تبیان، دستیار زندگی
گرمازدگی ، اكثراً در شرایطی كه فرد در محیطی گرم بوده و گرمای بدن نتواند دفع شود ، به خصوص در مواردی كه فرد فعالیت بدنی زیادی دارد ، روی می دهد .  علائم : فرد گرمازده اغلب خسته و گیج می شود و ممكن است دچار برخی علائم ،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرمازدگی


گرمازدگی ، اكثراً در شرایطی كه فرد در محیطی گرم بوده و گرمای بدن نتواند دفع شود ، به خصوص در مواردی كه فرد فعالیت بدنی زیادی دارد ، روی می دهد .

علائم :

فرد گرمازده اغلب خسته و گیج می شود و ممكن است دچار برخی علائم ، از قبیل سردرد ، گرفتگی عضلات ، پوست خشك و داغ ، آهسته و در موارد پیشرفته عدم هوشیاری شود كه در صورت عدم رسیدگی به بیمار ، می تواند كشنده باشد .

اقدامات اولیه :

جهت كمك به فردی كه دچار گرمازدگی شده است ، باید وی را به مكانی خنك مثل زیر سایه بان یا اتاق برده ، لباس های وی را از بدن خارج نمود .

یك ملحفه نازك مرطوب روی بدن وی كشیده شود و هرچند دقیقه یك بار ملحفه را مرطوب كرد تا به تدریج بدنش خنك شود . بهتر است به او مایعات خنك خورانده شود . تا رسیدن دمای بدن به حدود دمای طبیعی ، مرطوب كردن ملحفه و بدن را باید ادامه داد . پس از انجام كمك های اولیه باید فرد مصدوم را به مركز فوریت های پزشكی رساند .

برای جلوگیری از گرمازدگی ، باید موارد زیر را رعایت كرد :

1.از پوشیدن لباس ضخیم و غیرقابل نفوذ در فصول گرما ، كه مانع تبخیر عرق و دفع گرما می شود ، خودداری كرد .

2.هنگام فعالیت شدید بدنی به قدر كافی مایعات نوشید .

3.فعالیت بدنی را در مناطق دارای آب و هوای گرم به تدریج طی ۳ تا ۴ هفته جهت عادت كردن بدن به گرما ، افزایش داد .

4.در فعالیت های ورزشی گروهی ، گرمازده شدن یكی از افراد به معنای در خطر بودن دیگران است و باید اقدامات احتیاطی را برای بقیه افراد در نظر داشت .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.