بر 300 هزار بزرگسال نشان می‌دهد، افرادی که به طور منظم هفت تا هشت ساعت در شب می‌خوابند، 25 درصد کمتر از سایرین به سکته مغزی دچار می‌شوند. بیشترین خطر برای افرادی گزارش شد که مدت بسیار زیاد یا بسیار کمی را می خوابند.

کاهش خطر قابل‌ توجه سکته مغزی با داشتن خواب کافی و ورزش 20 تا 60 دقیقه‌ای سه تا شش بار در هفته میسر است

هرچند یافته‌ها این امر را ثابت نمی‌کند که خواب کافی می‌تواند مانع از بروز سکته مغزی شود، اما موید رابطه‌ای بین داشتن میزان کافی خواب و کاهش خطر سکته مغزی است.

به گفته محققان، برخی افراد از خواب به عنوان دشمن بدن یاد می‌کنند و این در حالی است که خواب بعد از برنامه غذایی و ورزش به عنوان ستون سوم سلامتی بدن محسوب می‌شود.

بدون داشتن خواب عمیق، فشارخون فرصت بازگشتن به حالت تعادل و طبیعی خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این کلیه‌ها، قلب و مغز در هنگام شب استراحت می‌کنند و از حجم کاریشان کاسته می‌شود اما در صورت اختلال در خواب و کم شدن میزان آن، اعضای ذکر شده فرصت استراحت پیدا نمی‌کنند و برای همین ممکن است که در آینده دچار مشکل شوند.

به طور کلی آنچه محققان در این پژوهش به آن دست یافتند، کاهش خطر قابل‌ توجه سکته مغزی با داشتن خواب کافی و ورزش 20 تا 60 دقیقه‌ای سه تا شش بار در هفته میسر است.

سکته مغزی: درمان اورژانسی

برای سکته مغزی ایسکمیک، درمان اورژانس، تجویز داروی ضد لخته خون است. داروهای از میان برنده لخته خون زمانی موثر هستند که حداکثر سه ساعت پس از بروز سکته مغزی تجویز و مصرف شوند.

سکته مغزی: صدمات بلندمدت

سکته مغزی می‌تواند موجب ناتوانی‌های طولانی مدت شود. میزان صدمات وارده به افراد و از دست رفتن توانایی آنها به شدت سکته مغزی و سرعت عمل در درمان بستگی دارد. نوع صدمه و آسیب دیدن بستگی به مکان آسیب دیده مغز دارد. مشکلات متداول پس از بروز سکته مغزی عبارتند از:

- بی حس شدن بدن

- از کار افتادن دست ها و پاها

- عدم توانایی راه رفتن

- از بین رفتن دید چشم ها

- ناتوانی در بلع غذا

- ناتوانی در سخن گفتن و برقراری ارتباط

مشکلات می توانند دائمی و ماندگار باشند، اما تعدادی از افراد می توانند بسیاری از توانایی های شان را بازیابند.


منابع:

فارس

ایسنا

سلامت نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.