تبیان، دستیار زندگی
رد  حضرت زهرا (س) لایحه‌ای تقدیم دادگاه كرد كه مستند به قرآن، سیره و تاریخ بود و حاضران و در آینده تمام تاریخ را به فكر واداشت. حجت‌الاسلام صدیقی گفت: خطبه حضرت زهرا (س) آینه تمام نمای دین اسلام در ابعاد مختلف اعتقادی، ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطبه حضرت زهرا(س) قابلیت تدریس در دانشگاه ها را دارد

حضرت زهرا (س) لایحه‌ای تقدیم دادگاه كرد كه مستند به قرآن، سیره و تاریخ بود و حاضران و در آینده تمام تاریخ را به فكر واداشت.

حجت‌الاسلام صدیقی گفت: خطبه حضرت زهرا (س) آینه تمام نمای دین اسلام در ابعاد مختلف اعتقادی، اخلاقی و علمی در جامعه است. حضرت در این خطبه با استناد به قرآن، سیره و تاریخ اهل بیت(ع) تغییر رویكردهای اعتقادی مسلمان را پس از رحلت پیامبر مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.
وی محتوای غنی این خطبه را در ابعاد حقوقی، جامعه‌شناسی و فلسفه احكام لازمه تدریس در دانشگاه‌ها عنوان و تصریح كرد: حضرت زهرا (س) در دفاع از حقوق خود به مانند یك وكیل تمام عیار عمل كرد و در برابر دشمنان لایحه‌ای را تقدیم دادگاه كرد كه مستند به آیات قرآن، سیره و تاریخ بود و حاضرین مسجد و در آینده تمام تاریخ را به فكر واداشت.
این استاد حوزه افزود: اعتقادات مذهبی مسلمانان پس از مرگ پیامبر (ص) دچار ضعف و تحول شد كه حضرت با تحلیلی جامعه شناختی علل تحولات مذهبی و فرهنگی را برای مردم فاقد تمدن مدینه به تصویر كشیدند.
حجت‌الاسلام صدیقی در خصوص بیان فلسفه احكام در خطبه‌های حضرت زهرا (س) گفت: جامعیت خطبه حضرت در خصوص بیان احكام و آیین ها و قوانین دین اسلام در هیچ كتابی یافت نمی‌شود، احكام دین اسلام از سوی دیگر ائمه بیان شده است ولی هیچ یك به جامعیت تفسیری كه حضرت زهرا (س) از این احكام در خطبه‌ شان داشته‌اند نمی‌رسد.
ولی امامت را روح دین دانست و گفت: حضرت زهرا (س) در خطبه‌های خود اطاعت از امامت را واجب و نشانه قانونمندی دین الهی در ایجاد وحدت و انسجام ملی مسلمانان عنوان كرده‌اند.
این استاد دانشگاه تبعیت از مقررات موجود در دین اسلام را لازمه انسجام، وحدت و یكدلی مردم در امور اعتقادی عنوان و خاطر نشان كرد: نبود امامت به عنوان یكی از اصول دین در جامعه به مانند نبود روح در بدن است و خداوند امامت را نشان پایداری جامعه در مقابل دشمنان قرار داده است.
حجت‌الاسلام صدیقی افزود: حضرت زهرا (س) در خطبه‌های خود اختلافات و پراكندگیهایی را كه عامل خدشه‌دار شدن وحدت ملی مسلمانان شده بود با درایت كامل به انقلابی دینی و فكری تبدیل كرد كه عامل بقای دین اسلام تا به امروز شده است.
وی در خصوص تبیین مقام زن در دین اسلام در خطبه‌های حضرت زهرا (س) گفت: كرامت و حقوق زنان در دین اسلام همانند مردان است كه پس از رحلت پیامبر (ص) دستخوش تغییراتی شده كه حضرت زهرا (س) در خطبه خود از این حقوق پشتیبانی و از تحریف در آن جلوگیری نمودند.
حجت‌الاسلام صدیقی آشنایی با فرهنگ و ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س) را لازمه حاكمیت دین اسلام خواند و افزود: وجود فرهنگ‌های غربی و سلطنتی در ایران عاملی برای نهفته ماندن گنج‌های وجودی حضرت زهرا (س) و عدم آشنایی با جوهره شخصیتی ایشان است كه بقا و عزت حكومت اسلامی به تبیین درست شخصیت این بزرگوار و سیره علمی و عملی ایشان و سایر ائمه بستگی دارد.شبستان