تبیان، دستیار زندگی
ا  حجت الاسلام و المسلمین محمدی اشتهاردی گفت: حضرت زهرا (س) پس از برشمردن فلسفه بعضی از احكام آیه ''واتقوالله حق تقاته ولا تموتن الا و انتم مسلمون'' را بیان می‌كند كه هشداری است كه تا آخر عمر تقوا پیشه كنید و ایمانتا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در سوگ بانوی آفتاب/ شرح خطبه حضرت زهرا (س) به روایت حجت ا

حجت الاسلام و المسلمین محمدی اشتهاردی گفت: حضرت زهرا (س) پس از برشمردن فلسفه بعضی از احكام آیه ''واتقوالله حق تقاته ولا تموتن الا و انتم مسلمون'' را بیان می‌كند كه هشداری است كه تا آخر عمر تقوا پیشه كنید و ایمانتان عاریه‌ای نباشد.
آیت‌الله‌محمدیاشتهاردی، نویسنده، محقق و استاد حوزه در گفتگو با خبرنگار شبستان ادامه خطبه حضرت زهرا (س) را معرفی آن حضرت از زبان خویش دانست و گفت: معرفی خود حضرت زهرا (س)،‌ مسیر حركت جامعه و برشمردن خدمات رسول خدا (ص) و مقایسه آن با دوران جاهلیت از بخش‌های دیگر این خطبه است.
وی بازخوانی خطبه حضرت زهرا (س) در خصوص دوران بعثت پیامبر و جاهلیت را اینگونه ادامه داد: شما گرفتار انواع خرافات بودید و سختی و بیچارگی و همه زشتی‌ها شما را احاطه كرده بود و پیامبر (ص) هنگامی كه مبعوث شد شما را از منجلاب‌ها نجات داد، ارزش‌های اخلاقی را تبیین كرد و مایه رهایی شما از زشتی‌ها گردید.
این نویسنده و محقق ادامه داد: حضرت زهرا (س) با بیان این خدمات مردم را هشدار می‌دهند كه به فراموشی دچار نشوند و زحمات و جنگ‌های پیامبر (ص) را از یاد نبرند و در مجموع به آن‌ها نهیب می‌زند، مسیری كه شما پس از رحلت نبی‌ گرامی اسلام(ص) در پیش گرفته‌اید همان مسیر جاهلیت است و از مسیر رسالت بیرون آمده‌اید.
وی سپس به فراز بعدی خطبه اشاره و تصریح كرد: حضرت زهرا (س) در ادامه حوادث تلخ بعد از رحلت پیامبر، غصب فدك و به حاشیه راندن اهل بیت(ع) را برای مردم بیان كرده و با افشاگری و آشكاركردن ماهیت منافقان حجت را بر مردم تمام می‌كند.
آیت‌الله محدی اشتهاردی سپس با تاكید بر اهمیت دفاع از حق و عدالت خاطر نشان كرد: چنین خطبه با صلابتی از یك زن در دفاع از حق و عدالت و یا دخالت در سیاست نشان می‌دهد كه در دفاع از حق و سرزنش باطل همه باید در صحنه حضور داشته باشند.
وی با اشاره به وصیت آن حضرت به امیرالمومنین (ع) مبنی بر شبانه غسل و كفن كردن و مخفی بودن قبر ایشان اظهار داشت: با سرزنش مردم به دلیل پذیرفتن ماجرای سقیفه با این وصیت به حضرت امیر (ع) به نوعی اعتراض خود را به تاریخ اعلام كرد و نارضایتی خود را از كسانی كه این حوادث تلخ را آفریدند با اجرای این وصیت توسط حضرت علی (ع) برای همیشه در تاریخ جاودانه كرد.
آیت‌الله اشتهاردی این خطبه را اتمام حجتی برای همه تاریخ عنوان كرد و به بازخوانی فرازهای دیگری از خطبه پرداخت: ای مردم به فریاد برسید و احترام پیامبر را غصب نكنید. اگر ما اهل بیت (ع) را منزوی كنید مجازات و مكافات سختی در انتظار شماست. چرا نقض بیعت كردید و رشته‌های ایمان خود را پاره كردید، شما از عهده شكنانید و در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشید. ما منتظریم و شما هم منتظر باشید...
وی در پایان خاطر نشان كرد: مجموعه این خطبه یك خطبه استدلالی و اتمام حجتی برای ظالمین به حضرت علی (ع) است و نشان می‌دهد كه اهمیت ولایت به حدی است كه حضرت زهرا (س) با شهادتی كه نه یكباره بلكه ذره ذره رخ داد حجت را برای همه مردم در همه اعصار تمام می‌كند.شبستان