تبیان، دستیار زندگی
و عضو هیئت علمی مرکز جهانی علوم اسلامی : زکات شرایط فردی و اجتماعی را به لحاظ مادی و معنوی ارتقاء می بخشد عضو هیئت علمی مرکز جهانی علوم اسلامی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند زکات ، توجه مناسب به آنرا از عوامل بهبود شرا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عضو هیئت علمی مرکز جهانی علوم اسلامی : زکات شرایط فردی و

عضو هیئت علمی مرکز جهانی علوم اسلامی : زکات شرایط فردی و اجتماعی را به لحاظ مادی و معنوی ارتقاء می بخشد
عضو هیئت علمی مرکز جهانی علوم اسلامی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند زکات ، توجه مناسب به آنرا از عوامل بهبود شرایط مالی و ارتقاء معنویت برای فرد و جامعه اعلام کرد .

محمد جواد اسکندر لوعضو هیئت علمی مرکز جهانی علوم اسلامیدر گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه "مهر" اظهار داشت : زکات از جمله مالیاتهای اسلامی است که خداوند متعال ، پیامبر اکرم را مسئول دریافت ، تشریح و تبیین این فریضه دینی قرار دارد .

وی با اشاره به اینکه در سوره توبه آیه 103 آمده است :" خذ من اموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها وصل علیهم ان صلاتک سکن لهم والله سمیع علیم " ، گفت : به لحاظ اخلاقی نیز تمام اندیشمندان و محققان اعتقاد دارند که بدون رفع موانع و تذهیب نفس ، رضایت پروردگار عالم امکان پذیر نیست .

اسکندرلو با تأکید بر اینکه زکات از مهم ترین عوامل برای پاکسازی نفس و دوری از دلبستگی انسان به مال دنیا و نزدیک شدن وی به معنویات است ، مواردی را که زکات به آنها تعلق می گیرد یادآورشد و گفت : مصارف زکات " فی سبیل الله" است و بی تردید در چنین شرایطی زکات عاملی بسیار مهم و تأثیرگذار برای رفع نیازهای عمومی افراد جامعه خواهد بود .

عضو هیئت علمی مرکز جهانی علوم اسلامی در ادامه با اشاره به اثرات زکات در تذهیب نفس و پاکسازی روح انسان ، افزود : زکات انسان را از مال پرستی و دنیا پرستی دور خواهد کرد ، بدین ترتیب فرد به نوع دوستی گرایش یافته و آرامش خود را در آسایش دیگران می بیند .

وی با اعلام اینکه زکات دارای اثرات اجتماعی بسیار ارزشمندی است ، گفت : برقراری عدالت در سطح جامعه و ریشه کن شدن فقر،  از جمله تبعات پرداخت به موقع و دقیق زکات و همچنین مصرف بهینه و مناسب آن است .

اسکندرلو تقویب بنیه مالی حکومت اسلامی را دستاوردی مهم برای زکات عنوان کرد و افزود : زکات از فرایضی است که توجه مناسب به آن ، شرایط فردی و اجتماعی را به لحاظ مادی و معنوی ارتقاء می بخشد .