تبیان، دستیار زندگی
ند مسئول دفتر آموزش روحانیون و تدوین متون فقهی قوه قضائیه از اشتغال هزار و هشتصد روحانی در دستگاه قضائی خبر داد. حجت الاسلام عبد المجید یزدی با اشاره به حضور فعال حوزویان در دستگاه قضایی اظهار داشت: فعالیت‌های كار آموزی این...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هزار و هشتصد قاضی روحانی در دستگاه قضایی اشتغال دارند

مسئول دفتر آموزش روحانیون و تدوین متون فقهی قوه قضائیه از اشتغال هزار و هشتصد روحانی در دستگاه قضائی خبر داد.

حجت الاسلام عبد المجید یزدی با اشاره به حضور فعال حوزویان در دستگاه قضایی اظهار داشت: فعالیت‌های كار آموزی این دفتر از سال 69 آغاز شده و تاكنون چهل و سه دوره كارآموزی برگزار كرده است. وی افزود: در این دوره‌های كارآموزی بیش از هزار و هشتصد روحانی ورودی حوزه‌های علمیه آموزش دیده‌اند كه هم‌اكنون این تعداد قاضی 5/22 درصد از كل قضات كشور را تشكیل می‌دهند.
وی كار قضا را اصالتاً وظیفه مجتهدان جامع الشرایط دانست و تأكید كرد: با توجه به اینكه در هیچ زمانی امكان ندارد چندین هزار مجتهد مسلم در قوه قضائیه مشغول امر قضا باشند، در شرایط كنونی قضات بر اساس شرایط نصب و قضات منصوب هستند.
این مقام مسئول در قوه قضائیه افزود: از باب اضطرار مراجع تقلید اجازه داده‌اند تا از قاضی غیر مجتهد و قریب الاجتهاد و حتی در زمانی كه این گونه قضات نبودند، از روحانیون و حتی اگر به اندازه كافی روحانی آشنا به فقه و مباحث حقوقی و قضایی نبود از غیر روحانی بهره برد. وی ادامه داد: در اینجا ولی امر دستور می‌دهند این افراد بر اساس قوانین كه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و شورای نگهبان هم آن را تأیید كرده است، حكم كنند.
حجت الاسلام یزدی خاطر نشان كرد: این مركز تلاش می‌كند نسبت به جذب بیشتر روحانیون اقدام كند. همچنین برای بالا بردن كیفیت آموزش‌ها، اقدامات مؤثری انجام می‌دهد تا این مقدار روحانی محدود كه وارد دستگاه قضایی می‌شوند، به گونه‌ای مورد آموزش قرار گیرند كه بتوانند در آینده از مسئولین دستگاه قضایی شوند.