تبیان، دستیار زندگی
قشم علاوه بر جزیره شگفتی ها، جزیره ای مناسب خرید هم هست و به جز لباس، نان های محلی خوشمزه ای هم دارد که بومیان جزیره آنها را می پزند و مسافران قشم همان نان را به عنوان سوغات نیز همراه خود می برند. اما به جز نان های محلی، از قشم چه چیزی می توان سوغات برد و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوغات قشم را از کجا بخریم؟

قشم علاوه بر جزیره شگفتی ها، جزیره ای مناسب خرید هم هست و به جز لباس، نان های محلی خوشمزه ای هم دارد که بومیان جزیره آنها را می پزند و مسافران قشم همان نان را به عنوان سوغات نیز همراه خود می برند. اما به جز نان های محلی، از قشم چه چیزی می توان سوغات برد و از کجا می شود این سوغات را خرید؟

بخش گردشگری تبیان

سوغات قشم را از کجا بخریم؟

شلوارهای نواردوزی و خرما

بیشتر سوغاتی های قشم و به خصوص صنایع دستی ای مثل لباس ها و شلوارهای نواردوزی شده را می توان از بازار قدیم قشم تهیه کرد. علاوه بر لباس های سنتی، بازار قدیم، گلیم و حصیر و وسایل تزئینی درست شده با صدف نیز دارد. همچنین انواع سس و شکلات، ادویه جات و سوغات پرطرفداری مثل خرما از دیگر سوغاتی های بازار قدیم قشم است. یعنی در حقیقت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می توان در بازار قدیم با قیمتی ارزان خرید، فقط اینکه باید حسابی چانه زد.

کیک هلر

روستای هلر در 18 کیلومتری قشم قرار گرفته و دو کارگاه شیرینی پزی و حلواپزی دارد که شیرینی های محلی زیادی در آن درست می شود و یکی از آنها کیکی به اسم کیک هلری است که در محله رمکان می شود پیدایش کرد. کیک هلر، نوعی کیک اسفنجی است که از ترکیب آرد، تخم مرغ، شکر و وانیل درست می شود و طعم خوبی دارد. در قشم نیز بیشتر شیرینی فروشی ها کیک هلر را دارند.

نان تموشی و نان های محلی

در قشم بیش از 20 نوع نان خانگی پخته می شود که سوغاتی نابی هم هست و بوی خوشش در بیشتر محله های قشم می پیچد. ترکیب بیشتر این نان ها آرد، روغن و شکر است و معروف ترین شان نانی است به اسم تموشی، توماشی یا تو مشتی. برای پختن نان تموشی، در ابتدا خوب تابه را داغ می کنند و بعد آرد را با آب مخلوط و تکه ای از خمیر درست شده را با دست برمی دارند و لایه نازکی روی تابه پهن می کنند. رویش پنیر یا تخم مرغ می ریزند و وقتی آماده شد با سس مهیاوه یا ماهی آبه که سسی است تهیه شده از آب ماهی، نمک، خردل، گشنیز و رازیانه می خورند. علاوه بر این نان تموشی را با سس سوراغ هم می توان خورد که آن هم سسی معروف در نواحی جنوبی ایران است. سوراغ سسی است که از مخلوط ماهی حشینه، آب، نمک، گل سرخ و پوست نارنج درستش می کنند و با نان های محلی می خورند. نان تموشی را در قشم می توان در میدان امام قلی خان پیدا کرد و علاوه بر این اگر دلت بخواهد پخت انواع و اقسام نان های محلی قشم را از نزدیک ببینی باید راه روستای رمچاه در ضلع جنوب شرقی قشم در 4 کیلومتری ساحل جنوبی با فاصله 17 کیلومتری منتهی الیه شرقی جزیره را در پیش بگیری. از دیگر نان های خوش طعم قشم باید از نان رخنه، نان دستی که نان مردم محلی قشم است، نان خمیر، نان بالاتاوه و نان کروسی یاد کرد.


منبع : دنیای سفر