تبیان، دستیار زندگی
ها  آیت الله مصباح یزدی در همایش نقش بانوان در تشكیل دولت اسلامی، با تأكید بر نقش و تأثیرگذاری زنان در مسایل اجتماعی، عنوان كرد: در دفاع از اسلام فرقی بین زنان و مردان وجود ندارد. وی ادامه داد: خدای متعال در همی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یكی از سنتهای الهی فراهم شدن زمینه انتخاب برای انسانها

آیت الله مصباح یزدی در همایش نقش بانوان در تشكیل دولت اسلامی، با تأكید بر نقش و تأثیرگذاری زنان در مسایل اجتماعی، عنوان كرد: در دفاع از اسلام فرقی بین زنان و مردان وجود ندارد.

وی ادامه داد: خدای متعال در همین راستا زمینه رشد را برای افرادی كه در یك مسیر قرار گرفته‌اند را مهیا می‌كند، چه برای كسانی كه در راه حق و چه در راه غیر حق گام نهاده باشند. ولی زمانی كه بین حق و ناحق تعارضی بوجود آید، پروردگار علاوه بر كمك‌های یكسان به دو طرف مدد ویژه‌ای به افرادی كه در راه حق قدم گذاشته‌اند می‌رساند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینكه وقتی انسان وظیفه‌ای را احساس كرد باید با جدیت و تمام توان در انجام آن اهتمام كند توضیح داد: وقتی فهمیدیم خداوند راضی نیست دینش از بین برود و ارزش‌های دینی فدای اقتصاد شود باید در این زمان با جدیت ایستادگی كرد و با زبان گفت و با دست انجام داد و اگر ثروتی هم وجود دارد باید صرف شود تا خواست خداوند محقق شود. در این جاست كه اگر خداوند دید ما واقعاً آماده‌ایم و شعار نمی‌دهیم او هم كمك می‌كند.
وی با ابراز تأسف از اینكه پیش از انقلاب اسلامی بانوان نسبت به وظیفه اجتماعی خود علم نداشتند تصریح كرد: در سایه رهنمود‌های امام خمینی ـ ره ـ بانوان مسلمان و شیعه متوجه شدند كه آنها هم یك وظیفه اجتماعی دارند و باید در برابر كفر و ظلم ایستادگی كنند و بدانند كه در دفاع از اسلام فرقی بین زن و مرد وجود ندارد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ـ ره ـ با اشاره به اینكه اگر كسی بتواند با مشورت شخصی را از یك گرفتاری نجات دهد ولی این كار را نكند خیانت كرده است تأكید كرد: نمی‌شود اگر كسی در امر مهمی مشورت خواست از مشورت دادن به وی خودداری كرد و گفت، من غیبت نمی‌كنم و كاری ندارم چون تخریب یا غیبت می‌شود. ولی اگر زمانی قرار شد به كسی رأی بدهد كه برای اسلام، نظام اسلامی و مصالح اسلامی می‌داند ضرر دارد نمی‌شود از مشورت خودداری كرد و گفت غیبت می‌شود، اگر نگویید مردم را به چاله انداخته‌اید. برخی فكر می‌كنند تقوی یعنی در این موارد سكوت كردن كه مبادا غیبت شود. در اینجا غیبت واجب هم داریم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه كرد: در این مورد اگر حقایق را نگویید، به شصت میلیون نفر خیانت كرده‌اید. كسی كه اندكی شعور داشته باشد می‌فهمد در جایی كه مصالح كشور مطرح است باید مردم را روشن كرد. در مورد كسانی كه معلوم است طرفدار بدعت هستند و بدعت‌های گذشته را توجیه می‌كنند نباید سكوت كرد. اگر افشاگری صورت گیرد در موردی كه بقای سلام و نظام اسلامی به آن بستگی دارد می‌گویند بروید توبه كنید، چون گناه كرده‌اید. پس مردم چگونه مصالح خود را بفهمند؟ البته نباید كسانی تهمت بزنند، دروغ بگویند و جنجال به راه بیاندازند. زیرا این‌ها تخریب است و نباید صورت گیرد.
آیت الله مصباح یزدی بحث‌های تلویزیونی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را مد نظر قرار داده و یا‌د آور شد: در برنامه مناظره تلویزیونی طرفین نشستند و نسبت به یكدیگر افشاگری كردند؛ تعدادی رعایت ادب كردند ولی برخی كاملاً بی ادبانه و ناجوانمردانه طرف خود را كوبیدند. آنها غیبت نبود و اشكال نداشت، ولی اگر كسی دیگری در یك جلسه خصوصی بگوید فلان شخص دارای چنین فكری است و از رفتار گذشته آن پند بگیرید، غیبت، تخریب و حرام می‌شود؟ این همان مقدس مآبی است كه معاویه در برابر امیر مؤمنان ـ ع ـ بكار برد رسا