تبیان، دستیار زندگی
یی مسئول دفتر آموزش روحانیون و تدوین متون فقهی قوه قضائیه از تدوین نسخه دوم نرم افزاری با عنوان گنجینه فقهی، قضایی خبر داد. حجت الاسلام عبد المجید یزدی با اعلام این خبر اظهار داشت: طبق اصل 167 قانون اساسی هرگاه قاضی، پرونده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لوح فشرده گنجینه آرای فقهی، قضایی

مسئول دفتر آموزش روحانیون و تدوین متون فقهی قوه قضائیه از تدوین نسخه دوم نرم افزاری با عنوان گنجینه فقهی، قضایی خبر داد.

حجت الاسلام عبد المجید یزدی با اعلام این خبر اظهار داشت: طبق اصل 167 قانون اساسی هرگاه قاضی، پرونده‌ای را در اختیار گرفت باید حكم آن را در قانون پیدا كند. در مواقعی كه قاضی با خلأ، ابهام، اجمال یا سكوت قانون روبرو می‌شود، می‌بایست به منابع معتبر اسلامی یا فتاوی معتبر رجوع كند. وی افزود: دسترسی همه قضات به منابع و فتاوی ممكن نیست. از این رو فعالیتی در این دفتر صورت گرفته كه استفتائات فقهی، قضائی مراجع تقلید جمع آوری و وارد نرم افزار جامعی شد تا هر قاضی به جای پرسش و استفتاء مستقیم از مراجع تقلید، به این نرم افزار رجوع كند و به صورت نمایه‌زنی شده، پاسخ خود را از فتاوای موجود بیابد. اگر این پرسش قبلاً پرسیده شده باشد، در نرم افزار وجود دارد و اگر سئوال جدید باشد از مراجع تقلید استفتاء می‌شود. وی ادامه داد: این نرم‌افزار در آغاز در مركز تحقیقات فقهی قوه قضاییه تهیه و بعدها به این دفتر ارجاع گردید.
مسئول دفتر آموزش روحانیون و تدوین متون فقهی قوه قضائیه یاد آور شد: این نرم افزاری به عنوان گنجینه آرای فقهی ـ قضائی به صورت لوح فشرده به تازگی عرضه شده است. این لوح فشرده در حال حاضر در بردارنده بیش از بیست هزار استفتاء فقهی از مراجع تقلید، بیش از چهارده هزار موضوع در فن حقوق و دارای امكانات جستجو، ابواب، كلید واژه، یادداشت و چاپ می‌باشد.

رسا