تبیان، دستیار زندگی
درباره نویسندگانی که برنده جایزه ادبی جلال آل احمد شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صبح نویسندگی با جایزه جلال

درباره نویسندگانی که برنده جایزه ادبی جلال  آل احمد شدند.

فرآوری: حسین جمالی فرد - بخش ادبیات تبیان
صبح نویسندگی با جایزه جلال

یک روز پس از برگزاری اختتامیه جایزه ادبی جلال و مشخص شدن برگزیدگان این جایزه، مهدی قزلی دبیر اجرایی جشنواره در صفحه شخصی اش می نویسد:

« ٣٠ماه پیش که پایمان به بنیاد رسید، قامتمان را خم کردیم تا پا به این سرا بگذاریم. همان موقع گفتیم که باید سقفی را که ساخته شده، بالاتر بست. با عنایت و حمایت معاونت محترم امور فرهنگی وزارت ارشاد، کوشیدیم تا به سقف بلندمرتبه تر و وسیع تری دست پیدا کنیم. چهره هایی که در اختتامیه جایزه جلال حضور داشتند نشان می دهد که سقف ارتفاع گرفته است؛ هرچند ما هنوز در نیمه راه هستیم.»

جایزه ادبی جلال یکی از معتبرترین جوایز ادبی ایران است که به آثار منتخب نویسندگان ایرانی تعلق می گیرد. جایزه ای به ارزش سی سکه بهار آزادی. درباره نویسندگان برتر نهمین دوره جایزه جلال و آثار آنها چه می دانید. گروه ادبیات تبیان به معرفی مختصر برگزیدگان جایزه جلال می پردازد:

بایرامی ، نویسنده ای از روستا در دل جنگ

در بخش رمان و داستان بلند «لم یزرع» نوشته محمدرضا بایرامی از نشر نیستان برگزیده شد و 30 سکه به نویسنده اش تعلق گرفت.

«محمدرضا بایرامی" نویسنده دیگری است كه قلم خویش را به داستان هایی از دفاع مقدس گره زده است.

وی متولد 1344 است، تا به حال سیزده كتاب داستان، كه دو خاطره از دفاع مقدس در میان آنها دیده می شود به چاپ رسانده است. تعدادی از این آثار مربوط به نوجوانان و برخی از این آثار مربوط به بزرگسالان است. عمد   آثار بایرامی یا از روستا است یا از دفاع مقدس. علت این امر هم آن است كه بایرامی از روستاست و در روستا بوده. در اواخر دور   دبستان خانواده اش روستا را ترك می كنند و به تهران می آیند. هنوز خاطرات كودكی در ذهنش وجود دارد و موجدِ آثار ارزشمندی از او شده است. آثار بایرامی تا به حال از ده مرجع، موفق به دریافت جایزه شده است. یك جایزه بین المللی هم در كارنام   خود دارد.

در بخش داستان کوتاه «بازار خوبان» نوشته آرش صادق بیگی از نشر نگاه و «روباه شنی» نوشته محمد کشاورز از نشر چشمه برگزیده شدند و به هر کدام 15 سکه تعلق گرفت.

جایزه كبرای آبی از سوئیس برای كتاب «كوه مرا صدازد» از دیگر آثار او می توان، كوه مرا صدا زد(رمان)، بر لبه پرتگاه(رمان) ، بعد از كشتار(مجموعه داستان)، رعد یك بار غرید(داستان)، دود پشت تپه(رمان نوجوانان)، عقاب های تپه  60 (رمان نوجوانان)، دشت شقایق ها(خاطر   ادبی)، هفت روز آخر(خاطر   ادبی)، به كشتی نشسته(داستان)، به دنبال صدای او(مجموعه داستان)، عبور از كویر(داستان)، همراهان(مجموعه داستان)، دره پلنگ ها را نام برد.

این بخش با داوری حسین فتاحی، قاسمعلی فراست و یزدان سلحشور، رمان ها و  داستان های بلند «برکت» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه از نشر کتابستان،  «پرتقال خونی» نوشته پروانه سراوانی از نشر آموت، «چشم هایم آبی بود» نوشته محمدرضا کاتب از نشر نیلوفر،  و «برج قحطی» نوشته هادی حکیمیان از نشر شهرستان ادب دیگر نامزدهای دریافت جایزه بودند.

نویسندگانی از دو نسل پرخاطره

بخش داستان کوتاه جایزه ادبی جلال  با داوری راضیه تجار، عباس عبدی و داود غفارزادگان، کتاب های «راز خانه شکیب» نوشته ابراهیم مهدی زاده از نشر ثالث، «زرد کادمیوم و داستان های دیگر» نوشته مرسده کسروی از نشر ثالث و «مردن به روایت مرداد» نوشته مرجان صادقی از نشر ثالث دیگر نامزدها بودند.

در این بخش «بازار خوبان» نوشته آرش صادق بیگی از نشر نگاه و «روباه شنی» نوشته محمد کشاورز از نشر چشمه برگزیده شدند و به هر کدام 15 سکه تعلق گرفت.

آرش صادق بیگی متولد 1361 اصفهان و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است. او از نویسندگان فعال در حوزه داستان و فیلم نامه بوده ، مدت 5 سال است به نوشتن مشغول است.

برگزیده  جشنواره ادبی  داستان های ایرانی،برگزیده دو سالانه ی ادبی دانشجویان دانشگاه های کشور، برگزیده جشنواره حافظ  از افتخاراتی است که این نویسنده جوان موفق به کسب آنها شده است.

در بخش مستندنگاری «پیغام ماهی ها» نوشته گلعلی بابایی از نشر 27 و «ر» (درباره شهید رسول حیدری) به قلم مریم برادران از نشر آرما شایسته تقدیر شدند و به هر کدام 10 سکه تعلق گرفت

آرش  صادق بیگی  در دومین  دوره  مسابقه سراسری  داستان کوتاه  بر اساس  قصه های قرآن کریم ( قصص)  با داستان «چشمان باز» نیز رتبه دوم را کسب کرده است.


محمد کشاورز دیگر منتخب این بخش متولد سال ١٣٣٧در شیراز است.او داستان نویس و سردبیر مجله ی عصر پنجشنبه بوده است.محمد کشاورز نویسنده ای است که پیش از انتشار سومین و تازه ترین مجموعه داستانش، «روباه شنی»، که اخیرا از طرف نشر چشمه منتشر شده، با هردو کتابش، مجموعه داستان های «پایکوبی» و «بلبل حلبی»، توجه منتقدان ادبی را به خود جلب کرد، چنان که هم اولین کتابش، «پایکوبی»، جایزه ای برایش به ارمغان آورد و هم کتاب دومش، «بلبل حلبی»، برنده جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات و جایزه ادبی اصفهان شد.

کشاورز حالا با سومین مجموعه داستانش، «روباه شنی»، نشان داده است که همچنان نویسنده ای چیره دست و قابل اعتنا در داستان کوتاه است. نویسنده ای که نه به روالِ جریانِ غالب در داستان نویسی سال های اخیر ایران روایتگر و درواقع گزارشگر زندگی روزمره، بلکه کاشف موقعیت هایی غریب و ناآشنا از دل زندگی روزمره است و یا خلق کننده لحظه هایی در این زندگی که وجه عادی، پذیرفته، و تثبیت شده امر روزمره را، به قول خودش، خدشه دار می کنند.

سردار فرهنگی و خواهر صادق

در بخش مستندنگاری «پیغام ماهی ها» نوشته گلعلی بابایی از نشر 27 و «ر» (درباره شهید رسول حیدری) به قلم مریم برادران از نشر آرما شایسته تقدیر شدند و به هر کدام 10 سکه تعلق گرفت.

در این بخش با داوری حبیبه جعفریان، حمید حسام و سیدمجید حسینی، کتاب های «جمال زاده؛ خاطرات، برداشت، اسناد» نوشته ناصرالدین پروین از نشر جهان کتاب،  «فرنگیس» نوشته مهناز فتاحی از انتشارات سوره مهر و «لذتی که حرفش بود» نوشته پیمان هوشمندزاده از نشر چشمه دیگر  نامزدها بودند.

گلعلی بابایی، متولد سال 1339 در روستای برار از توابع شهرستان چالوس است. گلعلی بابایی از جمله رزمندگان دفاع مقدس است که پس از پایان جنگ رسالت خود را به عنوان نویسنده و با ثبت و ضبط خاطرات و تجلی بخشیدن به صحنه های حماسی دفاع مقدس دنبال کرده است.

سردار سرتیپ دوم گلعلی بابایی، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس را بیشتر با همان عنوان «گلعلی بابایی»، نویسنده دلسوز عرصه ادبیات و تاریخ دفاع مقدس می شناسند. چرا که بیشتر یک چهره فرهنگی است تا یک آدم نظامی. مردی که با انگیزه شخصی و عزم محکم پای کار روایت گری، خاطره نگاری و ثبت و ضبط تاریخ هشت ساله دفاع مقدس و قهرمانان آن ایستاد.

"غربت هور"، "از الوند تا قراویز"، "حکایت مردان مرد"، "نبرد های جنوب اهواز (کارنامه تاریخی، جغرافیایی، نظامی منطقه عملیاتی جنوب و جنوب غربی اهواز)"، "حکایت مردان مهر (بر اساس زندگی نامه سرداران شهید غلامعلی پیچک و مهدی خندان) " و "نقطه رهایی "، از جمله آثار منتشر شده وی هستند.

مریم برادران، متولد ١٣٥٥،نویسنده ای جوان وپرکار که دکترای برنامه ریزی توسعه آموزش عالی داردو او  که نگارش چند عنوان کتاب را در کارنامه دارد و تازه ترین اثرش یعنی «ر» برنده جایزه مستندنگاری جلال شده است. «ر» داستان شهید رسول است؛ یک آدم معمولی با دغدغه های خاص.

خانم برادران مدیرکل پژوهش و مدرس داشنگاه امام صادق(ع) است و فعالیت های فرهنگی و ادبی بسیاری در کارنامه خود دارد. رزومه ای پربار برای نویسنده ای در چارمین دهه زندگی اش.

کتاب های یادگاران 2، شهید محمد ابراهیم همت،دوره درهای بسته 2، به روایت اسیر شماره 15533 ، فاطمه ناهیدی،اینک شوکران 1، شهید منوچهرمدق به روایت همسر، حنانه و ... بخشی از آثار او در حوزه ادبیات دفاع مقدس است.


منابع:
مهر
شرق
ایسنا
حوزه هنری
باشگاه خبرنگاران جوان