تبیان، دستیار زندگی
اس حجه الاسلام عرفان : بدون تردید این منشور بزرگ سیاسی اعتقادی وحقوقی كه مشروعیت شیعه را می‌تواند اعلام ‌‌كند هنوز به صورت گسترده و عمیق تبیین نشده است. حجت‌الاسلام حسن عرفان، استاد حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطبه حضرت زهرا(س) یك منشور بزرگ سیاسی اعتقادی و حقوقی اس

حجه الاسلام عرفان : بدون تردید این منشور بزرگ سیاسی اعتقادی وحقوقی كه مشروعیت شیعه را می‌تواند اعلام ‌‌كند هنوز به صورت گسترده و عمیق تبیین نشده است.
حجت‌الاسلام حسن عرفان، استاد حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار شبستان به ویژگی‌های خاص خطبه حضرت زهرا(س) اشاره كرد و گفت: خطیب هنگامی می‌تواند به بهترین حالت سخنرانی كند كه آرامش داشته باشد در حالی كه حضرت زهرا(س) در بدترین شرایط قرار داشتند ولی عظمت روحی ایشان سبب شد كه خطبه‌ای در اوج بلاغت و عظمت را ایراد كنند.
وی نقش مخاطبان را در ارائه یك سخنرانی با عظمت مهم ارزیابی كرد و گفت: خطبه حضرت زهرا(س) در حالی ایراد می‌شد كه مخاطب نه تنها از دوستان ایشان نبودند و هیچ رابطه‌ معنوی با او نداشته بلكه برخی از آنان دشمنانی كینه‌توز بودند كه شرایطی بحرانی را برای سخنرانی ایجاد می‌كردند.
حجت‌الاسلام عرفان این خطبه را یكی از شاهكارهای ادبی جهان خواند و گفت: استفاده بسیار زیاد از صنایع بلاغی و ادبی آن را تبدیل به یك اثر منحصر به فرد كرده است اما نكته قابل توجه آنست كه این شاهكار ادبی درون مایه‌ای بسیار عظیم دارد كه دهها شرح بر آن نوشته شده كه یك نمونه آن شرح شیخ‌حمدی مهاجر است كه 10 جلد می‌باشد یعنی 7500 صفحه شرح بر یك خطبه‌ای كه نزدیك به 30 دقیقه بیشتر طول نكشیده است و این در هیچ خطبه‌ای مشاهده نشده است.
حجت‌الاسلام عرفان سپس قسمتهای مختلف این خطبه را تشریح كرد و اظهار داشت: این خطبه یك منشور اعتقادی است كه در آن توحید، نبوت و امامت تبیین شده است در عین حال در این خطبه پیامدهای بعثت پیامبر و مقایسه آن با دوران جاهلیت و بیان رهاوردهای آن و همچنین بررسی نقش حضرت علی(ع) و مبارزات ایشان با مشركین به طور كامل تشریح شده است.
وی با اشاره به ارتجاع و دلدادگی یك گروه و فرصت طلبی‌ عده‌ای دیگر از آن زمان خاطر نشان كرد: دشمنان با جعل روایت و دروغ‌پردازی و به عبادتی تئوری سازی برای عملكرد خود در غصب فدك پشتوانه تئوریك به عملكردشان یعنی باقی نگذاشتن ارث توسط پیامبران ایجاد كردند.
حجت‌الاسلام عرفان در پایان تصریح كرد: حضرت زهرا(س) با تكیه بر آیات قرآنی این دروغ پردزای‌ها را افشا كرده و با اشاره به حساسیت پیامبر نسبت به حق‌الناس این فرضیه را كه پیامبران از خود ارث نمی‌گذارند تشریح و همچنین بی‌حرمتی به دختر پیامبر(ص) را محكوم كردند.شبستان