تبیان، دستیار زندگی
نوروز 93 بود که رئیس جمهور در سفری به جزیره کیش سری هم به هندورابی زد و یک اصله نهال کاشت. کاشت این نهال را اگر نتوان آغاز توسعه هندورابی خواند ، بی شک باید نقطه عطفی در این مسیر دانست. وی در این سفر ابراز امیدواری کرد که روند شتابان توسعه جزیره هندورابی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درهای باز جزیره هندورابی و توسعه گردشگری از نوروز 96

نوروز 93 بود که رئیس جمهور در سفری به جزیره کیش سری هم به هندورابی زد و یک اصله نهال کاشت. کاشت این نهال را اگر نتوان آغاز توسعه هندورابی خواند ، بی شک باید نقطه عطفی در این مسیر دانست. وی در این سفر ابراز امیدواری کرد که روند شتابان توسعه جزیره هندورابی که از چند ماه گذشته آغاز شده است ، در آینده شتاب بیشتری بگیرد.

فرآوری: علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

درهای باز جزیره هندورابی و توسعه گردشگری از نوروز 96

اما امسال مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از ورود جزیره هندورابی به چرخه گردشگری کیش از نوروز 96 و خرید شش فروند هواپیمای کوچک برای وصل کردن مراکز استان ها به صورت مستقیم به جزیره کیش خبر داد.
به گفته وی فرودگاه شامل باند ، روشنایی ، برج مراقبت و سالن انتظار و همچنین بندرگاه با اجرای دو هزار متر موج شکن به صورت کامل آماده شده است . وی به جابه جایی بیش از 60 هزار مرجان در هندورابی نیزاشاره کرد و علاوه بر اعلام آمادگی هتل پذیرای گردشگران ، اعلام کرد برای زیبایی فضا درختان نخل زیادی کاشته شده و برنامه های تورهای گردشگری در حال انجام است.

هندورابی در رده بهترین تفریح گاه های ساحلی دنیا

هندورابی جزیره ای ساكت و آرام با کمتر از صد خانوار سكنه و ساحلی زیبا، شنی و تخته سنگهای رویایی است که در رده بهترین تفریحگاه های ساحلی دنیا و محلی مناسب برای گرفتن حمام آفتاب است. این جزیره از زیر مجموعه های کیش است که با توجه به امکانات و استعداد طبیعی جزیره از نظر آب وهوا و همچنین برخورداری از زیبایی های طبیعی، قادر است نیاز های سیاحتی و گردشگری ایرانگردان را تأمین کند. یکی از جذابیت های هندورابی این است که با قایق موتوری می توانید به کیش سفر کنید.

درهای باز جزیره هندورابی و توسعه گردشگری از نوروز 96

سرزمینی هموار و بدون عارضه طبیعی

هندورابی با 8 / 22 کیلومتر مربع مساحت، در فاصله 325 کیلومتری بندر عباس و 133 کیلومتری بندرلنگه و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان قرار گرفته است. این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عارضه طبیعی است. بلندترین نقطه آن بیست و نه متر و بزرگترین قطر آن هفت و نیم کیلومتر است. فاصله شمال تا جنوب هندورابی، ۴ کیلومتر است. کرانه های شمالی و شرقی آن با شیب ملایمی به دریا منتهی می شود ، اما کرانه های غربی هندورابی کاملا صخره ای و بلند است .فعالیت اقتصادی اهالی جزیره نیزصید و غواصی است و خوشبختانه هیچگونه فعالیت صنعتی یا بهره برداری از معادن و منابع زیرزمینی درهندورابی وجود ندارد. محیط زیست جزیره به دلیل بسته بودن آن محدود است و موجوداتی از قبیل انواع پرندگان کوچک، پرندگان مهاجری نظیر باز و شاهین و انواع کمی از خزندگان و موش صحرایی در آن یافت می شود.

مرجان ها و ماهیان جزیره و مناظر تخم گذاری لاک پشت ها

تراکم مرجان ها در سواحل شمالی آن را به زیستگاه بسیار مهمی در منطقه برای انواع آبزیان تبدیل کرده است. از آبزیان موجود در این ریف می توان به انواع مرجان های مغزی، جراح ماهیان، تن ماهیان دم زرد، یونیک، پیکاسو، ملوان و طوطی ماهیان نام برد. بازدید از لاک پشت های دریایی نیز که از اواسط اسفند ماه و تا نیمه خرداد جهت تخم گذاری به سواحل جزیره هندورابی می آیند خالی از لطف نیست.

درهای باز جزیره هندورابی و توسعه گردشگری از نوروز 96

سایت های غواصی

سایت های غواصی جنوب این جزیره عمیق تر است ، با این حال  بازدید از سایت های مناسب غواصی شمال این جزیره هم بسیار لذت بخش است. ریف شمالی این  جزیره بسیار کم عمق، بین 5 تا 8 متر بوده و سایت بسیار مناسبی برای اسنورکلینک و یا غواصی در شب می باشد . از سایت غواصی شرق این جزیره نیز می توان به ریف های همین منطقه  اشاره نمود که مملو از انواع آبزیان و بخصوص ستاره های دریایی بسیار زیبا می باشد که  نوازشگر چشم شما خواهند بود. عمق دریا در سوا حل شرقی  بین 8 تا 18 متر متغیر است و در نقاط عمیق تر ستارهای های بسیار زیبای دریایی به چشم می خورند.

درهای باز جزیره هندورابی و توسعه گردشگری از نوروز 96

گام های بلند منطقه آزاد کیش برای آماده سازی جزیره

در سال های اخیر سازمان منطقه آزادکیش گام های بلندی را جهت تبدیل این جزیره به یکی از جذابیت های گردشگری  برداشته است. جذب سرمایه گذار، نصب اسكله شناور و ایجاد زیر ساخت های اولیه در مجموعه گردشگری همچون، آب، برق و فاضلاب از اقدامات انجام شده است. جاده دور جزیره (رینگ پیرامونی) به طول 17 كیلومتر و عملیات تکمیلی مربوط به ساختمان هتل جزیره هندورابی و 50 كمپ و ویلا اجرا شده است. همچنین در مجموعه گردشگری جزیره هندورابی، رستوران، كافی شاپ و پیست پیاده روی ساخته شده است. اختصاص خودروهای شاسی بلند و موتورهای سه چرخ برای گشت در جزیره از برنامه هایی است كه برای گردشگران هندورابی تدارك دیده شده است.


منابع:انتخاب،ایرنا،هِلو کیش، کویرها و بیابان های ایران،باشگاه خبرنگاران جوان