تبیان، دستیار زندگی
به گزارش تبیان از ایرنا ؛ بهمن عسکری سوادجانی،با بیان اینکه پرونده کوچ عشایر بختیاری در سال های گذشته از سوی این اداره کل تهیه شده است، افزود: بررسی پرونده از سوی سازمان مرکزی به سه استان چهارمحال وبختیاری، لرستان و خوزستان واگذار شده بود که پس از بررسی ه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوچ عشایر چهارمحال وبختیاری در راه یونسکو

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری چهارمحال وبختیاری از تکمیل پرونده ثبت کوچ عشایر بختیاری و ارسال به شورای سیاستگذاری این سازمان خبر داد و گفت که این پرونده پس از تصویب در شورا، برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می شود.

بخش گردشگری تبیان

کوچ عشایر چهارمحال وبختیاری در راه یونسکو

به گزارش تبیان از ایرنا ؛ بهمن عسکری سوادجانی،با بیان اینکه پرونده کوچ عشایر بختیاری در سال های گذشته از سوی این اداره کل تهیه شده است، افزود: بررسی پرونده از سوی سازمان مرکزی به سه استان چهارمحال وبختیاری، لرستان و خوزستان واگذار شده بود که پس از بررسی های کارشناسی پرونده به اداره کل ثبت آثار سازمان ارائه شد.
وی ادامه داد: در همین راستا اکنون به طور مجدد این پرونده در جلسه شورای عالی سیاستگذاری ثبت این سازمان در حال بررسی است.
عسکری سوادجانی خاطرنشان کرد: تهیه پرونده کوچ عشایر بختیاری که از سال 93 در استان آغاز و تکمیل شده؛ پس از بررسی توسط دفتر ثبت آثارسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارسال می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این پرونده در 2 گروه رسوم اجتماعی و آیین ها و جشن ها تکمیل شده است، افزود: عشایر بختیاری در گستره استان های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان کوچ می کنند.
قوم بختیاری از 2 ایل اصلی چهارلنگ و هفت لنگ تشکیل شده که از اقوام بزرگ ایرانی است و با وجود یکجانشین شدن بخش اعظم طوایف این قوم، هنوز کوچ تاریخی آنان در استان های چهارمحال وبختیاری، خوزستان و لرستان و بخش هایی از استان های اصفهان، فارس و کهگیلویه وبویراحمد جریان دارد.


منبع: ایرنا